1/144 Tupolev Tu-204C – Zvezda

3.3.2018 - 1 415 přečtení

1097319-19848-44-720

Poměrně málo známý a vídaný typ ruského dopravního letounu se konečně dočkal plastové zmenšeniny.

Pošťák ze Sibiře

Jakub "Kubouš" Jirásek


Název: Cargo Airplane Tu-204C
Výrobce: Zvezda
Měřítko: 1/144
Kat.č.: 7022
materiál: plast


Úvod

Společnost Zvezda v posledních letech nejenom zvyšuje své kvality, ale postupně vydává na trh nové stavebnice letadel, které by se od ní čekaly především, tedy těch ruských. Tyto položky naplňuje nejen v oblasti vojenských strojů, ale i v oblasti dopravních letadel. Jejím nejnovějším počinem je poměrně málo známý typ Tu-204, který dosud byl pro modeláře dosažitelný pouze jako resin. Zvezda tento typ na trh uvedla vcelku originálně v podobě limitované edice stavebnice, která je určena pro komerční prodej pouze v rámci Ruské federace a to ještě s tím specifikem, že téměř výhradně na pobočkách ruské pošty. Navíc se jedná o nákladní variantu. Pasažérská varianta v barvách společnosti Red Wings bude následovat co nevidět a už bude dostupná v běžné prodejní síti celosvětově. Časem přijde i běžný přebal nákladní varianty.


Kdo by však chtěl i toto nákladní tůčko v atraktivním zbarvení ruské pošty, nemusí nutně cestovat do Ruska. Model se dá poměrně snadno sehnat přes eBay a oficiálně ho nabízí i jeden ruský eShop. Ovšem v běžné prodejní síti či u zahraničních distributorů ho zkrátka nenajdete.


Předloha

Než se pustíme do náhledu modelového tůčka, neodpustím si uvést pár řádek o tom skutečném.Tupolev Tu-204 je ruský dvoumotorový dopravní letoun z počátku 90. let 20. století. Je vyráběn jako náhrada za zastaralé stroje Tupolev Tu-154. Bohužel stejně jako většina nadějných projektů z konce 80. let, i výrobní program tohoto stroje zasáhl rozpad Sovětského svazu a následný nedostatek financí. Sériová výroba se nakonec podařila rozběhnout a první stroj byl dodán v roce 1996. Bohužel Tu-204 nezaznamenalo výrazný prodejní úspěch a do dnešních dnů bylo vyrobeno přibližně 80 strojů všech verzí a variant. Základními pasažérskými variantami jsou Tu-204/-100/-100V s max. kapacitou 212 cestujících, čímž se dostávají na úroveň Boeingu 737-900 nebo Airbusu A321. Stejný počet cestujících pojme verze Tu-214 (původně označovaná Tu-204-200), ta ale má vyšší vzletovou hmotnost a dolet. Vzhledově se na první pohled liší jen přidaným párem nástupních dveří místo nouzových východů. Tu-214 rovněž posloužil jako základ pro různé speciální varianty pro ruské vojenské letectvo a vládní letku. Zkrácená verze Tu-204-300 je určena max. pro 174 cestujících. V České republice byl tento typ nejčastěji k vidění na letišti v Pardubicích.


Nákladní varianta Tu-204C byla představena v roce 1993. První tři letouny (prototypy) vznikly konverzí sériových pasažérských Tu-204, sériově pak vznikly 3 exempláře, plus další 2 v exportní variantě Tu-204CE. Letoun je schopný přepravit 27 tun nákladu na vzdálenost 3.650 km. Rovněž vznikly 3 exempláře exportní verze Tu-204-120CE, která je vybavena avionikou společnosti Honeywell a motory Rolls-Royce. Později vznikla varianta Tu-204-100C se zesílenou konstrukcí draku, což zvedlo hmotnost přepravovaného nákladu na 30 tun. Vyrobeny byly 2 exempláře a právě ony jsou předmětem této stavebnice.


Stavebnice

Model je jako všechny ostatní dopraváky od Zvezdy balen v tuhé podlouhé krabici s uzavíratelným víkem. Ta je vložena do měkčí, atraktivnější schránky. Na přední straně měkkého obalu najdeme zajímavou modrobílou kresbu Tupoleva, letícího přes most s městem v pozadí. Nevím proč, ale docela mi to přepomíná New York, byť asi pravděpodobněji bude Petrohrad. Na zadní straně nalezeneme fotografie hotového prototypového modelu, boky krabice nabízí základní údaje o stavebnici a fotky předlohy. Nechybí oznámení, že model byl vytvořen pod licencí OKB Tupolev.


Samotný obsah je velký sáček plastových rámečků, malý uzavíratelný sáček s čirým rámečkem, návod, obtisky a sada barviček s lepidlem a štětcem. Zde je zajímavé, že barvičky jsou pouze vedlejší odstíny. Výrobce předpokládá, že začínající modelář využije modré barvy plastu a dobarví si pouze drobné detaily. Dříve běžný stojánek pro model v letové konfiguraci bohužel chybí, výrobce ho začal nabízet jako samostatnou položku.


Výlisky

Stavebnice se skládá ze 139 dílů. Kromě polovin trupu, křídel a čirého rámečku nalezneme vše v jednom velkém rámečku. Ten bude (spolu s křídly) v budoucnu shodný i u pasažérské varianty. Letouny se liší pouze rozdílnými trupy.


