1/144 ATR 42-500, Italeri + BOA Decals

7.7.2015 - 4 357 přečtení

DSC_0610

Stavitele dopravních letounů nedávno potěšilo vydání nového modelu známého a celosvětově rozšířeného turbovrtulového letounu pro krátké a střední tratě...

Což takhle dát si játro
po italsku?

Jakub "Kubouš" Jirásek


Model: ATR 42-500
Výrobce: Italeri
Materiál: plast
Měřítko: 1:144
Katalogové číslo: 1801


Úvod

Stavitele dopravních letounů nedávno potěšilo vydání nového modelu známého a celosvětově rozšířeného turbovrtulového letounu pro krátké a střední tratě. Novinka to byla vítaná, jelikož byl tento letoun v nabídce v ne zrovna ideálním provedení francouzského F-RSINu.


Než se ale pustíme do krabičkového náhledu, neodpustím si trochu tradiční historie typu. Letoun je společným produktem francouzské společnosti Aérospatiale a italské ALENIA. Označení stroje ATR je zkratkou shodnou ve francouzštině i italštině Aerei di Trasporto Regionale (Avions de Transport Régional). Číslice 42 udává počet přepravovaných cestujících, avšak reálně lze přepravovat až 50 cestujících.


Prototyp tohoto dvoumotorového turbovrtulového dopraváčku poprvé vzlétl 16. srpna 1984 a do běžného provozu s cestujícími byl zařazen 9. prosince 1985. Dosud bylo vyrobeno přes 400 kusů tohoto letounu všech verzí a ve své flotile ho má několik desítek společností, včetně domácích ČSA, které provozují verzi 42-500, která se nachází ve stavebnici. Ta má dolet 1550 km při maximální rychlosti 556 km/h.


Zdroj: Wikipedia


Krabice a návod

Líc krabice s bočním otevíráním zdobí fotografie ATR 42 italské pobřežní stráže, na rubové straně jsou zobrazeny bokorysy nabízených zbarvení. Krabice obsahuje zatavený sáček s výlisky, několikastránkový černobílý návod blíže nespecifikovaného formátu (cca větší A5) a obtisky. Ty jsou v krabici uložené na volno bez samostatného balení či krycího papíru.


Samotný návod má poněkud "digitální" vzhled, přibližně jako návody nových stavebnic od Airfixu, nicméně je přehledný a srozumitelný. Stavba je v něm rozdělena do osmi kroků. Nechybí seznam potřebných barev a čtyřpohledová schémata zbarvení. Použité barvy jsou Italeri Acryllic, potěšující ale je fakt, že odstíny jsou uvedené s F.S. kódy, takže pomocí převodníků si každý najde ekvivalent ve své oblíbené značce.


Výlisky

Stavebnice obsahuje dva velké rámečky z bílého plastu, jeden menší rámeček z černého plastu a rámeček čirých dílů. Bílé díly jsou pro samotný model letounu, černé jsou díly stojánku pro stavbu modelu v letové konfiguraci se zataženym podvozkem. Čiré díly jsou ještě zabaleny v extra sáčku, nehrozí tedy jejich případné poškrábání v krabici. Výlisky jsou na první pohled čistě odstříknuté, bez viditelnějších otřepů či kazů. Detaily jsou na slušné úrovni, menší propadlinu jsem zaznamenal jen v přední části trupu a viditelné vyhazováky po formě jsou jen v podvozkové šachtě.

Co bych však hodnotil mínusovými body je paneláž (samozřejmě v negativu), která působí poněkud hrubě. Přirovnal bych to k paneláži přeryté rydlem, která následně nebyla začištěna. Povrch kolem paneláže se tak nevyhne přebroušení, místy raději i přetmelení a znovunarytí. Přes tento nedostatek se ale nikde se neztrácí ve smyslu přílišné plytkosti, jako např. u modelů Revell či Zvezda na spodku polovin trupu.

