1/32 – Felixstowe F.2A Late – WingnutWings

1.5.2015 - 2 733 přečtení

celek (1).JPG

Hledám větší byt... Zn. Koupil jsem si nový kit od WingnutWings!

Létající člun?
Spíše létající parník!

Libor "Hellboy" Mužík


Výrobce: Wingnut Wings
Název: Felixstowe F.2A Late
Měřítko: 1:32
Katalogové číslo: 32066
Plastových dílů: 392
Leptaných dílů: 47
Počet kamuflážních variant: 5

 

Úvod a trocha historie

Jedním z hlavních úkolů letecké služby britského námořnictva RNAS  byla ochrana britského pobřeží a hlídkové lety nad Severním mořem.  K tomuto účelu byly od počátku války využívány létající čluny Curtiss H. Ty se na neklidném moři poblíž ostrovů díky úzkým trupům potýkaly se značnou nestabilitou.

S řešením přišel velitel letecké základny ve Felixstowe John C. Porte, který navrhl zcela nový, výrazně širší trup který se spojil se zbývajícími částmi původního Curtisse. Druhou změnou bylo nahrazení původního nespolehlivého motoru Anzani britským  Rolls-Royce Eagle VIII. Letoun dostal označení Felixtowe F.2A a byl připraven pro sériovou výrobu.


Tu začala firma Curtiss, která typ přeznačila na Curtiss H-16. V Británii začala Felixtowe F.2A vyrábět firma Saunders. Výzbroj tvořily čtyři kulomety Lewis, dva na oběžných kruzích a dva v bočních střelištích. V pozdějších výrobních sériích došlo ke zdvojení kulometů ve střelištích a jeden kulomet byl přidán i pilotovi.


Experimentovalo se i s dalším střelištěm uprostřed horního křídla. Stroje dále mohly nosit 12 kusu malých bomb, nebo čtyři bomby o váze 45kg, či dvě 105kg bomby k podkřídelních závěsnících.


Operační nasazení

Létající čluny byly rozmístěny na základnách ve Felixstowe, Killingholmu, Carlshotu, Great Yarmouthu, Dundee, Ceterwateru a Scapa Flow. Hlavním operačním cílem bylo vyhledávání nepřátelských lodí a ponorek a jejich aktivní napadání. Aby byla zvýšena efektivita nasazení tak letouny operovaly v tzv. "pavoučí síti", kdy operovaly okolo centra v němž se plavila majáková loď "North Hinder". Někdy se létající čluny kvůli zvětšení operačního dosahu a doby nasazení dopravovaly na místo  ve člunech tažených torpédoborci.


I když díky své velikosti vypadají Felixtovy poněkud neohrabaně, v praxi se potvrdilo známé pořekadlo že "Zdání někdy klame". I přes o něco menší obratnost než měly jejich největší soupeři Hansa Brandenburg W.12 a W.29, jim byly i díky velmi přesvědčivé palebné síle více než důstojným protivníkem.

Největší slabinou letounu bylo příliš složité palivové potrubí, které mnohdy zapříčinilo neplánované přistání na vodní hladině. od roku 1918 bylo proto pro letouny F.2A zavedeno ochranné maskování, tzv. dazzle painting, skládající se ze světlých a tmavých pruhů simulujících odlesky na vodní hladině.


Dalším z úkolů těchto letounů byla také ochrana pobřeží před německými vzducholoděmi. I této činnosti se stroje Felixtowe dokázaly zhostit úspěšně, což potvrzuje například sestřel Zeppelinu L.62 u Helgolandu.


Technické parametry

Hmotnost prázdného letounu:    7549 liber (3424 kg)
Vzletová hmotnost:   10978 liber (4980 kg)
Rozpětí:   95 ft 7½ v (29,15 m)
Délka:   46 ft 3 in (14,1 m)
Výška:   17 ft 6 v (5,34 m)
Plocha křídla:   1133 ft? (105,3 m²)
Plošné zatížení:   9,69 liber / ft? (47,4 kg / m²)
Pohon:   2 × Rolls-Royce Eagle VIII V12   345 hp (257 kW)
Maximální rychlost:   95½ mph ve výšce 2000 ft (83 uzlů, 154 km / h)
Stoupání na 10.000 stop (3050 m)  39 min 30 s
Čas výstupu na výšku 2000 stop

(610 m):

 3 min 50 s
Operační dostup:   9600 stop (2926 m)
Dolet/čas operačního nasazení   6 hodin
Výzbroj:   4x (7x) 7,7 mm kulomet Lewis
až 460 liber bomb


Obsah stavebnice

Krabice s akční scénou souboje s německou Hansou-Brandenburg W.12 na obrázku je poněkud "větších" rozměrů a je po okraj plná samostatně zabalených rámečků s výlisky. Dále obsahuje stavební návod, obtiskové archy a planžetu s leptanými díly.


