1/72 Toldi II – IBG Models

13.12.2015 - 3 022 přečtení

Box

V nedávné době se přívrženci modelů bojové techniky v měřítku 1/72 dočkali modelu velmi zajímavého bojového vozidla - maďarského lehkého tanku Toldi. Zasloužila se o to polská firma IBG, která se na toto měřítko u modelů bojové techniky zaměřuje.

Toldi II

Otakar Beneš


Historie

Maďarská královská armáda Honvédség řešila v polovině 30-tých let náhradu zastaralých tanků a tančíků. Lehké tanky pocházely ještě z dob Velké války a tančíky zase neměly pancéřování, ani výzbroj. V březnu 1937 byl objednán jeden švédský lehký tank L–60B, vyvinutý firmou Landsverk AB. Během vyhodnocovacích zkoušek se osvědčil, takže Maďarsko v roce 1938 zakoupilo výrobní licenci.


Tak vznikl lehký tank Toldi. Jméno získal po středověkém národním hrdinovi Miklóši Toldim. Podle podmínek licence byl použit německý motor Büssing - NAG L8V/36Tr o výkonu 155 HP. Podvozek sestával na každé straně z hnacího kola vpředu, čtyř pojezdových kol, vlečeného napínacího kola vzadu a dvou napínacích kladek. Uprostřed korby byla posazena malá věž, ve které byl lafetován kanón 36.M ráže 20 mm spolu s koaxiálním kulometem 34/37.M ráže 8 mm.


V tanku Toldi byla použita vysoce kvalitní německá zaměřovací optika. Tank byl vyráběn v několika variantách:

  • 38.M Toldi I. - verze s kanónem ráže 20 mm a koaxiálním kulometem ráže 8 mm. Bylo vyrobeno 90 tanků tohoto typu.
  • 38.M Toldi II. - stejná výzbroj jako u předešlého typu, silnější pancéřování. Produkce 140 kusů.
  • 42.M Toldi II.A - verze s kanónem ráže 40 mm. Vyrobeno 80 ks.
  • 43.M Toldi III. - zesílené pancéřování, představné pancíře. Vyrobeno 12 ks.

Tanky Toldi se hodily pro průzkum a spojovací a strážní úkoly, ale pro boj byly v roce 1941 již naprosto nevyhovující. Navíc se během bojů v SSSR ukázalo, že jsou mechanicky nespolehlivé a jejich motor je slabý. Používaly se tedy výhradně jako průzkumná vozidla.


V roce 1944 byly tyto stroje nahrazeny mnohem dokonalejším tankem Turan.


Model

Rozměrná pevná krabička obsahuje šest rámečků z šedého plastu s velmi kvalitně vylisovanými díly. Platí to jak pro rozměrné díly korby a věže, tak i pro díly vskutku miniaturní, např. pojezdová kola, či pásy.

Výlisky nemají žádné otřepy, plast je dobře zpracovatelný, vtoky jsou přiměřené, ale vzhledem k "velikosti" malých dílů, musíme věnovat péči a pozornost jejich oddělováním z rámečků. Zde se neobejdeme bez ostré pinzety, žiletkové pilky a dobrým pomocníkem bude i lupa. Také musíme dávat pozor, abychom některé titěrné díly neztratili. Takže při této činnosti strávíme nejvíce času.


Lepení jednotlivých článků pásů vyžaduje kromě trpělivosti i jistou zkušenost a proto bych stavebnici doporučil spíše modelářům, kteří již pár podobných modelů postavili.

Obtisky zhotovené firmou Techmod jsou dostatečně tenké, ale netrhají se a dobře kryjí.

Černobílý stavební návod je v moderním stylu 3D, je jednoduchý a vzhledem k tomu, že model není určen pro úplné začátečníky, celkem vyhovuje.


Závěr

Přestože model není určen pro úplné začátečníky, náročnost na stavbu není vysoká a výsledek obohatí vaší sbírku.


Otakar Beneš


Rubrika IBG Models, Technika - 1:72, Technika - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.