1/48 MiG-31BM – AMK – konečně v cíli

1.12.2015 - 4 524 přečtení

Mikoyan MiG-31BM-Printed Box-150615

Čtvrtkový model MiG-31 od čínské firmy AMK byl dlouho avizován a finální provedení je konečně tu...

firma-annetra

Konečně v cíli...

Jaroslav 'Tango' Hátle


Model: MiG-31BM/BSM
Výrobce: AvantGarde Model Kits (AMK)
Měřítko: 1/48
Materiál: plast
Katalogové číslo: 88003


Model MiGu-31 od AMK v měřítku 1/48 byl již několik měsíců avizován a postupně i představován. Před přibližně dvěma měsíci jsme na stránkách ModelWebu měli možnost se seznámit se zkušebními výlisky v té době existujících rámečků. Díky vstřícnosti zástupce AMK pro Českou republiku, firmy Annetra máme nyní možnost se konečně seznámit s finální podobou modelu, který v tomto týdnu konečně přichází na trh.


Již na první pohled zaujme krabice přímo obrovských rozměrů (40x27x10,5 cm) s fotografií startujícího MiGu-31 od ruského fotografa Maksima Skrjabina. Po sejmutí víka na nás vykoukne úhledně srovnaný obsah krabice, kde vedle sloupečku plastových sáčků s výlisky jsou dvě strany krabice obloženy třemi samostatnými krabičkami, v nichž je uložena spodní vana trupu, příď trupu a sada podvěsné výzbroje.


Stavební díly

Stavebnice celkem obsahuje 27 rámečků různé velikosti ze šedého plastu, jeden rámeček s čirými díly, malý štítek se třemi lepty, dva odlitky závaží, dva obtiskové aršíky a sešitek se stavebním návodem. S většinou rámečků jsme měli možnost se seznámit v náhledu zkušebních výlisků, přesto nebude od věci si jejich popis zopakovat a samozřejmě se seznámíme i s rámečky novými.


Rámeček A obsahuje díly křídel. Horní poloviny křídel jsou spojeny plastovým roštem, který zajistí správnou geometrii křídel. Výstužný rošt je vylisován i na rubové straně křídel a je příjemné vidět, že se to obešlo bez propadlin na lícové straně výlisku. Rovněž je potěšitelné, že výrobce odstranil konstrukční chybu a upravil šířku otvorů, do nichž se zasouvají fixační plošky slotů a klapek. Ve zkušebních výliscích byly příliš úzké a fixační plošky se do nich nevešly, teď se zdají mít odpovídající šířku.

Rámeček B je samostatný díl, byť s malým přívěškem a představuje horní část trupu i s částí horní poloviny křídel. Spodní část dílu rovněž obsahuje výztuhy. Výztuhy jsou chytře umístěny v místech, kde se na vnější straně nachází linky paneláže. Hluboká paneláž jednak částečně eliminuje nárůst hmoty výlisku a navíc případné vtaženiny v plastu v linkách opticky zaniknou. Na koncové části, nacházející se mezi výtokovými tryskami, je viditelný výsledek doladění formy, protože na zkušebním výlisku byly okraje této partie okousané.

Největšími díly rámečku C jsou svislé ocasní plochy i s vnějšími boky zádě trupu a vztlakové klapky ve sklopené poloze. Na vrcholcích SOP jsem našel jediné zaznamenání hodné propadliny na celém modelu. Osobně mě to dost překvapilo, protože na zkušebních výliscích tyto propadliny nebyly.

Rámeček D vlastně ani není rámečkem, ale samostatným dílem, představujícím celou spodní vanu trupu od hrdel sacích kanálů po záď trupu. Díl zjevně pochází z vícedílné formy, protože rytí se nikde neztrácí a i na bočních plochách je krásně ostré a hluboké. Vespod trupu jsou vylisovány i přední šachty pro zavěšení raket R-33. Za pozornost stojí vnitřní výztuhy, zpevňující rozměrný díl. Zabalení dílu v samostatné papírové krabičce zabraňuje poškození dílu při transportu.

Rámeček E obsahuje příď trupu, radom a vnější část sacích kanálů a je perlou nástrojářského řemesla. Díl přídě trupu je totiž vylisován v jednom kuse, přičemž stopy dělení forem jsou vidět pouze náznakem (ještě menším náznakem, než na zkušebních výliscích). Díky vícedílné formě jsou linky paneláže i veškeré detaily krásně ostré a zřetelné na všech plochách dílu. Nicméně k naprosté dokonalosti ještě drobek chybí, pár drobných vad povrchu lze nalézt za přední hranou předku dílu trupu. Zespodu je jediná linka paneláže na celém modelu, která je zalitá a vpravo před čelním štítkem jsou vidět drobné nerovnosti povrchu.

Rámeček F je v modelu obsažen dvakrát. Najdeme v něm výtokové trysky motorů, forsážní prstence, oběžná kola turbín a podvozková kola. Díly výtokových trysek mají i hezky znázorněný vnitřní reliéf.

Rámeček G obsahuje díly motorů, část dílů podvozkových šachet a část vnitřních dílů sacích kanálů.

V rámečku H nalezneme vnitřky sacích kanálů, vanu a přepážky kokpitu, zadní šachtu raket R-33 a díly hlavních podvozkových šachet.

Rámeček s označením UA je ve stavebnici rovněž obsažen dvakrát a nalezneme v něm díly vystřelovacích sedaček K-36. Každá sedačka sestává z devíti plastových dílů a jednoho leptaného.

