1/72 Ajeet Mk.I “Indian Light Fighter” – Special Hobby

6.2.2018 - 1 027 přečtení

000

Další krabička s Gnatem

Indický Gnat, neboli Ajeet

Jan Starý


Zkráceně o stroji

V roce 1950 k firmě Folland nastoupil známý konstruktér W. E. Petter (autor Lysanderu, Whirlwindu či Canberry). V té době se vývoj a provoz moderních proudových stíhaček stával stále dražším. Tak jak stíhačkám rostly výkony, tak se zvětšovaly jejich rozměry a komplikovalo se jejich vybavení. Konstruktér W. E. Petter se rozhodl jít jinou cestou a pro Folland navrhl lehký stíhací letoun poháněný v projektech nejprve dvěma, později jedním proudovým motorem.


Při minimálních rozměrech, nenáročném vybavení a hlavně třetinové ceně měl nabízet stejné výkony jako podstatně větší stroje. Koncepci ověřil testovací Fo.139 Midge. 18. června 1955 vzlétl poprvé prototyp Gnatu (tovární označení Fo.145). Přitom již v březnu téhož roku objednalo ministerstvo dodávek šest testovacích strojů. Ty byly dodány v roce 1956 a důkladně testovány. Vykázaly vynikající vlastnosti, dosahovaly vysoké podzvukové rychlosti, byly vyjímečně obratné ve všech výškách a skvěle akcelerovaly.


Tyto výkony vedly dva státy k tomu, aby Gnaty zařadily do výzbroje. Finsko odebralo dvanáct strojů, deset ve stíhací a dva v průzkumné variantě. Indie zakoupila dvacetpět sestavených strojů, dvacet dalších v dílech a licenční práva pro domácí továrnu HAL. Ta vyrobila stodevadesátpět Gnatů v licenci. Poslední dva kusy se staly prototypy indické úpravy Ajeet Mk. 1. Té bylo vyrobeno sedmdesátdevět kusů (sériová výroba běžela od roku 1976) a dalších deset bylo upraveno z dodaných Gnatů.


Zatím co finské Gnaty strážily finskou neutralitu, indické byly bojově nasazeny. Během indicko-pákistánské války v roce 1965 se překvapivě staly nejúspěšnějšími letouny konfliktu. Snadno dokázaly vymanévrovat F-86 Sabre, ale poradily si i s o generaci mladšími F-104A. Vzhledem k malým rozměrům a obratnosti byly schopny vymanévrovat střely Sidewinder. Navíc pákistánští piloti měli problém Gnat spatřit, natož zaměřit. Podobě si Gnaty vedly i v dalším konfliktu v roce 1971. Ajeety indické letectvo vyřadilo až v roce 1991.


Stavebnice

000

Název: HAL Ajeet Mk. I “Indian Light Fighter”
Měřítko: 1/72
Výrobce: Special Hobby
Kat. číslo: SH72370


Na trh dorazil třetí přebal nádherného stroje Folland Gnat. Tentokráte licenčně vyráběné Indické "Gnaty", které nesly označení HAL Ajeet.


Krabička je bohužel otevíraná bokem. Obsahuje 3 plastové rámečky s šedými díly, jeden rámeček s čirými díly, obtisky a návod. Krabička je z poměrně měkkého kartonu a při stohovatelnosti má vlastnost se "rozmačkávat".


Plastové díly

Rámeček A

Díly jsou pěkně hladké, rytí je všude stejné. Místy jsou otřepy, ale postačí běžné začištění. Na drobných dílech je vidět lehké posunutí dělící roviny formy, ale opět nic velkého, takže opravy moc práce nedají.

Rámeček B

Druhý rámeček není tak pěkně vyleštěný a na dílech je znatelná krupička. Bohužel je zde opět posunutá dělící rovina formy. Nejvíce se projeví na kolech. Přístrojové desky mají pěkné ostré hrany a v obtiscích nalezneme samotné přístroje, takže při pečlivé aplikaci lze udělat velmi pěkný kokpit.

Rámeček C

Třetí rámeček je plný drobných dílů, které jsou čisté, vyleštěné a detailní. Místy jsou drobné otřepy. Posunutá dělící rovina se nepatrně promítla na závěsnících. Na některých dílech jsou viditelné stopy po vyhazovácích, které je potřeba buď přetmelit, nebo přebrousit. Volba je na modeláři.

Rámeček D

Čiré díly jsou bez otřepů, ale zasloužily by vyleštit. Stavebnice umožňuje jak otevřený, tak i zavřený kokpit.


Obtisky

Obtisky jsou z produkce Cartografu, což by měl být cejch kvality. Při detailnějším pohledu nejsou vidět žádné vady. Soutisk je výborný. Nikde žádná rozpitá místa. Ostrost je také na jedničku s hvězdičkou. Parádní jsou obtisky černých pruhů, ale spíše bych preferoval stříkací masky.


Návod

Celý návod, včetně kamuflážních schémat je ve formátu A5. Hned na titulní straně je historie stroje, jak v české, tak i v anglickém jazyce. Dále standardní náležitosti, na jaké jsme u Special Hobby zvyklí. Návod je velmi jednoduchý, srozumitelný a nenalezl jsem žádné chyby.


Kamufláže

Stavebnice nabízí 4 Indické kamufláže. Každá je něčím zvláštní, ať už zařazením, dobou nebo barevným provedením. Není to stavebnice typu "dáme 4 kamufláže, ale rozdíl bude jen v čísle", což je paráda. Všechny 4 jsou velmi pěkné.


  1. HAL Ajeet, IAF, E1997, No.2 Sqn., 80. léta 20. stol.
  2. HAL Ajeet, IAF, IE1083, No.23 Sqn., 1965
  3. HAL Ajeet, IAF, E256
  4. HAL Ajeet, IAF, E2024 "Murali", No.2 Sqn.


Jan Starý
SPL-Liberec


Redakce Modelwebu děkuje firmě Special Hobby za poskytnutí vzorku k recenzi.


Poznámka: Některé informace vypůjčeny ze stránek výrobce Special Hobby.



Rubrika Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček, Special Hobby | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.