1/48 Bf 109G-6 verze 2016 – Eduard | FIT TEST

27.3.2016 - 4 701 přečtení

bf-109g-logo

Bylo by to, vašnosti, asi tak o půl cenťáku méně, můžu to nechat? Eduard vydává opravenou verzi svého Gustava aneb podařilo se vstoupit do stejné řeky?

Gustav šestý, verze 2.0

Roman "Randalf" Kresta


Název: Bf 109G-6 late series
Měřítko: 1/48
Výrobce: Eduard
Kat. číslo: 82111X


Základní porovnání

Nadšení z nového modelu je zde a nelze začít jinak, než ohlédnutím za první verzi tohoto kitu z roku 2014 a srovnáním s novou verzí. Nová stavebnice je edice Ovetrees, čili pouze rámečky.


Čiré díly

Vlevo původní, vpravo nový rámeček čirých dílů. Máme větší výběr a jasný náznak, co vše nás čeká do budoucna.

Trupy

Rámeček s trupy se příliš nezměnil, opět vlevo staré, vpravo nové výlisky. Nově přibyla další varianta směrovky.

Křídla

Zde je jen změna v řešení koncových oblouků. Nové vpravo s oblouky na horní částí křídel.

Drobné díly

Dva univerzální rámečky s drobnými díly rovně doznaly několika vylepšení a doplnění, celkově je však logika rozpadu modelu z původní stavebnice zachována. Nové rámečky vpravo.


Jen pro doplnění představy o změnách přidávám přiložené rámečky na sebe a pár detailů. Pár nových dílů by se našlo.

Pokud k sobě přiložíme některé díly z původní (v1) a nové verze (v2), jsou změny markantnější. V případě trupů to je vidět nejvíce.

Křídla také mají znatelné změny v rozměrech, plus již zmíněné oblouky.

Naopak jsou díly, které zůstaly rozměrově nedotčené...?


Stavba

Stavba je pojata bez úprav a vylepšení, pokud je někde potřeba sáhnout po hrubším nástroji, bude to uvedeno. Předem mohu předeslat, že zcela bez problémů to nebylo.

Interiér

Sestavení interiéru nemá problémových míst. V případě této stavby bez leptů není potřeba ani nic obrušovat. Zaměřovač z průhledného plastu stačí jen nabarvit.

Po nástřiku detaily v kabině dobře vystoupí a získají na zajímavosti. Stejně tak přístrojová deska.

Překryt kabiny jsem vylosoval náhodně a sedí bez problémů, stejně tak jako další varianty.

Křídla a šachty

Podvozkové šachty, jak jsme si již u Eduardů zvykli, jsou detailní a současně malé lego. Nejinak je tomu i zde.

Oproti návodu doporučuji lepit prostor pro kolo přímo do křídla postupně přední a zadní část a poté vsadit bok, dobře zapadne. Styčné plochy jsou dost malé a sestava se bortí v ruce, pokud se bude lepit samostatně.

Nástřik rovněž vytáhne detaily, stačí již jen patřičně ošmejdit.

Drobný problém nastává u konců křídel a jejich sesazení. Spodní část proti koncovému oblouku vygeneruje schod a jen prosté začistění dílů zde nestačí. Je potřeba přibrousit dosedací plochu a spasovat.

Mám výhradu proti změně s řešením koncových oblouků. V první verzi se dolepovaly samostatně (a seděly dobře), zde jsou součástí horní části. Původní způsob měl bonus v tom, že je bylo možno nalepit až těsně před nástřikem, čím se značně omezila šance na ulomení napevno vylisované pitotky při manipulaci s modelem při stavbě.


V centroplánu nezapomeňte vyvrtat otvory pro ukotvení závěsníku, který však nesedne a je potřeba odříznout dva výstupky. A doporučuji i vnitřní překrytí otvorů pro vypadávání nábojnic, místy zde prosvítá...

Ve finále potřeba doplnit mechanizaci křídla, která je lisována samostatně a díky tomu máme tenké odtokové hrany. Křidélka drží v křídle i bez lepidla, střední část klapky jsou s čepem pro usazení ve vysunuté poloze a klapky s výstupem z chladiče mají rovně čepy pro sklopenou pozici. Ve vysunuté poloze jsou i sloty.