Návod

Ten představuje již tradiční knížečka o velikosti A4, vytištěná na křídovém papíru. Přehledný stavební postup je rozdělený na jednotlivé podsekce a je jak je již další dobrou tradicí výrobce bohatě doplněn dobovými fotografiemi. Součástí je i nákres výpletů s upozorněním, že výpletový materiál není součástí stavebnice.


Samozřejmě jej najdeme i na webu výrobce.


Plastové díly

Rámeček A

Rámeček obsahuje především vnitřní díly trupu

I malé díly jsou vylisovány naprosto perfektně, bez otřepů a s úžasnými detaily. Jediný problém může nastat  s oddělením od vtoků, kdy je třeba postupovat opatrně a promyšleně aby jsme nepoškodili titěrné plastové díly

Prkna podlahy jsou vylosována včetně spojovacích hřebíků.

Přístrojová deska je naprosto přesvědčivá, stačí na zadní stranu doplnit kabely k přístrojům. Totéž lze říct i o trupové přepážce s ukazateli stavu paliva.

I zde bude potřeba maximální opatrnosti při vyřezávání z odlévacího rámečku. Práce bude ztížena tím že je třeba odřezat i pomocné nálitky držící ve správné poloze výstup z nádrže.

Vyřezávání bočnic bude také lahůdkou, díly jsou naštěstí silnější, spíše bude třeba dbát na perfektní začištění vtoků. Nádherným detailem je svazek kabelů do zadní části trupu k nádržím.

Rámeček B

V rámečku B najdeme díly trupu a široká křidélka.

Pěkné jsou detaily obou typů bočnic plovoucí části trupu včetně zpevněných "můstků" pro nastupování a vystupování členů posádky stroje, i zpevňující lišty boků trupu, kterou však u některých kamuflážních variant budeme muset odstranit.  Šití zpevňujících port je přiměřené měřítku.

Rámeček C

Rámeček s průhlednými díly je jednoduchý, obsahuje pouze dvě varianty větrných štítků. Díly jsou přiměřeně tanké a příkladně průhledné.

Rámeček D

Další rámeček obsahuje především detaily křídel a motorů.

Najdou se zde ovšem i díly kokpitu jako jsou řídící pedály, kožený podsedák  nebo volant. I na zbraně se na tomto rámečku našlo místo

Pěkně ztvárněné jsou žaluzie chladičů i samotné chladiče. Výfuky jsou zahloubené, stačí je pouze zahloubit vrtáčkem či frézkami.

Vzpěry jsou opatřeny kováním, i úchyty pro výplety.  K ovládacím táhlům stačí doplnit napínáky a ovládací lana. Vrtulky pro palivová čerpadla by se mohly stát jedním z mála detailů pro budoucí doplňkové leptané sady.

Podkřídelní plováky by možná mohly být s pozitivními nýty, ale i toto provedení dostačuje. Vrtule je bez vtaženin, velice pěkně vypadá kování zpevňující konce listů.

Rámeček E 2x

Motorové výlisky s motory Rolls-Royce Eagle VIII.

Pro běžnou stavbu z "krabičky" (což je u takhle kvalitního modelu  adekvátní stavbě superdetailního soutěžního kitu většiny ostatních výrobců)  je kvalita detailů dostačující, detailisté zcela určitě nahradí svíčky a pružinky  ke zdvihátkám,  a možná lépe ztvární kabely k rozdělovačům.

Rámeček F

Trupový rámeček obsahuje mimo polovin trupu ještě pojezdový vozík

Pokud na dílech trupu budete hledat vyhazováky z forem, najdete je na místech kde buď nevadí, nebo je lze bez  větších problémů odříznout či zatmelit.

Pojezdový vozík je nezbytný pro umístění modelu do vitrínky, pokud nechceme model umístit přímo na vodní hladinu.

Rámeček G

Rámeček s největšími díly celé stavebnice, horními křídly

Mimo díly křídel v rámečku najdeme ještě mezikřídelní vzpěry.  Křídla samotná mají výborné detaily jako je spojovací kování, nebo kování okolo vzpěr, které obsahuje i předvrtané díry pro výplet. O portách se zmiňuji  u jednoho z předchozích rámečku, tak pouze zopakuji že odpovídají měřítku.

Rámeček H

Tento rámeček obsahuje spodní křídlo, centroplán a spodní pevný díl křídla.

