Vyplétáme Avii B.534

4.1.2017 - 3 461 přečtení

vypletani-uvo

Trochu jiná metoda vyplétání od chmelničářského heretika

Jak vyplést Avii B.534 snadno a rychle

Olda Homola

Úvod

Jako velký fanda prvorepublikového letectva jsem přirozeně chtěl mít ve vitríně celou řadu pro mne půvabných, křehkých dvou a víceplošníků. Vždy mne však odrazovalo to otravné a na přesnost náročné vyplétání,které je v dvaasedmě opravdový opruz. Zlomem se stal loňský rok, kdy jsem v jedné ze svých slabších chvilek vytáhl na světlo Šmolíka Š-328 od KP a postavil jej jako "testovací stolici" pro moje první pokusy o vyplétání. Zpočátku jsem zvolil metodu výpletu tenkou pružnou nití do předvrtaných otvorů, které však nebyly vrtány "skrz" křídlo, neb jsem se chtěl vyhnout otravnému tmelení a ladění horních, resp.spodních  ploch.Musím přiznat, že tato metoda mi k srdci příliš nepřirostla, a to ani  když jsem si počet lan na modelu snížil na polovinu. Držet v pinzetě vlákénko o průměru "nula-nula-nic", snažit se trefit do mikrodírky a to vše na první pokus (protože po styku s lepidlem, ať rozpouštědlovým či vteřinovým se vlákno pokryje krustou, která brání elasticitě a lanko je pak nepřirozeně trčí z křídla v prapodivném úhlu, který je prudce láme v místě kde je opět elastické) bylo evidentně nad moje síly. Naštěstí jsem měl v hlavě ještě zálohu, a to použití metody kombinace leptaných napínáků a elastické nitě. Impulzem pro nová zkoumání bylo zakoupení výlisků B.534 od Eduarda za více než výhodnou cenu.

Co k tomu potřebujeme

Základem mojí metody jsou leptané napínáky - LEPT 7100 původně přibalovaný k Royal Classu, dnes samostatně prodávaný jako položka č.72602 " Avia B.534 výplety a upínáky",

 

a připlétací elastická nit obdélníkového průřezu, která velmi pěkně napodobuje profilovaný drát skutečného letounu.

 

Tuto nit lze zakoupit přes e-shop (v kamenném obchodě jsem ji bohužel neviděl), zadáním řetězce slov "elastická připlétací nit" do vyhledávače jich hned několik najdeme.

 

Nicméně je možno použít jakoukoli pružnou nit

 

Jak tedy na to

V prvním kroku si nařežeme nit na přesnou délku, která musí být menší než délka leptaného výpletu - je to proto, aby se nám nit na modelu hezky vypnula.

 

V druhém kroku odřízneme od výpletu napínáky.

Důležité je napínáky nijak nebarvit, protože by nám pak na nich nit nedržela. Barvil lze až hotovou sestavu výpletu.

Na tyto napínáky postupně lepíme nit a to tak, aby ji napínák na modelu vždy shora zakrýval - čili pro spodní plochu horního křídla bude na opačné straně než pro horní plochu spodního křídla.

Hotový výplet pak  lepíme do předvrtaných otvorů v příslušné ploše křídla/trupu. Zde je důležité mít správný průměr a hloubku otvoru, protože trny napínáků jsou relativně měkké a rády se ohnout.

 

Jako poslední krok ohneme upínák do shodného úhlu s nití a máme hotovo.

Závěr

Vyplétání touto metodou jde rychle od ruky, i když má, jako každá jiná, své mouchy a úskalí. Rozhodně není definitivní a věřím, že řada zkušenějších chmelničářů si ji může modifikovat k obrazu svému. A těm kdo začínají třeba pomůže překonat ostych z vyplétání.

 

Olda Homola

 

Rubrika Jak na to ...?, Letadla - 1:72 | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.