1/48 Sea Fury FB.11- Airfix

20.4.2018 - 1 131 přečtení

box (1)

V tejto dvojdielnej recenzii si vezmem na paškál všetky dostupné doplnkové sady firmy Eduard pre novú stavebnicu Sea Fury od Britského modelárskeho gigantu menom Airfix. Plus v takom ľahkom náhľade nazriem aj na samotnú stavebnicu... začnem v opačnom poradí...

Sea Fury v plnej palbe!!! časť prvá, stavebnica...

Martin Braun


Rád by som Vám dnes priniesol rozsiahlejší pohľad na novú stavebnicu Hawker Sea Fury a jej doplnky. Spolu z novinkou, ktorá prišla na trh len nedávno, vydal Eduard celkom päť doplnkových sád pre vyšperkovanie tejto stavebnice. Začal by som pohľadom na stavebnicu, aby som sa neskôr mohol venovať doplnkovým sadám, a lepšie poukázať, kde a ako nám pomôžu pri stavbe.


Název: Hawker Sea Fury FB.11
Měřítko: 1/48
Výrobce: Airfix
Kat. číslo: A06105


Úvod

Pozorne som na sociálnej sieti a na zahraničných fórach sledoval ako tento model vzniká. Stroj sa mi veľmi páči a navyše nikdy som ho nemal vo svojej zbierke.  Mal som síce možnosť vidieť výlisky Trumpeteru ale odolal som. A na už vlastne historickú stavebnicu od Hobbycraft som si netrúfol.  Už pri náhľadoch renderov som sa veľmi tešil a vkladal veľa nádejí do tejto stavebnice.


Historie typu

História nám vraví o tom, že Hawker Sea Fury bolo britské palubné stíhacie lietadlo vyvinuté počas druhej svetovej vojny. Vzniklo úpravou vtedy vyvíjaného lietadla Hawker Fury, ktoré sa malo stať nástupcom pozemných stíhacích strojov Hawker Tempest.


Hawker Fury bol vyvíjaný z typu Hawker Tempest, pričom do návrhu zasiahli poznatky z ukoristeného FW 190A-3. Začiatkom roku 1943 začal konštrukčný tým Sydney Camma pracovať na vývoji ľahkého stíhacieho stroja Tempest Light Fighter (Centaurus). Prvý prototyp Hawker Fury (NX798) vzlietol 1. Septembra roku 1944. Stroj však havaroval a na čas bol vyradený zo skúšok. Výzbroj pozostávala z dvoch kanónov Hispano Mk.V ráže 20 mm so skrátenými hlavňami v každej polovici odľahčeného krídla. O pohon sa staral vzduchom chladený osemnásťválec Bristol Centaurus XII s výkonom 1764kW so štvorlistou vrtuľou Rotol.


Druhý Hawker Fury (LA610) zalietaný 27.Novembra 1944 bol poháňaný s kvapalinou chladeným vidlicovým dvanásťválcom Rolls-Royce Griffon 85. Vo februári 1945 však už lietal s motorom Bristol Centaurus XV.


Nakoniec bol do tohto druhého prototypu v máji roku 1945 nainštalovaný motor Naper Sabre VII o výkone 2245kW. S týmto kvapalinou chladeným 24-válcom do H dosiahol Fury vodorovnú rýchlosť 786 km/h a stal sa tak najrýchlejším vrtuľovým lietadlom firmy Hawker.


Tretí prototyp (NX802) absolvoval prvý let 25. júla 1945 opäť s motorom Bristol Centaurus XV.


Prvý prototyp Hawker Sea Fury (SR661) bol zalietaný 21. februára1945 , nasledoval postupne 12. septembra druhý (SR666) a nakoniec tretí prototyp. Royal Air Force medzitým odobralo svoje tri prototypy, s ktorých druhý dočasne poháňal radový motor Rolls-Royce Griffon 85.


V závere druhej svetovej vojny sa ukázalo, že budúcnosť patrí prúdovým strojom a tak sa od ďalšieho vývoju a zdokonaľovania upustilo. Firma Hawker dodala rozpracované pozemné Fury do Iráku a Pakistanu. Pokračoval však vývoj námornej verzie, pričom tieto stroje boli stroje boli vyrábané až do roku 1950. Prvou sériovou variantou typu bol Sea Fury Mk.X s kanónovou výzbrojou.


Najrozšírenejšou variantou  sa však stal stíhací-bombardovací Sea Fury FB.11, ktorý bol určený okrem vzdušného boja aj na útoky proti pozemným cieľom. Celkovo bolo do roku 1950 vyrobených 615 strojov FB.11. Okrem britského námorného letectva sa rozšírili do Austrálie, Kanady a Holandska kde prebiehala zároveň licenčná výroba, ďalej do Egypta, Barmy a na Kubu. SRN používala 17 strojov Sea Fury TT Mk.20 do roku 1970 ako stroje na vlečenie cvičných terčov.


Lietadlá Hawker Sea Fury boli nasadené aj vo vojne v Kórei, kde tvorili hlavnú údernú silu austrálskeho a britského námorníctva. Celkom bolo vyrobených 55 kusov Hawker Fury a okolo 860 kusov typu Hawker Sea Fury.


Náhled do krabice

Airfix v poslednej dobe aspoň pre mňa robí nádherné box arty na svoje krabice. Pre mňa jednoznačne platí, že obal predáva a tento ma dostal.


