1/72 Letov Š.328v – Special Hobby

23.11.2017 - 1 191 přečtení

krabicka small

Další přebal nesmrtelného Šmolíka Š.328 od Special Hobby v měřítku 1/72...

Vodník dvouplošný

Oldřich Homola


Název: Letov Š.328v "Czechoslovak Floatplane"
Měřítko: 1/72
Výrobce: Special Hobby
Kat. číslo: 72330


Úvod

Československo jako vnitrozemský stát nemělo pochopitelně důvod stavět a používat letouny, uzpůsobené k operacím z vodních ploch.


Tedy až do chvíle, kdy Škodovy závody nabídli MNO jejich zbrusu nový protiletadlový kanon vz.22 ráže 8,35cm. Jednalo se o zbraň vynikajících kvalit a tak MNO s objednávkou sériové výroby logicky neotálelo. Problém však vyvstal jinde - pro tak výkonnou zbraň nemělo tehdejší Československo vhodou střelnici, kde by bylo možno cvičit střelbu na vlečený rukáv, bez ohrožení civilního obyvatelstva. Tato nesnáz byla vyřešena r.1927 pronajmutím úzkého pruhu moře a přilehlého pobřeží v Kumboru, Boce Kotorské, v království S.H.S. (pozdější Jugoslávii).


Zde byl umístěn "Československý letecký detachment". Protože však skalnaté pobřeží bylo pro provoz letounů s klasickým kolovým podvozkem zcela nevhodné, bylo nutné modifikovat stávající osvědčené typy. Jako první se tohoto úkolu úspěšně zhostila továrna Aero svou úpravou Ab.11.56 na Aero A.29.1. Tento typ pak v počtu devíti kusů sloužil u detachmentu úspěšně až do r.1935. Tehdy již přestaly výkony tohoto letadélka vyhovovat pro potřeby moderního výcviku střelby protiletecké - není divu, když Aera A.29 operovaly při cestovní rychosti 150 km/h.


Bylo proto rozhodnuto je nahradit a volba padla na Letovy Š.328. Továrna Letov již měla dílčí zkušenosti s plovákovými letouny při realizaci úpravy Š.16 na typ Š.16J, který byl exportován právě do Jugoslávie. Jedinou vážnější slabinou Š.16J byly plováky konstrukce Letov, které byly pro plánovanou realizaci úpravy Š.328 nahrazeny plováky firmy Short.


Upraveny byly stroje sériových čísel 18-21, které přebírající armáda přeznačila na Š.328v.2-Š.328v.5. Kumborský detachment je používal (mimo havárií zničehého Š.328v.2) až do okupace republiky nacistickým Německem - poslední záznam o opravě Š.328v.5 je datován 28.11.1939. V době neužívání Kumborských detachmentem (v zimních a jarních měsících), byl strojům navrácen kolový podvozek a byly zařazeny ke službě vlekání leteckých terčů v rámci leteckých pluků na území RČS. Letouny vzbudili i jistý zájem v zahraničí a továrna byla kontaktována zástupci pobaltských republik a Turecka.


Na první pohled

Dnes již zdomácnělá, středně velká krabička s výraznou plochou boxartu zcela jistě upoutá už na první pohled velmi povedenou a nápaditou kresbou z "pera" dvorního malíře Special Hobby, pana Hájka, představující letícího Šmolíka nad Kumborským pobřežím.

Na zadní straně krabičky jsou vyobrazeny bokorysy čtyř strojů, z nichž můžeme vybrat konečný vzhled našeho modelu.

Po jejím otevření na nás vykoukne do zalepovacího sáčku zabalená sada plastikových výlisků o čtyřech rámečcích, dva malé pytlíčky obsahující čiré díly (první), resinové a leptané díly (druhý), obtiskový aršík a návod.

Plastové díly jsou tvořené dvěma rámečky s "velkými" díly (poloviny trupu, VOP, SOP na jednom rámečku, díly křídel na rámečku druhém), společně s třetím rámečkem s drobnými díly. Oproti předchozím dvěma rámečkům z forem z ručního masteru jsou drobné díly z formy frézované do hliníku. Ruční výroba masteru (ač je výsledný produkt na vysoké úrovni) je prostě poznat, stroj je holt stroj.


Zajímavé je, že ačkoli v rámečeku "D" (drobné díly) najdeme pumové závěsníky, vlastní pumová výzbroj chybí, a není k dispozici ani jako doplňková sada. Škoda. Třeba se jednou československých prvorepublikových pum dočkáme.


Při konstrukci stavebnice se již od počátku počítalo s plovákovou verzí, neboť díly vzpěr plováků najdeme na mezi ostatními díly na rámečku "D".

Přidán byl rámeček čtvrtý, obsahující 2x dvě poloviny plováků.

Zvláštní je, že jsem na dílech plováků, v jejich horní pětině, nalezl linku vypadající jako propadlina, která se táhne přes celou jejich délku. Nevím, zda-li je to záměr nebo nedostatek.

Z reakcí na MF zazněl povzdech, že jsou polováky mimo rytí holé, bez nýtování, které by celou sestavu velmi oživilo. Inu, tak do ruky nýtovací kolečko a šup do práce...


Všechny díly jsou vylisovány čistě, otřepů je miminum. Linky paneláže jsou znázorněny tenkou, přiměřeně hlubokou linkou, jež se neztrácí (pohříchu častá vada short runových stavebnic), jsou naznačeny nýty a šrouby hlavních montážních celků a zbraňových šachet. Plátněný potah křídel a části trupu je naznačený vystouplou linkou a průhybem mezi žebry (či podélníky v případě trupu), toto znázornění se mi líbí a považuji jej za věrohodné. Povrch výlisku je sametově matný.


