1/35 – Artillery tractor Pavesi P4/100-30A – Plusmodel

29.12.2015 - 2 686 přečtení

Plus model

Z mírového obdělávání polí do válečné vřavy...

Italské traktory nejsou jen od Lamba...

Libor "Hellboy" Mužík


Model: Artillery tractor Pavesi P4/100-30A
Výrobce: Plusmodel
Materiál: resin
Měřítko: 1/35
Katalogové číslo: 449


Úvodem

Traktor Pavesi, navržený v roce 1918 v Miláně konstruktérem Ugo Pavesim, zakladatelem korporace La Motomeccanica Brevetti, byl prvním italským traktorem s pohonem všech kol (a jedním z prvních na světě). Traktor obsahoval na svou dobu velmi inovativní technická řešení, jako jsou třeba kola o stejném průměru, nebo  podvozek tvořený dvěma rámy spojenými trubkovým nosníkem.


Dalším inovativním technickým řešením v té době neobvyklým a u traktorů zvláště bylo použití motoru typu "boxer" tzn. s protilehlými plochými válci (tento typ motoru se využívá spíše pro sportovní automobily, v současnosti jej používají vozy Porsche, Subaru a v nedávné minulosti i Alfa Romeo).

I když byl traktor původně navržený  pro civilní využití, nakonec se v zemědělství příliš neprosadil. O to více se  jeho využití líbilo italské armádě, kde byl využívaný jako dělostřelecký tahač. Licence byla prodána firmě Fiat, která jej v několika verzích vyráběla až do roku 1945. Jeho licenční výrobu zakoupila i Velká Británie, další vozidla používaly armády Maďarska, Řecka, Finska, Švédska, Bulharska a mnohých dalších.

Několik strojů je pojízdných díky historickým nadšencům a muzeím i dnes.

Tento traktor se stal předlohou pro nový výrobek firmy Plusmodel v měřítku 1/35. Jak se povedl se pokusíme zjistit v tomto článku a následující stavbě na stránkách Modelfora.


Balení a jeho obsah

Model traktoru je zabalený v odolné papírové krabici, polepené barevnými obrázky s fotografií postaveného modelu.

Po jejím otevření uvidíme několik plastových pytlíčků se zatavenými resinovými odlitky, zabalených v bublinkové fólii. Dále krabice obsahuje samostatně zabalené lepty s obtiskovým miniaršíkem a několika nitěmi a drátky, tištěný návod a CD s fotonávodem.


Návod

Je ve své podstatě dvojí. Jeden je tištěný na papíře, a doplňuje jej fotonávod umístěný na přiloženém CDčku.


V tištěném návodě máme stavební postup rozdělený na jednotlivé stavební skupinky postupně se spojující do větších stavebních celků vedoucích k sestavení celého modelu. Za poněkud vágní považuji konstatování, že jedno vozidlo je celé v pískové barvě a druhé v barvě khaki. Myslím si že by to přeci jen chtělo o něco podrobnější popis nejen barev (zda se jedná o italské odstíny určitého období či o jiné odstíny), ale i alespoň základní specifikaci, zda byly v pískové (či khaki) jen vnější plechové části, nebo i rám vozidla a vnitřní prostory, případně i některé části motoru apod. Pokud toto nelze odvodit bylo by dobré toto napsat.

Na přiloženém CD je stavební postup členěný do jednotlivých celků (front cart, rear cart a podobně), a slouží k doplnění tištěného stavebního postupu.

Dále na něm najdeme fotografie hotového modelu.

Poslední částí je složka s několika fotografiemi skutečného vozidla.


Odlitky

Přes extrémně velké množství odlitků a jejich společné balení v několika plastových pytlíčcích jsem nenašel poškozený (ulomený nebo nedolitý) díl. Rovněž jsem nenalezl bublinky v odlitcích, přesahy forem ani jiné chyby vzniklé při odlévání.


Pěkně odlity jsou díly motoru a převodového ústrojí.

Chladiče.

Bez kazů jsou i plošně větší díly kastle a rámu podvozku.

A mnoho dalších drobných i větších dílů.

Čiré díly jsou odlity z průhledného resinu a jsou také prosty všech nedolitků či bublinek.

Dílem nejsložitějším na stavbu budou zřejmě kola. Ta jsou složena ze samostatných ráfků s plnou pneumatikou, středových nábojů a předřezaných drátů (v několika různých délkách) Aby bylo kolo vůbec sestavitelné je součástí odlitků i "šablona", do které uchytíme ráfek i náboj a můžeme vyplétat.

Nakonec se na kolo nalepí "lopatky" používané při jízdě v měkkém rozbahněném terénu.


Fotolepty

Fotoleptů je také slušné množství, u některých drobných dílků bude docela piplačka umístit je na správné místo bez toho, aby byly "olepené" lepidlem. Zde jistě přijde na řadu extrařídké vteřinové lepidlo, případně debondér na čištění okolí leptů.


Obtisky

Stavebnice obsahuje též miniaršík s obtisky poznávacích značek automobilu. K tomu lze mít snad jako k jediné části stavebnice výtku. Červená barva je posunuta směrem doleva a zřejmě i dolů.


Závěr

Je dobré že se výrobci věnují i okrajovým typům techniky, která má své neoddiskutovatelné kouzlo. Mezi takovou patří i tento traktor.


Bude určen především zkušenějším modelářům, kteří mají zkušenost s resinovými modely, ale odměnou jim bude atraktivní model, který bude jak ve vitrínce, tak i na soutěžích nepřehlédnutelný.


Libor "Hellboy" Mužík


Redakce ModelWebu děkuje výrobci PLUS MODEL za poskytnutý vzorek k recenzi.


Rubrika PlusModel, Technika - 1:35, Technika - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.