No pozrime sa vlastne, čo tento krásny obal ukrýva. V samotnej krabici nájdeme päť rámčekov zo svetle šedej hmoty, menší rámček čírych dielov, návod a dekálový aršík pre dve varianty sfarbenia.


Návod formátu A3, by nás mál na svojich šestnástich stránkach previezť celou stavbou. Je prehľadný a nazval by som ho "mierne farebný".  Prve som si myslel, že červenou je označený vždy diel ktorý lepíme alebo sa mu venujeme práve v tom kroku. Nieje to tak, červenou je označená vždy finálna pozícia lepeného dielu. Aspoň tak som sa dočítal vo vysvetlivkách návodu.


Bude to chcieť trošku bádania, nakoľko návod nás odkazuje len na farby Hunbroll a tie sú aj v jednotlivých krokoch označené iba číslom. Bude si treba sledovať farby, prípadne sa držať fotiek skutočného stroja a farby zvoliť podľa toho. Osobne používam v najväčšej miere Gunze rady C, celý návod si asi po prevedený odtieňov Humbroll popíšem číslami tejto značky.


Je to práca navyše ale isto sa pri stavbe oplatí.

Plastové diely vo mne vyvolali isté rozpaky. Akoby niektoré rámčeky boli vyrobené v inej firme alebo inou technológiou. Neviem to presne pomenovať, ale je to asi v tomto poradí. Hlavné diely krídiel a trupu majú veľmi pekný a hladký povrch. Malé diely interiéru majú deliacu rovinu na veľmi nepríjemných miestach, rovnako tak rámček s výzbrojou. Rytie na hlavných dieloch je veľmi hlboké a na niektorých miestach aj široké, navyše sa miestami stráca. Na VOP, SOP a trupe sa nachádzajú pozitívne nity priamo od výrobcu. No popravde, tie sa teda riadne nepodarili určite ich bude treba odstrániť. Pripomínajú mi spolu s "detailami"  interiéru stavebnice Frog zo 70-tych rokov.  Ďalšie postrehy som napísal priamo k fotkám dielov.





Číre diely sú vylisované čisto a bez nejakých kazov, obsahujú okrem dielov kabín aj polohové svetlá a kryt svetlometu. Zvláštne je, že čelný štítok má inú hrúbku ako odsuvný kryt. Stým som sa ešte nestretol. Práve odsuvná časť by mohla byť trošku tenšia, pôsobí oproti čelnému štítku dosť hrubo.

Dekálový aršík si dovolím hodnotiť kladne, dobré farby, jemný krycí lak. Pokiaľ si dobre pamätám, dekály ochotne reagujú na Mr. Mark Setter. Aršík obsahuje označenie pre dva stroje spolu s popiskami vo veľmi dobrej kvalite. Krásne ostré, dokonca nájdeme aj ciferníky prístrojov. Stačí nalepiť na plastový diel prístrojovej dosky a "zaskliť" lakom.

V poslednej dobe som si zvykol, že Airfix do svojich stavebníc vkladá vždy iba alebo len dve sfarbenia na výber. Tentokrát ide v prvom prípade o stroj operujúci v kórejskom konflikte v roku 1952.

A v druhom prípade si môžme vybrať reštaurovaný stroj lietajúci v súčastnosti. Stroj zreštauroval a prevádzkuje na rôznych leteckých podujatiach Royal Naval Historic Flight.


Závěr

Na záver ma napadá len pár slov. Nový Sea Fury od Airfixu je každopádne veľmi zaujímavá stavebnica. Rád by som napísal, že nahrádza na trhu dávnejšie vydanú FB.11 od Trumpeteru. Ale nie som si istý, že kvalitou, spracovaním a detailami je Airfix na tom lepšie ako staršia stavebnica od Trumpeter. Každopádne ide určite o stavebnicu, ktorá sa dá postaviť ako sa píše čisto z krabičky a celkom bez veľkej námahy.


Ak máme s touto stavebnicou zámer súťažní, prípadne ju chceme doviesť k dokonalosti, budeme potrebovať isto mnoho doplnkov.


Firma Eduard zareagovala okamžite spolu z vydaním novej stavebnice prišli na trh nové sady plechov pre túto stavebnicu. O tých si niečo bližšie napíšeme v druhej časti tejto recenzie...


Martin Braun

Stavebnica poskytnutá na recenziu, je z vlastných zásob autora...


Rubrika Airfix, Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček | 3 komentářů

Komentáře

3 odpovědí k článku “1/48 Sea Fury FB.11- Airfix”

  1. 123456789 napsal:

    Pěkná recenze, jak jinak než kritická.. :)
    Fotit světle šedé výlisky na bílém pozadí je super bezva nápad ! (teď mi tu chybí ten blicí smajlík :))

  2. Petr 'DeSnek' Pastera napsal:

    Nevim, co si mam myslet o komentari cloveka, ktery se ani nepodepise...

  3. Martin Braun napsal:

    Áno, recenzia je mierne kritická. Nieje sa čo čudovať, na ten model som sa veľmi tešil a dosť ma sklamal. Tak je to aj napísané v tejto recenzii.
    A fotky na bielom pozadí ukazujú presne to o čom píšem, stačí si ich dobre pozrieť.

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.