1/48 Zlín Z-181/C-6 – Special hobby

25.11.2016 - 1 737 přečtení

special-hobby-logo

Od letošního roku máme k dispozici hned dva čtvrtkové modely tohoto cvičného letounu. V článku se podrobněji podíváme na Basu z Horních Počernic...

Bücker po československu

Vojtěch "novakow" Novák


Název: Zlín Z-181/C-6
Měřítko: 1/48
Výrobce: Special hobby
Kat. číslo: SH48187


Trocha historie

Bücker Bü 181 navázal konstrukčně na úspěšné sportovní a cvičné dvouplošné Bücker Bü 131 a Bü 133. Na rozdíl od nich byl ale Bü 181 dolnoplošník s pevným podvozkem a zakrytou kabinou. Konstrukce křídla a ocasních ploch byla dřevěná, částečně potažená překližkou, zbylé části plátnem. Přední část trupu byla tvořena trubkovou konstrukcí s plátěným potahem a zadní dřevěnou skořepinou s překližovým potahem. Dvoučlenná osádka seděla vedle sebe.


Prototyp s označením D-ERBV zalétal v únoru 1939 Arthur Benitz. Vlastnosti nového stroje byly vynikající a důkladných testech Říšského ministerstva letectví byl Bü 181 vybrán jako standardní cvičný letoun Luftwaffe. Dostal oficiální pojmenování Bestmann.


Sériová výroba Bü 181 byla zahájena v roce 1940 a vyráběny byla verze B a C, lišící se variantami motoru Hirt HM 500 A a B. Vzhledem k potřebě cvičných letounů se během války Bü 181 vyráběly v továrně Bücker v Rangsdorfu, ale i v holandské továrně Fokker a ve Zlíně v tehdejším Protektorátu Böhmen und Mähren.


Ve Zlíně pokračovala výroba i po válce pro československé letectvo i civilní sektor v několika verzích s různými typy motorů. V Československu byly tyto letouny s původními motory označovány v civilní službě jako Zlín Z-181 a ve vojenské jako C-6. Sloužily do konce padesátých let.


Čerpáno ze stránek výrobce.


Pohled do krabičky

Krabice obvyklého designu obsahuje tři rámečky z šedého plastu, jeden z čirého, leptaný plíšek, nálitek s PUR díly, obtiskový arch a návod.

Kvalita rámečků je proměnlivá. Na dílech ze dvou velkých rámečků nalezeme drobné otřepy a jemnou stopu po styku forem, třetí nejmenší je těchto nectností prost. Nicméně všechny rámečky jsou vylisovány bez přesazení.


Rámečku A dominují poloviny trupu, dále v něm nalezneme díly kokpitu, vrtuli a VOP.

Rytí trupu je jemné, místy až moc, a na plochách kolmých k formě se ztrácí.


Hezké je naznačení prověšení na SOP. Zásadním nedostatkem ale je naprosto holý spodek trupu pod kabinou, kde je na fotografiích předlohy vcelku dobře patrné výrazné prověšení plátna. Je samozřejmě otázkou, jak vypadá tato partie na zaparkovaném letounu, ale rozhodně by tam mělo být něco naznačeno. To by ale vyžadovalo pro výrobce složitější dělení dílů trupu...

Díly kokpitu jsou dle mého názoru dostačující. Palubní deska má pěkný reliéf, sedačky by mohly mít tenčí stěny.

VOP mají hezký reliéf potahu.

Z rámečku B využijeme pouze díly křídel. Opět chválím pěkný povrch, rytí oddělující křidélka a klapky je přiměřené.

Třetí rámeček obsahuje díly podvozku a Panzerfausty pro jiný přebal. Je podle mého názoru nejhezčí ze všech.

Čiré díly jsou dobře průhledné, bez škrábanců. Vzhledem ke svému tvarování ale trpí výrazným čočkovým efektem.

Odlévané díly motoru a výfuků jsou odlity čistě bez kazů.

Leptaný plíšek obsahuje poutací pásy, síťovanou přepážku do kokpitu a drobné detaily do kokpitu i na povrch letounu.

Obtiskový arch na mě neudělal dobrý dojem. Na první pohled mě "zaujala" netransparentní bílá barva, u které se bojím o její kryvost na tmavě zeleném povrchu. Též české kruhové znaky nejsou prosty nectností - jejich barvy jsou přesazené. Smíšené pocity mám i z obtisku palubní desky.

Návod na mě působí přehledně. Bohužel ale obsahuje chyby, například doporučuje nalepit výfuky na pravou stranu přídě místo levé...


Kamuflážní schémata

  1. Zlín Z-181, OK-ZZE, Zlínské letecké závody a.s., pilotka Božena Krajčová, letecký den v Plzni, 1946.
  2. C-6, UA-46, školní peruť I, letecké učiliště Prostějov, 1946.


Závěr

Převažují ve mně negativní dojmy. Special hobby již v minulosti dokázalo, že má na víc.


Vojtěch „novakow“ Novák,
KPM Znojmo


Redakce ModelWebu děkuje firmě Special hobby za poskytnutí vzorku pro recenzi


Rubrika Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček, Special Hobby | 2 komentářů

Komentáře

2 odpovědí k článku “1/48 Zlín Z-181/C-6 – Special hobby”

  1. sedlm napsal:

    "Netransparentní bílá barva"??? Snad transparentní, ne? Pokud tedy je myšleno, že bude špatně krýt... Ach ty termity, že? To chce být někdo suterén a pak...

  2. Houmr_9 napsal:

    Special Hobby má s obtisky nějaké problémy, alespoň dle mého dojmu. Mám od nich např. C-2 a popisky jsou na vyhození, jsou to jen černé a červené skvrny.

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.