Takže to by byly rámečky, které jsme už viděli přednedávnem (s výjimkou podvěsné výzbroje) a teď se konečně podíváme na rámečky nové.


Rámeček I obsahuje vodorovné ocasní plochy, sloty ve sklopené i letové poloze, spodní kýlovky, klapky v letové poloze nebo aerodynamické hřebeny na křídle.

Rámeček J je odstříknut z čirého plastu a obsahuje překryt kabiny, jak jednodílný pro uzavřenou kabinu, tak i dělený pro kabinu otevřenou, dále světlomety a kryt IČ čidla. Díly překrytu jsou přiměřeně tenké, příkladně čiré a bez jediného škrábance. Čočkový efekt dílů je přitom téměř nulový. Stopami po vyhazovačích uvnitř dílů překrytů nemá cenu se zabývat, protože budou překryty vnitřními díly ze šedého plastu.

Rámeček K je také zastoupen ve dvou exemplářích a obsahuje podkřídelní závěsníky a odpalovací ližiny raket R-73 a R-77.

Rámeček L obsahuje bočnice kokpitu, aerodynamické brzdy, kryty podvozku, podvozkové nohy, vnitřky překrytů kabiny, kryt kanónu nebo blatníky příďových kol.

Společně s předešlým rámečkem je vylisován i rámeček M, který obsahuje palubní desky a díl pod čelním štítkem kabiny.

Pod označením PE se skrývá štítek leptů, který obsahuje tři díly - katapultážní madla obou sedaček a zpevnění výklopného periskopu zadního překrytu.

Mimo systém číslování jsou ve stavebnici obsaženy i dva malé odlitky z bílého kovu, sloužící jako závaží do přídě.


Poslední tři čtveřice rámečků obsahují celkem dvanáct řízených raket vzduch-vzduch třech typů, tedy po čtyřech od každého typu.

 

Největší a nejtěžší raketa, zkonstruovaná právě pro MiG-31, je poloaktivně-radiolokačně naváděná R-33 s dosahem 120 km.

Druhým typem je nejmodernější ruská raketa R-77 s kombinovaným naváděním s aktivním koncovým radiolokačním navedením s dosahem 100 km. Raketa má v zadní části roštová směrová kormidla, která v modelu bude lepší nahradit leptanými díly, protože tento díl z plastu prostě není možné vyrobit.

Třetím typem je infračerveně naváděná raketa R-73 s dosahem 40 km.

(Technické parametry raket převzaty z knihy: Popelínský L., Kodeš, V., Střelecká a raketová výzbroj letadel. Naše vojsko, 1997).


Všechny rakety jsou precizně zpracované se spoustou krásných detailů. Stopy po vyhazovačích a dělící rovina jsou vyladěny na minimum, vyhazovače jsou navíc umístěny na nepohledových plochách.


Obtisky

Obtisky jsou rozmístěny na dvou aršících. Menší aršík obsahuje výsostné označení a prvky markingu.

Větší aršík obsahuje kompletní popisky letounu i podvěsné výzbroje.


Stavební návod

Stavební návod je vytištěn na lesklém křídovém formátu a sestává z celkem 28 stran formátu A4, z toho 13 stran nás v 27 krocích přehledně provede samotnou stavbou modelu. Další čtyři strany obsahují kamuflážní schémata a 5 stran definuje umístění popisek.



Kamuflážní schémata

Stavebnice umožňuje výběr ze čtyř kamuflážních schémat tří letounů Vzdušných sil Ruské federace (VVS RF), všechny jsou zbarveny šedou barvou na všech plochách:

  1. MiG-31BM "červená 34" s novými ruskými znaky, od 712. gardového stíhacího pluku ze sibiřské základny Kansk, pojmenovaný po Hrdinovi SSSR Ivanovi Pilipenkovi.
  2. MiG-31BM "modrá 93" s ex-sovětskými výsostnými znaky, rok 2009. Návod jako základnu udává Ramenskoje u Moskvy, nicméně podle znaku na boku sacího kanálu patří k Centru výcviku pilotů na základně Kerč.
  3. MiG-31BM "modrá 93", tentýž jako předešlá varianta, ovšem s novými ruskými znaky a nápisem VVS Rosii na SOP, rok 2013
  4. MiG-31BSM "červená 25" s novými ruskými znaky a nápisem VVS Rosii na SOP. Letoun v roce 2014 sloužil u 929. zkušebního střediska V. P. Čkalova na základně Achtubinsk.


Závěr

Nový čtvrtkový model MiGu-31 od firmy AMK je jedním slovem nádherný. Díly jsou vylisovány čistě, s množstvím detailů, krásným rytím a bez jakýchkoli povrchových vad (až na několik málo zmíněných výjimek). Množstvím dílů sice není určen pro začátečníky, ale pro pokročilého modeláře špičkový model pro pohodovou stavbu.


PS. Podle zákulisních informací se brzy můžeme těšit na laserem řezané upínací pásy od firmy HGW a snad správně předpokládám, že v dohledné době nás leptanou sadou potěší i Eduard.


Jaroslav 'Tango' Hátle
SPL Liberec


Redakce ModelWebu děkuje firmě Annetra s.r.o. za poskytnutý vzorek k recenzi.


Rubrika AMK, ANNETRA s.r.o., Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček, Novinky | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.