1/72 Blohm Voss BV 155B V-1 “Karawanken” – Special Hobby

13.3.2018 - 1 416 přečtení

155photo

Klapka, BV 155 Special Hobby podruhé...

Malý jestřáb podruhé

Martin 'Černoch' Černý


obal

Model: Blohm Voss BV 155B V-1 "Karawanken"
Výrobce: Special Hobby
Měřítko: 1/72
Kat. č.: SH72340


Úvodem

Projekt započala firma Messerschmitt AG v Augsburgu, vycházel konstrukčně z typu Messerschmitt Bf 109. Výsledkem měl být letoun operující z paluby budované letadlové lodi Graf Zeppelin (tato však nebyla nikdy dokončena). Vzhledem k prodlevám ve stavbě lodi si Luftwaffe zažádala o změnu na rychlý bombardér vyzbrojený jednou tisícikilogramovou bombou (verze Me 155A). Při sílících spojeneckých náletech byl v roce 1943 projekt opět změněn, tentokrát na výškový přepadový stíhací letoun schopný útoku na bombardovací svazy (verze Me 155B).


V srpnu 1943 se vývoje ujala firma Blohm und Voss (Messerschmitt byl dost vytížen). Obě firmy však měly rozdílný názor na další vývoj. Ten nakonec pokračoval pod novým označením BV 155.


První BV 155 V1 vzlétl 1. září 1944. Letoun byl vybaven přetlakovou kabinou a kamerou Rb 50/30 umístěnou za pilotní sedačkou.


Další přepracovaný prototyp BV 155 V2 byl zalétán 15. února 1945. Druhý prototyp měl větší chladiče umístěné pod křídly, zvětšeny byly také vodorovné ocasní plochy. V2 dostal také nový kapkovitý kryt kabiny. Stroj měl výbornou aerodynamiku a kvalitní motor Daimler-Benz DB 603 A s turbokompresorem TKL 15 a čtyřlistou dřevěnou vrtulí, což z něj ve výškách nad 12.000 metrů činilo potenciálně silného protivníka pro spojenecké stíhací letouny. Plánovaná výzbroj sestávala z 15 mm, 20 mm nebo 30 mm kanónů.


V době pádu Německa byl ve Finkenwerderu rozpracován další prototyp V3 s pohonnou jednotkou DB 603 U a chladiči v trupu. Rozpracovaný exemplář byl převezen do Velké Británie na letiště Farnborough a následně do USA.

Převzato z Wikipedie


Obsah krabice

Po otevření krabice nalezneme čtyři rámečky s cca 65 díly ze světle šedého plastu (devět nepoužijeme), jeden rámeček s jednodílnou kabinkou z čirého plastu, 2 kusy odlitku z polyuretanu, aršíky s obtisky a celobarevný stavební návod. Stejný typ letouny měl výrobce v portfoliu již v minulosti. Na četné žádosti modelářů se rozhodli původní model předělat a vydat v nové podobě.

Povrch výlisků je ryt negativní linkou, dlužno říci že provedením ne tak jemnou jako jsme byly u SH zvyklí, což vítám. Negativní paneláž není na žádném místě vyloženě poškozena nebo zalita. Kazy jsem na výliskách také nenašel.


Trochu lépe, ostřeji mohl být zpracován povrch chladičů, respektive provedení regulačních klapek chlazení. Výfukové potrubí je vylisováno společně s trupy, což asi není na škodu. Malinko přibude starostí s vymaskování při tvorbě kamufláže. Tvarově složitá stěna podvozkové šachty je vyřešena odlitky z polyuretanu.


V předmluvě je zmíněna montáž kamery na prototyp V-1, nic takového model nepostihuje. V návodu také není zmínka o narytí kamerového okna apod. V podkladech jsem podobnou informaci také nenalezl.


Rámeček G - Čiré díly

Kabinka je tvořena jedním celistvým dílem. Průhlednost je dobrá, zkreslení mírné. Rámování je výraznější, ostré.


Návod uvádí jednu z možností ponechat kabinku otevřenou. V tom případě je nutné jí rozříznout. Při instalaci zaměřovače je nutné odstranit nálitek dle nákresu v návodu.

Pozn. na novinku rychle zareagovala firma MH model a v současné době již nabízí masku pro nástřik kabinky.


Návod

Návod nás na první stránce seznámí s historií letounu. Na druhé stránce najdeme rozmístění dílů v rámečcích. Na dalších stránkách nás návod povede stavbou, rozdělenou do 12-ti kroků.


Vše je zakresleno srozumitelně, u dílů opatřených nátěrem je vyznačeno jakou barvu použít - dle tabulky. Poslední stránky tvoří kamuflážní schéma a reklamní sdělení.


Obtisky

Aršík byl vytištěn u Cartografu, obsahuje základní insignie a popisky. Součástí je obtisk přístojů na palubní desku.


Kamufláž

BV 155B V-1, základna Finkerwalde, prosinec 1944. Schéma tvoří pro horní plochy kombinace RLM 81/82, na spodní plochy RLM 76. Dělení barev na náběžné hraně křídle tvoří výrazná vlnovka. Správnost schématu se vzhledem k minimálním podkladům nedá ověřit. Mimo insignií nenese stroj žádné další prvky markingu.


Závěr

Z toho co mám před sebou vidím model velmi netradiční předlohy, který jistě zaujme svým zevnějškem. Model je zpracován dobře, více poznám až po sestavení.


Svou velikostí se řadí po bok letounů kategorie Bf 110 nebo Mosquito a to je na jednomotorový letoun hodně. Podle mého názoru, velmi dobrý kandidát na stavbu po několik klidných večerů, člověk nemusí řešit podklady...


Martin 'Černoch' Černý

KPM Kaznějov


Redakce ModelWebu děkuje firmě Special Hobby za poskytnutí vzorku k recenzi.


Rubrika Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček, Special Hobby | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.