Boky trupu mají na vnitřní straně znázorněnu kostrukci potahu trupu, samotné kokpity pilota a pozorovatele jsou poměrně detailně vybaveny (např. i fotokamerou) a samozřejmě nechybí ani typická trubková konstrukce.




Ačkoli na křídlech - a to jak horním, tak i dolním - jsou správně znázozněny šachty kulometů, návod velkoryse pomíjí jejich hlavně, a to ani pro spodní křídlo, kde se přece jen tu a tam vyskytovali. Zamrzí to o to více, že varianta kamufláže "B" prokazatelně spodní křídelní kulomety namontovány měla z důvodu účasti na výstavě. Kupodivu však díly pouzder (2ks), jež zachytávaly prázdné nábojnice, v rámečku "D" nalezneme. Ovšem i o nich návod cudně mlčí. Pro kamo B, ale i jiné případy osazení křídelními kulomety, si tedy musíme doplnit jejich hlavně z vlastních zdrojů.


Možná se výrobce nechá přemluvit, a nějaké ty resinové kulomety, vč. dvojčete vz.30, nám zpracuje. Bylo by to dobré.


Čiré díly obsahují větrný štítek pilota, zasklení "okýnek" na bocích a spodní části pozorovatelova pracoviště, polohová světla a zasklení křídelní světlometů.

Resinové díly obsahují díly vnitřního navíjecího zařízení vlekacího terče, čili nosnou konstrukci + navíjecí buben a vnější navíjecí buben pod křídlo. (Teď, když to píšu mne napadá, proč to konstruovali tak složitě? Nechápu...)

Leptané díly na mikroplanžetce jsou nebarvené obsahují díly nosné konstrukce podkřídelního navíjecího zařízení, jeho větrného deflektoru, uvazovací sloupky plováků a díl ostruhy.

Dekály na jednom aršíku z dílny Cartografu obsahují příslušné kokardy, sériová čísla pro všechny plovákové varianty, čtyři varianty trojúhelníkového praporku pod kabinami posádky (lišící se od sebe různým šrafováním "žerdě") a bílá a černá loga "Letov" na kýlovku a/nebo vrtuli. Soutisk je perfektní a je potěšitelné, že i spodní kokardy již mají správný modrý lem. Barvy považuji za odpovídající i když modrou bych si dokázal představil mírně světlejší, to je ale asi o vkusu každého z nás.

Návod formátu malé knížečky je vytištěn na kvalitním křídovém papíře, je oživen několika málo barvičkami. Hned v úvodu je jasně vyznačeno, které díly nepoužijeme a které jsou pouze pro jednu variantu zbarvení. Dále obsahuje mimo stavebních kroků i schéma výpletu a v závěru i čtyřpohledová kamuflážní schémata. Poslední dvě strany jsou věnovány reklamě na další stavebnice a doplňky výrobce.


Do kompletace produktu se nejspíše vložil zlomyslný šotek, neboť návod na počátku a na straně 10 zmiňuje výstavní letoun (dle této informace stroj s černě natřenou vrtulí, což je podle zadní strany krabice kamo B), ale kamuflážní schémata na konci návodu o tomto faktu - opět - mlčí a vrtuli sveřepě znázorňuje "dřevěnou". Nejspíše to budou dvě varianty jednoho stroje,kdy výstavní létal s černou vrtulí a výzbrojí, a zkušený v Kumboru s dřevěnou vrtulí bez výzbroje. Noticku ke kamufláži by to ale chtělo.


Kamuflážní schémata

Stavebnice nabízí celkem 4 možností zbarvení modelu, tj. máme na výběr ze všech vyrobených (resp. konvertovaných) plovákových Šmolíků:

  1. Letov Š.328v.3, čsl. detachment Kubmor, Boka Kotorská, SHS, 1936
  2. Letov Š.328v.2, čsl. detachment Kubmor, Boka Kotorská, SHS, 1935. Letoun je zajímavý černě natřenou vrtulí, a je možné, že je to stejný stroj jako na snímku z výstavy v úvodu článku. Stroj je zobrazen v podobě, kdy byl v Kumboru zkoušen. Během zkoušek došlo dvakrát ke zlomení jedné z plovákových vzpěr a objevilo se zatékání do plováků. S největší pravděpodobností však nenesl vlekací zařízení, neb toto bylo namontováno až koncem roku 1935 v Československu.Tento stroj se činné služby v Kumboru nedožil, neb 12.2.1936 havaroval při noční akci (vlek cíle?) v důsledku kolize s nočním stíhacím Šmolíkem Š-328n.62
  3. Letov Š.328v.4, čsl. detachment Kubmor, Boka Kotorská, SHS, 1936
  4. Letov Š.328v.5, čsl. detachment Kubmor, Boka Kotorská, SHS, 1936


Závěr

Další, vskutku atraktivní "hi-tech" přebal velmi kvalitní stavebnice potěší jistě nejen stavitele strojů československého letectva. Vždyť pro řadu z nás byl plovákový Šmolík z dílny tehdejšího KP jednou z prvních stavebnic a jistě se rádi nejen z nostalgie vrátíme k tomuto krásnému stroji. Jednak si to předloha zcela jistě zaslouží, a za druhé je příští rok výročí 100 let československého letectví, což je příležitost více než vhodná.


A že se z této stavebnice dá vytvořit špičkový model se můžete přesvědčit zde


Oldřich Homola


Poznámka: V textu jsou použity fotografie produktu z webu výrobce.


Redakce Modelwebu děkuje firmě Special Hobby za poskytnutý vzorek k recenzi.



Rubrika Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček, Special Hobby | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.