1/48 Junkers Ju-88C-4 – Special hobby

23.2.2017 - 2 035 přečtení

60D9F3A5-5E18-4F5C-84B0-2B169F95196C_sh48177_junkers_ju_88c-4

ICM plus Special Hobby = stíhací Osmaosmdesátka...

Osmaosmdesátka z ukrajinských a českých luhů a hájů

Vojtěch "novakow" Novák


60D9F3A5-5E18-4F5C-84B0-2B169F95196C_sh48177_junkers_ju_88c-4

Název: Ju-88C-4
Měřítko: 1/48
Výrobce: Special hobby
Kat. číslo: SH48177


V poslední době jsem zaznamenal, pro mě nový, trend přebalování cizích výlisků a konverze vlastními výlisky místo obvyklejších resinových odlitků. První vlaštovkou je Special hobby, kteří převzali povedené čtvrtkové výlisky bombardovací Ju-88A-5 ukrajinské firmy ICM a na jejich základu vydali noční stíhací variantu C-4 tohoto německého druhoválečného univerzála.


Trocha historie

Německá Luftwaffe před druhou světovou válkou zavedla do výzbroje dvě kategorie stíhacích letadel. Vedle jednomotorových stíhaček tehdy představovaných stroji Messerschmitt Bf 109 verzí B až E to byly stroje kategorie nazvané Zerstörer. Tak pojmenovala Luftwaffe dvoumotorové, silně vyzbrojené těžké stíhačky. Před válkou byly hlavním typem této kategorie stroje Messerschmitt Bf 110.


V průběhu roku 1940 se ukázalo, že na některé úkoly Bf 110 nestačí. Luftwaffe v té době používala jako rychlý bombardér (schnellbomber) Junkers Ju 88A. Vysoké výkony tohoto bombardéru přímo vybízely k přestavbě na těžký stíhač. Toho si byli konstruktéři firmy Junkers vědomi a již v roce 1938 otestovali odlehčený prototyp Ju 88V-7 s výzbrojí kanonu ráže 20mm a tří kulometů ráže 7,9mm v tehdy ještě prosklené přídi. Další dva testované stíhací stroje Ju 88V-15 a V-19 měly již plechovou oblou příď, zalétány byly v roce 1940.


Po úspěšných testech se rozeběhla sériová výroba, respektive spíše přestavba dvaceti strojů Ju 88A-1 na stíhací Ju 88C-2. Tato verze měla křídlo s menším rozpětím a byla vyzbrojena kanonem a třemi kulomety. Stejnou výzbroj měla i následující stíhací verze, označená Ju 88C-4. Byla stavěna na základě verze Ju 88A-5. Díky tomu kombinovala křídlo s větším rozpětím se starším typem motorů Jumo 211F nebo G. Stroje používaly různé varianty překrytu kabiny, některé měly zesílenou výzbroj dvěma kanony v trupové gondole. Vzniklo 120 kusů Ju 88C-4.


První Ju 88C-2 a C-4 byly zařazeny k nově vzniklým noční stíhacím jednotkám NJG-1 a NJG-2. Byly používány hlavně jako noční intrudery nad Britskými ostrovy a ve Středomoří. Stroje se v těžkých podmínkách nočního stíhání osvědčily. Svědčí o tom dosažená vítězství, získaná většinou za podmínek létání nad nepřátelským územím, kdy se piloti a další členové osádek Ju 88 orientovali pouze zrakem. Radary nesly až noční stíhací verze Ju 88C-6, které také starší verze nahradily.


Čerpáno ze stránek výrobce


Pohled do krabičky

Rozměrná krabice s velmi pěknou kresbou od pana Hájka obsahuje sedm rámečků původem od ICM, dvojici konverzních rámečků od Special hobby, pytlík odlitků, obtiskový arch vytištěný u Cartografu a stavební návod.

Díly od ICM mají matný hladký povrch, rytí je jemné a úměrné měřítku, na "kritických místech" se však bohužel ztrácí. Výlisky jsou prosty přesazení a nalezneme na nich minimum otřepů a mělkých propadlin, stopa po styku forem je trochu výraznější než by se mi líbilo.

Ovládací plochy jsou oddělené a mají tenké odtokové hrany. Výškovka se dá rozpohybovat.

Kokpit je dostatečně detailní. Vyhazovače jsou většinou umístěny v místech, kde nejsou vidět či jdou snadno odstranit. Krom plastových dílů při jeho kompletaci využijeme i odlitky (viz dále). Poněkud postrádám leptané upínací pásy.

Motorové gondoly obsahují kompletní motorovou zástavbu, která poskytuje dobrý základ pro detailování otevřeného motoru. Jediné, co jim musím vytknout, jsou naprosto hladké chladiče, bohužel dost viditelné.

Podvozky jsou též detailně zpracovány.

Čiré díly jsou křišťálově průhledné, bez škrábanců, čočkový efekt je tolerabilní.

Special hobby přispělo dvěma konverzními rámečky.


Šedý je vylisován ostře, bez přesazení, bohužel ale s hojnými drobnými otřepy. Jejich odstranění ale naštěstí bude záležitost chvilky.

Čiré díly jsou křišťálově průhledné, jejich čočkový efekt je zanedbatelný.

Plastové díly doplňuje dvacet čtyři odlitků. Ty jsou odlity kvalitně, bez bublin či jiných nectností.

Původ obtiskového archu můžeme hledat u Cartografu a jeho kvalita odpovídá pověsti tohoto výrobce. Barvy jsou krásně syté, bez rastru, bez přesazení, krásně detailní…

Plnobarevný návod je dle mého názoru dostatečně popisný, vytkl bych mu pouze málo kontrastní šipky ukazující kam který díl patří…


Kamufláže

Na výběr máme celkem ze tří možností zbarvení. Oceňuji, že jsou zastoupeny jak celočerné, tak i kamuflovaný stroj.

  1. Ju-88C4 R4+MK, 2/NJG2, letiště Gilze-Rijen, květen 1941
  2. Ju-88C4 R4+MT, 9/NJG2, letiště Gilze-Rijen, léto 1942
  3. Ju-88C4 R4+DL, 3/NJG2, letiště Catania, Sicílie, květen 1942


Zkušební sestavení

Za pomoci maskovací pásky jsem nasucho model sestavil. Předběžně se zdá, že by neměl nastat nějaký zásadní zádrhel. Definitivně se ukáže při stavbě, kterou budete moci sledovat na ModelForu.

 

 

Vojtěch "novakow" Novák,
KPM Znojmo


Redakce ModelWebu děkuje firmě Special hobby za poskytnutí vzorku pro recenzi.


Rubrika Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček, Special Hobby | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.