Trup

Trup má jemnou negativní paneláž a slušné detaily. Bohužel na něm najdeme největší vadu stavebnice a tou je silná krupice na povrchu. Není však na celém povrchu, ale pouze na spodku a vršku polovin. Střed výlisků je vyleštěný a hladký. Doporučuji nejdříve protáhnout paneláž na přijatelnou úroveň a poté problematické části trupu přebrousit. Na trupu jsem nenalezl žádnou propadlinu či vtaženinu.


Křídla

Poloviny křídel jsou na tom mnohem lépe. Díly jsou hladké a vyleštěné, byť se na fotografiích může jevit lehká krupička, v reálu je téměř neznatelná. Paneláž si ale opět zaslouží prohloubení. Stopy po vyrážečích jsou na vnitřní straně polovin křídel a nijak nenarušují jejich povrch ve smyslu propadliny na místě vyrážeče.


Pouze dva z nich částečně zasahují do prostoru podvozkové šachty, jejich vytmelení nebude složité. Oproti Boeingu 737 se Zvezda vrátila ke konceptu rozdělení polovin křídel v náběžné hraně, což po zkušenostech s obnovou paneláže na B737 a nepříliš šťastnému rozdělení polovin mimo linku paneláže oceňuji.


Motory a drobné díly

Jak už jsem zmínil výše, všechny ostatní díly jsou na jednom velkém společném rámečku. Nalezneme zde tedy VOP, náznak kokpitu (plusové body za absenci černé díry), podvozky a motory. Všechny díly nejeví náznak sebemenší chyby při odstřikování formy nebo propadliny. Pouze v přední podvozkové šachtě je menší stopa po vyrážeči.


Velmi hezky je ztvárněno vstupní ústrojí motoru PS-90 i jeho tryska. Sací kanál je rozdělen na dvě poloviny a není součásti gondol motorů. Toto řešení umožní staviteli pohodlně vytmelit sací kanál a nabarvit si jednotlivé součásti motoru před celkovým slepením celku. Oproti většině dříve vydaných dopraváků Zvezdy ve výliscích nalezneme základ kokpitu.


Čiré díly

Malý rámeček čirých dílů obsahuje zasklení kokpitu, světlomety a polohové majáky. Zasklení kabiny nepatří zrovna do elitní skupiny, nicméně na model dopravního letounu je jeho průhlednost na přijatelné úrovni i s ohledem na fakt, že model tentokrát obsahuje náznak kokpitu.


Návod

Dvoustranný černobílý návod je ve formátu A3. Kvůli tvaru krabice je uvnitř uložen přehnutý na delší straně. Návod obsahuje stručné představení předlohy v ruském a anglickém jazyce. Stavba je rozdělena do 7 kroků plus barvení a obtisky. Nechybí upozornění na použití zátěže do čumáku modelu a označení potřebných barev při lepení jednotlivých podsestav modelu.


Barvy jsou opět číslovány podle vzorníků barev Zvezda a Humbrol. A neobejdeme se ani bez obligátní bumážky pracovníka, který model balil...


Obtisky

Obtiskový aršík je vytištěný poměrně kvalitně s lesklým krycím lakem. Bílé obtisky mají vzhled spíše pololesklý. Soutisk je na dobré úrovni, pouze u malých ruských vlaječek jsem zaznamenal mírný přesah soutisku, ale bude stačit je lehce oříznout skalpelem. Jiné vady či poškození obtisků jsem nenašel, byť jsou v krabici baleny na volno.


Zbarvení

Jak již bylo řečeno v úvodu, tento přebal je speciální edicí určené pro ruskou poštu. Nabízí tedy možnost postavit si jednoho ze dvou Tu-204C společnosti Aviastar, která je provozuje v celomodrém zbarvení s bílými nápisy a logy ruské pošty. Jedná se o letouny RA-64051 (Petr I) a RA-64052 (Jekaterina II) a oba původně sloužily společnosti Transaero. Po jejím krachu letouny převzal Aviastar a začal je provozovat v tomto livery. V podobě, kterou nabízí i stavebnice, létaly pouze necelý rok. Poté byl vzhled mírně upraven, když byl na trup přidán nápis "Aviastar.tu" a orlici na SOP nahradilo logo firmy.


Varianta s orlicí je ale dle mého atraktivnější. K barvení bych měl vůči návodu pár výtek a to v případě disků podvozkových kol, které bych viděl spíše stříbrné než světle šedé a světle šedé bych nedělal ani náběžné hrany motorů a VOP, které jsou v barvě kovu. A trochu bych váhal u vnitřku sacího kanálu motorů, zde bych použil o trochu tmavší šedou nebo barvu zašlého kovu (hliníková agama k tomu má blízko). Zcela jistě je světle šedá pouze náběžná hrana křídel a podvozek včetně šachet.


Foto: Mikhail Grigoryev a Denis Dubinin, www.jetphotos.com


Závěr

Další mezera na poli dopravních letadel byla, resp. bude zacelena. Až na pár výše zmíněných nedostatků Zvezda modelářům opět překládá velmi povedený model. S ohledem na vydání nákladní i civilní varianty letounu doufám, že se v budoucnu objeví i zkrácená verze Tu-204-300 a těžší, vzhledově však téměř shodná Tu-214.


Jakub "Kubouš" Jirásek


Vzorek byl poskytnut ze soukromých zásob autora.



Rubrika Letadla - 1:144, Letadla - Náhledy do krabiček, Zvezda | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.