1/48 RF-84F Thunderflash – TANMODEL

9.2.2016 - 3 264 přečtení

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

V minulém roce z Turecka do Evropy přišla nejen dosud nevídaná migrační vlna, ale i nový model průzkumného letounu RF-84F Thuderflash v měřítku 1/48 od firmy TANMODEL.

Turecké hromy a blesky

Jaroslav 'Tango' Hátle


Model: Republic RF-84F Thunderflash
Výrobce: TANMODEL Plastic Model Kits
Měřítko: 1/48
Materiál: plast
Katalogové číslo: 2201


Předloha

Průzkumný letoun Republic RF-84F Thunderflash vznikl radikální úpravou stíhacího F-84F Thunderstreak. V prodloužené přídi letounu mohlo být umístěno až patnáct průzkumných kamer, sací kanál (původně v přídi) byl přemístěn do kořenů křídla.


Prototyp RF-84F byl dokončen v únoru 1952 a první sériové kusy byly do výzbroje USAF zařazeny v březnu 1954. Mimo USA byl zařazen do výzbroje dalších devíti zemí NATO - Německo, Francie, Belgie, Nizozemí, Dánsko, Norsko, Itálie, Řecko a Turecko. V USA byly RF-84F z výzbroje Národní gardy vyřazen v roce 1972, v ostatních zemích nejdéle vydržel ve službě v Řecku, kde poslední tři kusy byly vyřazeny až v roce 1991.


(Zdroj: wikipedia...)


Stavebnice

Stavebnice celkem obsahuje 5 rámečků ze šedého plastu, dva rámečky s čirými díly, obtiskový arch (plus malý opravný aršík), sešit se stavebním návodem, sešitek s kamuflážními schématy, plakátek velikosti A4 s bokorysy kamuflážních schémat a podložku pod model.

První rámeček, označený písmenem A, obsahuje výlisky polovin trupu, dna podvozkových šachet, podvozková kola, kryty prostor kamer nebo brzdící štíty.

Rámeček B obsahuje díly křídel, vodorovné ocasní plochy, křidélka, poloviny vztlakových klapek a hlavní podvozkové nohy. Hlavní podvozkové nohy jsou neobvykle vylisovány společně se spodními kryty.

Třetí rámeček představují spojené rámečky C a D. V prvním jmenovaném nalezneme součásti sacího ústrojí, výtokovou trysku, vanu kokpitu, přístrojovou desku, součásti kamerových oddílů a další drobné díly. Rámeček D obsahuje velké přídavné nádrže a vnitřní podkřídelní závěsníky.

Čtvrtý rámeček také představuje dva spojené rámečky, tentokrát označené písmeny E a F.
Rámeček E obsahuje řadu drobných dílů, včetně průzkumných kamer a jejich příslušenství, aerodynamické plůtky na křídlo, přední podvozkové kryty, příďovou podvozkovou nohou a řadu dalších dílů.


V rámečku F se nalézají menší přídavné nádrže, vnější podkřídelní závěsníky, část průzkumných kamer, dno příďové podvozkové šachty a podobně.

Rámeček G je vylisován z čirého plastu a obsahuje okna kamer a díly objektivů kamer.

Čirý je i rámeček, přesněji řečeno stromeček, označený písmenem H. Najdeme na něm díly překrytu kabiny a to jak jednodílný pro zavřenou kabinu, tak i třídílný pro kabinu otevřenou

Stromeček označený písmenem I, vylisovaný opět ze šedého plastu obsahuje jenom dva díly a sice hrdla sacích kanálů. Rámeček zjevně pochází z vícedílné formy a detaily se nikde na povrchu neztrácí.

Lisovací formy údajně vznikly u subdodavatele v lidové Číně a zřejmě na tom bude něco pravdy. Výlisky totiž připomínají starší modely Kinetic se všemi jejich klady a nedostatky. Rytí na trupu je nestejnoměrné; v některých partiích je ucházející, v jiných je širší a rozplizlejší, na hřbetě a spodku trupu se ztrácí.


Na křídlech a ocasních plochách je rytí přijatelné, ale i tak si rozhodně zaslouží protažení rydlem. Linky paneláže jsou doplněny selektivním negativním nýtováním. Selektivním proto, že jej, až na pár výjimek, nalezneme pouze podél linek paneláže, v ploše nýtování chybí. Povrch dílů je pokryt drobnou krupičkou, připomínající modely OEZ Letohrad.


Detaily jsou vylisovány neostře, což je viditelné zejména na dílech podvozku nebo kokpitu.


Naproti tomu průhledné díly jsou vylisovány čistě, bez kazů, rámování dílů je velmi dobré a zřetelné. Díly překrytu kabiny mají jen minimální zkreslení. Kéž by v této kvalitě byly vylisovány i díly ze šedého plastu…


Stavební návod

Stavební návod v podobě sešitu formátu A4 nás na 13 stranách provází stavbou v celkem 63 krocích.