Dva markingy ve stavebnici zobrazují letoun verze 42-500MP "Surveyor", což je speciální verze pro námořní hlídkování. Tato verze se od klasické dopravní varianty liší v těchto věcech: výklopné výsuvné dveře s vestavěnými schůdky byly zaměněny za posuvné, které lze otevřít během letu např. pro shoz zásob, nebo záchranného materiálu. Do zadní části pravé podvozkové gondoly bylo instalováno pouzdro se signálními raketami. Dvě vypouklá okna v zadní části hlavní kabiny umožňují dokonalejší pozorování pod letounem, konzole umístěné před podvozkovými gondolami nesou výkonný světlomet, čidla detekční aparatury a závěsy umožňující instalaci palubního kulometu. Naspodu trupu pod tvarovaným krytem je anténa vyhledávacího radiolokátoru.

Bohužel, tyto dost podstatné rozdíly Italeri úplně opomnělo a díly pro tuto úpravu ve stavebnici zcela chybí. Zřejmě dle populárního citátu "Modelář si dodělá.". Ze tří nabízených markingů přímo z krabice je tedy použitelný pouze jeden. Rovněž by neškodilo, kdyby se v rámečcích nacházely starší čtyřlisté vrtule pro verzi 42-300, nu třeba někdy v budoucnu.


Čiré díly jsou bez viditelných kazů. Model je vybaven náznakem kokpitu, ale přes zasklení toho příliš vidět nebude. V případě kabiny cestujících je zasklení spíše na efekt. V české distribuci se model prodává s externím aršíkem BOA, který obsahuje i dekálové zasklení, takže si modelář může vybrat.


Obtisky a zbarvení

Obtiskový aršík obsahuje obtisky pro tři markingy. Jsou tištěné u Cartografu bez sebemenších kazů nebo viditelného rastru. Zkrátka tradičně čistá práce. Jak už jsem zmínil, v české distribuci je model prodáván navíc s obtisky BOA pro ATR Českých aerolinií. Obtiskový aršík BOA je stejně kvalitní, jako ten od Cartografu ze stavebnice. Kromě markingu na stroj v novějším "trsátkovém" livery obsahuje i slušný počet popisek, přičemž ty větší jsou čitelné i bez lupy, a zmíněné "zasklení".

Ze stavebnice je možné postavit tyto letouny:

  • ATR 42-500MP "Surveyor" Guardia Costiera, stroj italské pobřežní stráže
  • ATR 42-500MP "Surveyor" Guardia Di Finanza, stroj italské finanční policie
  • ATR 42-500 Aeromar, stroj mexických regionálních aerolinek

Z aršíku BOA lze postavit ATR 42-500 v současném livery ČSA. Konkrétně letouny OK-KFM/N/O/P nebo OK-JFJ/K.


Závěr

Nové "játro" budí nadšení i rozpaky. Oproti garážovému výrobku F-RSIN je to určitě jako nebe a dudy, na druhou stranu je zde dost věcí, které mohli být dotaženy lépe. Ať už zmíněná paneláž nebo chybějící díly pro starší či hlídkovou verzi letounu.


Právě chybějící díly vytváří další negativa v podobě nepoužitelných markingů. Samozřejmě komu se markingy líbí a potřebné díly neřeší či si je dodělá, budiž mu přáno.


Komu by se pak nezamlouvalo ani "trsátko" z externího aršíku, tak BOA vydá i staré livery ČSA a dále rumunský Tarom a polský Eurolot.


Někomu také nemusí sedět trochu vyšší cena za tak "velký" model, ale vzhledem k externím dekálům a současným trendům cenové politiky výrobců je stále přijatelná. Kor při srovnání poměru cena/výkonu u tohoto modelu a modelu F-RSIN.


Za sebe jsem rád, že je na trhu další typ z dříve opomíjených dopravních letounů a snad Italeri v budoucnu přidá i prodlouženou verzi ATR 72.


Jakub "Kubouš" Jirásek



Rubrika Italeri, Letadla - 1:144, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.