Walther Schuck – Sestřel / Vzpomínky stíhacího pilota Luftwaffe 1940-45

28.12.2015 - 3 236 přečtení

large

Walter Schuck byl jedním z mála tzv. Experten Luftwaffe, kteří pokořili magiskou hranici 200. sestřelů. On sám byl spíše skromným veteránem, který neměl potřebu se někde vychloubat a sám tvrdil, že přežil pouze se štěstím a pokaždé měl veliký strach. Kniha, kterou sepsal na konci života se stává malým náhledem do pocitů mladého člověka odsouzeného k předčasnému dosažení dospělosti ve víru války na severu za polárním kruhem.

Walther Schuck - Sestřel
Vzpomínky stíhacího pilota Luftwaffe 1940-45

Filip "Speedy" Tomči


Nakladatel: Omnibooks
Jazyk: česky
Pořadí vydání: 1.
Rok a měsíc vydání: 2013/06
Počet stran: 222
Cena: 290,-


large

Tato kniha si nehraje na nějakou odbornou literaturu plnou statistik a perfektně doložených dat. Ale zároveň v ní nejsou žádné nesmysly, které se občas objevují v zahraniční literatuře. Narazil jsem pouze na jednu menší nesrovnalost a to uvedení sovětského letounu I-180 v popisu jednoho souboje. Tento letoun nebyl nikdy bojově nasazený a autor si ho pravděpodobně spletl se zastaralým letounem I-16 Išak.


Autor se snaží stručně, ale čtivě zahrnout svou kariéru od přihlášení v 16. letech do Luftwaffe až po konec války, kdy se léčil ze zranění způsobené sestřelením jím pilotovaného proudového Me-262 10. dubna 1945.


Walter Schuck působil po svém zaučení u doplňovací letky JG3 a přeložení na sever do Dánska a Norska u nově vzniklé jednotky JG5 Eismeer. Tato jednotka působila v Norsku a Finsku v letech 1941-45. Po útoku na Sovětský svaz primárně sloužila k blokování přístavu Murmaňsk, přes který proudily spojenecké zásoby vrámci Půjčky a pronájmu z USA a Velké Británie.


Nejprve autor popisuje nudnou službu u letky, která pouze doprovázela bombardéry nad konvoje, kde nebyla možnost docílit nějakého úspěchu. Později, se ale situace změnila a vítězství začala stoupat. Zde se autor zaměřuje na celkem detailní popis soubojů. Bez přikrášlení popisuje souboje ze kterých nevyzařuje žádná propaganda.


bf-109f-4_fw.walter-schuck.-petsamo-finland-winter-1942-1943

Zaujalo mě také podrobné vyprávění ze života jednotky Luftwaffe, která byla též považována za šrotovnu Luftwaffe, protože jakožto téměř přírodou odříznutá a vzdálená jednotka nedostávala primárně žádnou špičkovou techniku. Většina letadel byla už starých a olítaných letadel po generálních opravách jako byly Bf-109E-7, které ale naštěstí měly stále nadvládu na Hurricany, Migy-3, Laggy-3 a I-16 používaných Sovětským námořním letectvem.


Byla tu ovšem vyjímka a to byla letka expertů, kde zářili piloti jako Weissenberger, Müller, Ehler apod. Ti měli vždy lepší stroje. Mělo to svojí logiku, protože tito piloti rozsévali zkázu v řadách málo zkušených sovětských pilotů.


post-88-1157989788

Autor dále v knize bez nějakých větších ideálů popisuje situaci na frontě i v zázemí, když byl na dovolené. Také popisuje některé známé piloty a jejich osobnosti, což by mohlo zajímat především ty, co o těchto pilotech ví jenom díky jejich úspěchům z tabulek sestřelů. Například je zde popsaná příhoda, proč byl Henrich Bartels a pozdější eso JG27 přeložen od polárního kruhu do Středomoří apod.


Autor se věnuje i vysvětlením události okolo potopení Bitevní lodi Tirpitz, kvůli které byl obviněn a odsouzen její velitel Heinrich Ehler na několik let vězení a degradaci.


Tato kniha se velice dobře čte a člověk se od ní těžko odtrhává dokud jí jedním dechem nepřečte. Kniha obsahuje i několik čb fotografií, které jsem předtím nikdy neviděl, ale množstvím jich není mnoho. Walter Schuck byl při 500 bojových letech a 206 potvrzených sestřelech opravdu Expertem Luftwaffe, který byl trochu opomíjený, ale díky této knize se trochu oživí historie tohoto pilota. Tuto knihu určitě doporučuju jako doplněk ve chvílích kdy není nálada na lepení modelů.


Filip "Speedy" Tomči



Rubrika Knihy/publikace | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.