U jednotlivých stavebních kroků je popsáno zbarvení detailů odstíny GSI Mr. Hobby Color (tedy Gunze-H) a starými známými Humbrol. Kódy barev nejsou vyjmenovány v obvyklé tabulce na začátku návodu, ale příslušné použité odstíny jsou vyjmenovány nahoře na každé stránce.


Obrázky návodu byly vytvořeny v 3D renderu a jsou vytištěny barevně. V některých krocích mi však přijde, že barevnost návodu je trochu na škodu srozumitelnosti.


Kamuflážní schémata

Kamuflážní schémata jsou vytištěna v samostatném sešitku. Jeho součástí je i schéma rozmístění popisek a několik fotografií předlohy. Použité barvy jsou vedle vzorníku Federal Standard 595B popsány i čísly odstínů Gunze-H a Humbrol, ve většině případů i Vallejo.

Stavebnice umožňuje výběr z devíti kamuflážních schémat sedmi zemí NATO:

  • KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA RF-84F číslo 7450 od 114. Filo tureckých vzdušných sil ze základny Eskisehir z let 1956 - 1972. Letoun je v barvě přírodního duralu s červenými doplňky.
  • KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA RF-84F číslo 27292 od 32. TRS vzdušných sil USA ze základny Spangdahlem v Západním Německu z konce 50. let. Letoun je v barvě přírodního duralu se žlutými doplňky.
  • KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA RF-84F taktické označení EA-244 od 51. AG "Immelman" západoněmeckých vzdušných sil v roce 1959. Letoun je v barvě přírodního duralu s červeným ocasem, žlutým čumákem a modro-žlutými přídavnými nádržemi.
  • KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA RF-84F číslo 27394 od 132. Grupo italských vzdušných sil ze základny Villafranca z roku 1968. Letoun je v barvě přírodního duralu s červenými doplňky.
  • KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA RF-84F číslo 37621, taktický kód 33-TJ od ER 3/33 vzdušných sil Francie ze základny Cognac z roku 1956. Letoun je v barvě přírodního duralu.
  • KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA RF-84F číslo 27300, taktický kód 33-CP od ER 4/33 vzdušných sil Francie, operující v listopadu 1956 ze základny RAF Akrotiri na Kypru v období Suezské krize. Letoun je v barvě přírodního duralu, doplněný žluto-černými "invazními" pruhy.
  • KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA RF-84F číslo 28736 od 338. Mira řeckých vzdušných sil ze základny Larissa na Krétě, rok 1972. Letoun je zbarven tříbarevnou taktickou kamufláží SEA.
  • KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA RF-84F číslo 52-7367 od 171st TRS Národní letecké gardy státu Michigan ze základny Detroit, rok 1968. Letoun je zbarven tříbarevnou taktickou kamufláží SEA.
  • KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA RF-84F taktické označení P-4 od 306. průzkumné squadrony nizozemských vzdušných sil ze základny Deelen, rok 1961. Letoun je zbarven dvoubarevnou zeleno-šedou taktickou kamufláží.


Obtisky

Návrh obtisků vznikl u nizozemské firmy Dutch Decal. Samotné obtisky však, bohužel, patří k tomu slabšímu, co jsem v posledních letech viděl, vzhledem patří spíše do 70. let minulého století.


Barvy sice vypadají syté, ale detaily jsou neostré, rozplizlé. Popisky mají slitý tisk a jsou nečitelné. Navíc je posunutý soutisk některých barev, zejména červené, což je nejvíce viditelné na německých vlajkách. Výrobce obtisků zejména nezvládá tisk černé barvy, která je u drobného tisku rozlitá do plochy a slévá detaily.


K obtiskům je přiložen malý opravný aršík, napravující špatnou velikost německých a tureckých vlajek a francouzské výsostné znaky, které jsou na hlavním archu vytištěny se zelenými středy namísto modrých.


Rozhodně bude užitečné porozhlédnout se po lepších obtiscích od některého aftermarketového výrobce.

V krabici je přiložena i podložka pod model s motivem letištní plochy, typovým označením letounu a logem výrobce modelu.


Závěr

Přiznám se, že modelem jsem byl trochu zklamán, v roce 2016 jsem očekával víc. Před dvaceti lety bych jím nepochybně byl nadšen, dnes je však technologie výroby forem i vstřikování plastu na výrazně vyšší úrovni, a to i u některých short-runových výrobců.


Při stavbě bude nutné protáhnou všechny linky rytí, celý povrch přebrousit a doplnit řadu detailů. Dojem z modelu kazí i obtisky odpovídající době před čtyřiceti lety.


Model nepochybně půjde postavit, bude to jen otázka vynaloženého úsilí. Model rozhodně patří pouze do rukou zkušeného a trpělivého modeláře.


Jaroslav 'Tango' Hátle
SPL Liberec


Redakce ModelWebu děkuje firmě TANMODEL Plastic Model Kits za poskytnutý vzorek k recenzi.



Rubrika Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček, TANMODEL Plastic Model Kits | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.