Zde nalezneme bohužel nejnepovedenější část stavebnice.  Zřejmě díky snaze o co nejpevnější spojení křídla s centrálními částmi jsou tyto díly vylisovány s velmi slabou vrchní částí. Ta se při tuhnutí plastu bohužel prověsila. Náprava bude docela  těžká, samotné přetmelení a následné přebroušení bude díky naznačeným portám velmi pracně, ne-li nemožné. Nabízí se možnost pokusit se díly s propadlinami nahřát v horké vodě  s nasunutím protidílu (nebo vyrobeného podobného profilu) se pokusit propadliny vyrovnat.

Ostatní díly v rámečku H jsou již v naprostém pořádku.

Rámeček I

Zde nalezneme ocasní plochy a některé díly trupu. Zajímavým způsobem výrobce vyřešil geometrii ocasních ploch, kdy na výškovku opatřenou výlisky navlékneme díl výškovky, přilepíme a pak dolepíme druhou polovinu výškovky.

Boční okénka jsou příkladně tenká.

Díly spodní části trupu, s naznačenou vnitřní konstrukcí. Vyhazovače netřeba tmelit, jsou na neviditelném místě.

Rámeček K

Doplňkové díly k trupu najdeme v rámečku K. Dále obsahuje úzká  křidélka a další detaily

Plátěné díly maji pěkně provedené prověšení na konstrukci, stejně jako u předchozího rámečku si nemusíme dělat starosti s tmelením vyhazovačů na spodcích dílů, jsou totiž obrácené dovnitř trupu a nemohou být vidět.

Vyříznout kruh střeliště dá trochu práce. Detaily ostatních dílu jsou ostré a kvalitně vylisované.


Leptané díly

Planžeta obsahuje díly které nejdou ztvárnit technologií odstřikování plastu do forem, jako jsou například upínací pásy, řetězové převody řízení, zaměřovače, a další detaily.


Zajímavou novinkou je leptaný štítek s logem výrobce a označením modelu.


Obtisky

Obtisky z dílny Cartografu představují špičku ve své kategorii, mají naprosto perfektní soutisk, přesvědčivé kovové odstíny a i nejmenší nápisy jsou čitelné.


Zbarvení a kamuflážní varianty

Barevné schéma A

Felixstowe N4296 - vyroben v továrně Saunders , létající ve druhé polovině roku 1918

Barevné schéma B

Felixstowe N4297 - vyroben v továrně Saunders , létající v tomto barevném schématu v listopadu 1918

Barevné schéma C

Felixstowe N4545 - vyroben v továrně Harden & May , 230 Sqn RAF srpen 1918

Barevné schéma D

Felixstowe N4099 - vyroben v továrně Saunders , v tomto barevném schématu létající ve druhé části roku 1918

Barevné schéma E

Felixstowe N4465 - vyroben v továrně Saunders , ze základny Killingholme létající s trupem v bez antikamufláže ve druhé části roku 1918


Závěr

Model se objevil tak trochu neplánovaně, zmínky o něm unikly  v prosinci minulého roku a následně jen výrobce vydal již na vánoce, i když prodej byl původně plánovaný až na jaro tohoto roku.


Dalším překvapením byla výrazně vyšší cena než byla například u modelu Gothy G.IV. To bylo výrobcem vysvětleno nárůstem nákladů na lisování, ale i výrazně větším počtem rámečků s výlisky než tomu bylo u zmiňované Gothy.


Model samotný představuje svými rozměry (rozpětí modelu je 94cm) úctyhodný kus vybavení bytu. Provedení ničím nezaostává za předchozími modely výrobce (spíše je ještě překonává) a je plně srovnatelné s absolutní špičkou modelářské extratřídy.


Jediným slabším dílem stavebnice jsou díly centroplánu a středních částí spodních křídel, které mají propadliny. Možná to je pouze nevyladěním formy, a v dalších sériích to již bude napraveno.


Model můžu s klidným svědomím doporučit každému nadšenci stavějícím letouny Velké války, britského letectva, čí jen námořních letounů.


P.S. Pokud by někoho zajímalo proč vánoční novinku recenzujeme až koncem dubna dalšího roku, tak je odpověď prostá. Balíček který dorazil v lednu 2015 na celnici byl bez udání důvodu vrácen zpět k výrobci.


Libor "Hellboy" Mužík


Redakce ModelWebu děkuje firmě Wingnut Wings za vzorek poskytnutý pro účely recenze.
Thanks to Wingnut Wings for the review kit.


Rubrika Letadla - 1:32, Letadla - Náhledy do krabiček, Wingnut Wings | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.