V případě, že nebudete chtít mechanizaci vysunutou, bude potřeba odstranit čepy z klapek a slotů a díly usadit v neutrální poloze. Bohužel, na střední části jsou viditelné vtaženiny.


Příď

Přední část trupu skýtá mnoho prostoru pro variabilní díly, takže je vhodné se držet návodu, nebo ještě lépe fotografií stavěné mašiny, pokud jsou k dispozici.

V případě boulí to je na volba pravé straně zda boule nebo boule s bouličkou (oblíbené to slovo u komentářů první verze). Stejně tak sání, které je pro G-6 to větší, pokud by někdo neznal čísla v návodu.

Volba nás čeká u výfuků - buď komplet s krycím plechem na levé straně proti nasátí nebo detailnější bez plechu, který se doplní z leptů. Zde je stavěn model bez leptů a alternativu k leptu jsem vyrobil z tenkého plastu.

K výfukům přidám zkušenost z první verze - výfuky se lepí zevnitř a návod nabádá vlepit výfuky do trupu ještě před jeho slepením. Toto však generuje komplikaci s maskováním při nástřiku a celé to lze obejít metodou gynekolog v autoservisu. Trup se slepí bez přední čela a nevlepí se spodní chladič, který pro nástřik jen zasunu do trupu. Po dokončení barvení modelu vsunu přídí napatinované výfuky do svých pozic a zespodu přes otvor pro chladič mám prostor pro domáčknutí.


Další část přídě je chladič, jeho sestavení je jednoduché a sesazení nečiní potíží. V leptech pak jsou i obě čela.

Poslední volba nás čeká u horní části krytu motoru - alternativní díly postihují rozdíly v paneláži kolem výstřelných kanálů. Na závěr přijde vtipně vyřešený pant krytů motoru.


Chladiče

Tak tato část nepotěší. Celkově sestava podkřídelních chladičů nevypadá nijak složitě, v profipacku jsou i lepty, nicméně zde bude potřeba sáhnout po pilníku a lehce upravit rozměry. Nesedí čela ani kryty, více v závěru článku...


Ocasní partie

Pevná část směrovky (a k ní adekvátně pohyblivá) je opět variabilní, na výběr jsou dokonce tři provedení. Sestavení je jednoduché a vlepení do trupu snadné. Jenže i zde je drobná nepřesnost, takže opět přijde ke slovu hrubší nástroj.

Výškovky sednou dobře, pro jejich kompletaci můžeme využít dva postupy - buď přilepit pevnou část a pak zbytek vsunout čepem do trupu (ve vybrání pro čepy do pevné části je na to myšleno) nebo výškovku zkompletovat a vsadit do trupu vcelku.


Zbraně

Výzbroj sestává z trupových zbraní, které se jednoduše vlepí do výstřelných kanálů, a z podvěšených kanónů pod křídla. Ty se skládají ze dvou polovin a hlavní. Hlavně trupových i podvěšených zbraní mají naznačené vrtání, nicméně není od věci je lehce prohloubit.

Finále

Hotový model jsem sjednotil do jedné barvy.


Připomínky, upozornění a chyby

_question

Již u prvního vydání se znatelně ozývaly hlasy na téma až přílišného zjednodušení centrálního podvěsníku a části podvozkových šachet. Bohužel, nebylo vyslyšeno a je to škoda. Když to jde ve dvaasedmě, proč ne ve čtvrtce? To je prostor pro výrobce doplňků...

_question Připomínky byly také k rozchodu podvozku. Srovnání s originálem napoví (zdroj: primeportal.net)

_warning Trup nemá vodící kolíčky a vtoky jsou řešeny do dělící roviny, třeba začistit a při lepení trupu si dobře ohlídat sesazení půlek k sobě!

_warning Nehezky působí část spodní část pod kabinou v místě přechodu centroplánu do trupu. Chápu, že technologicky je problém vytáhnout díly s detaily z formy kolmo, nebylo by pak vhodnější toto udělat bez nýtů a krytů a nechat na modelářích, aby si doladili? Případně do leptů přidat šablonu pro krytku. Otázkou je, který tábor expertů by řval více...?

_warning Po nanesení barvy tato oblast vypadá vskutku nedobře, mezi první a druhou přepážkou se ztrácí podélné dělení a rozplizlé nýty jdou do ztracena. Tmel, rydlo a zubaté kolečko/vrtáček přijdou vhod.

_warning Při zavírání trupu se průhledná trubička zapře o přístrojovou desku a vyboulí se do prostoru kabiny. Doporučuji navrtat dírky v podlaze a přepážce větším průměrem a do obou zasunout o kousek více.

_error Malý problém vykazuje směrovka, kde se dolepuje pevná část a nesedí zcela na trup. Volil jsem cestu srovnání náběžné hrany a přibroušení spodní části vzadu. Stačilo pár tahů a začistit.

_error Další a největší zádrhel nás čeká u podkřídelních chladičů - čela jsou širší než prostor pro ně vymezený. Je potřeba přední i zadní přibrousit a spasovat.

V tomto místě nás čeká ještě druhé kolo, neb nesedí ani kryty chladičů, které jsou rovněž o něco širší, než pro ně určené zářezy v křídle. Řešil jsem sražením hran, přibroušením vnějších částí a trochou hrubé síly...

Pro srovnání přidávám usazení chladičů z první veze, krásně lícují, stačí jen sesadit a jdeme dál.

_error U křídel čeká na jejich konci další radost, ne zcela sedí na sebe, generují schod a je nutno dosedací plochu na spodní části zeslabit. Mimo to jsou v koncovém oblouku na dotek cítit slabé vtaženiny, které však po nástřiku nejsou viditelné.

_error Horní variabilní díl krytu motoru nesedí úplně přesně, stačí přebrousit dosedací plochu na trupu v přední části a lehce seškrábnout vnější stranu zadních vodících kolíčků.


Závěr

Nemůžu napsat, že se by staronový Gustav povedl na 100%. Model se staví dobře, nemá vyloženě záludná místa, má však drobné chybky, které poněkud kazí celkově dobrý dojem. Nejedná se naštěstí o nic zásadního, pár tahů pilníkem a sesazení zvládne i průměrný modelář, možná pro sprejery to není tak úplně dobrá zpráva. Jen ta pasáž na spodku trupu je trochu náročnější na opravu.


Celkově shrnuto, když víme, na co si dát pozor a kde je nutno ladit, je tato stavebnice docela pohodovou záležitostí. Tato hrubá testovací stavba mi zabrala tři dny po večerech, takže se Gustava nebojte, když jsem to zvládl já.


Pravda, není to tak úplně záležitost, na jakou jsme od Eduardů zvyklí a asi nejsem sám, kdo na druhý pokus čekal poněkud více a lépe.


Na závěr ještě jeden pohled na věc. Položil jsem vedle sebe první (USAAF) a druhou (bez označení) verzi dokončených modelů, vidíte rozdíl? Vidíte skutečně někdo ten rozdíl? Pokud nevíte, co máte hledat, vůbec vám nepřijde, že to je něco jiného.

Tak se ptám, zda bylo skutečně potřeba "vyslyšet" experty, zda nebylo rychlejší, snadnější a hlavně levnější nechat na návody a krabice přetisknou měřítko 1/46 (nebokoliktobylo). Doufám, že se nedočkáme třetí bouličky...


Roman "Randalf" Kresta
MK Apolo Kopřivnice


Rubrika Eduard, Eduard - Bf 109G-6, Letadla - 1:48, Letadla - Stavební recenze | 2 komentářů

Komentáře

2 odpovědí k článku “1/48 Bf 109G-6 verze 2016 – Eduard | FIT TEST”

  1. Jaroslav 'J.T.C.' Supík napsal:

    Romane, měl jsi srovnat velikost pojistkové skříně. U V1 byla nadrozměrná. Dále jsi nenapsal, zda ten nový rozchod je OK.
    Potom porovnat velikost těch pouzder, bo brassinová byla menší.. porovnat ne přepážky, ale opěráky sedadel a vany.
    Dále jsi nezmínil, že lem sání do kompresoru pro "beule" má konečně správný tvar.

  2. Roman "Randalf" Kresta napsal:

    Jarku, rozměry a správnost tvarů obecně se neřešily, to udělají experti na fórech, zde šlo o sestavitelnost, která je dost dobrá.
    U rozchodu je fotka, která je snad dost průkazná.
    Brassiny (staré ani nové) jsem neměl.

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.