1/48 JA-37 Viggen – Tarangus

20.4.2015 - 3 904 přečtení

Náhled

Saab JA-37 Viggen, to je jenom důrazné švédské hřmění...

Saab JA37 Viggen

aneb zásah kladivem do hlavy, či na peněženku

Martin "stonemar" Kamenický

 

Název: JA-37 Viggen

Měřítko: 1/48

Výrobce: Tarangus

Kat.číslo: TA4803

 

Úvodem

Ze Švédska až k nám dolétl hřmot bájného kladiva boha Thora. Po hodně dlouhé době vznikla stavebnice v královském měřítku tohoto unikátního letounu. Švédská firma Tarangus vydala stavebnici ve stíhací verzi JA-37.

 

Historie

Historie letounu Viggen se začala psát koncem 60tých let. V Saabu vyvinuli pokrokový letoun nemající ve světě obdoby. Vysoké výkony, krátký vzlet a přistání spolu s moderní avionikou, udělali z Viggena účinný útočný stroj. Nikoho proto nepřekvapí, když na konci 70. let hledal Flygvapnet stroj pro vzdušnou ochranu švédského království, že použili Viggena.

 

Verze JA (jakt-attack) stíhací – útočná byla optimalizována pro vzdušný boj. Letoun dostal výkonnější motor RM 8 B, nový radar Ericsson PS-46/A, kanon Oerlikon KCA 30 mm, a letoun byl prodloužen o 13 cm, rovněž byla upravena kýlová plocha. Výzbroj se skládala krom zmíněného kanonu, ze střel Rb 24 J (licenční AIM—9J) a Rb 74 (AIM-9L) tak i ze střel středního dosahu Rb 71 (licenční Skyflash - britská licence AIM-7 Sparrow) či později z Rb-99 (AIM-120 B AMRAAM). Na konci 90 let byly letouny modernizovány do podoby JAS37 Mod D. Kolem přelomu tisíciletí začaly být Viggeny postupně nahrazovány Gripeny.

 

Hned na začátek se musím přiznat , že na stavebnici jsem se velice těšil. Když jsem se však dozvěděl cenu stavebnice, z plánovaného počtu několika kusů se stala zatím pouze jedna kusovka.

 

https://youtu.be/c6Utwdv_pAo

 

Obsah stavebnice

Náhled

Ale zpět k modelu. Na víku krabice je docela pěkná kresba. Krabice je poměrně malá a je vyrobena z docela tenkého kartonu. Moc velkou ochranu neposkytuje. Rámečky jsou v ní docela napěchované a hrozí jejich poškození, či vylomení dílů.

 

Když sem začal pomalu prohlížet rámečky, měl jsem z nich opravdu radost. Výrobce výlisků je firma MPM Production a moc se jim povedly, zde se opravdu vyplatilo počkat.

 

Plast je středně šedý s trochu hrubším povrchem než je obvyklé. Na většině dílů je rytí pěkné hluboké. Jenom na přední část trupu se rytí trochu ztrácí. Povrch je pěkně detailní. Trup je sice rozkouskován na několik dílů, ale to asi jinak nešlo. Nechybí vložka do trupu pro verzi JA. Sací kanály jsou znázorněné až k vstupnímu ústrojí motoru.

 

Ve stavebnici jsou dva kokpity. Jeden pro verzi AJ a druhý pro JA, bohužel palubní deska pro verzi JA má tvar modernizované verze JA37 D a původní verze JA chybí.

Kokpit je pěkný a rozhodně ostudu neudělá. Ve stavebnici je i 2x sedačka, snad pro budoucí spárku. Sedačka je zhotovena z pěti dílu a je poměrně detailní. Velmi pěkná je tryska motoru spolu s reverzem, křídla a canardy.

Stavebnice obsahuje dvoje provedení směrovky verzi JA, AJ. Podvozek tolik typický pro Viggena je opět velmi detailní. Čiré díly jsou v jednom rámečku a v mém modelu je čelní štítek poškozený má na sobě takovou mapu snad je to problém jen u mé stavebnice, zbytek dílů je v pořádku.

Bolestná je absence výzbroje. Model obsahuje pouze povinný kanon a dva kusy přídavných nádrží. Škoda, že výrobce nevyrobil ani vypouštěcí zařízení pro rakety, nebo výmetnice klamných cílů.

 

Návod je černobílý velikosti A5 a je pro mě zklamáním. Ne, že by byl obsahově špatný jenom prostě vypadá jak od stavebnice za pár korun. Chybí informace o zbarvení detailů při stavbě. Návod jenom podává pár informací na začátku. Kód barev je v Gunze H. Dále je přiložen list A3 obsahující zbarvení a umístnění popisek na model.

Na výběr zbarvení máme tři možnosti a to:

  1. Splinters camo - červená 38
  2. Šedivá 49 – poslední vyrobený stroj verze JA
  3. 39 letoun bez kamufláže, jenom v barvě kovu

No nic moc. Samotné obtisky vypadají v pořádku, i když do dokonalosti firmy Cartograph jim něco chybí.

 

Resumé

No mám smíšené pocity. Z výlisků mám radost. Jsou pěkné a stará ESCI u nich vypadá jako předpotopní. Jenom mě trochu mrzí, že výrobce zapomněl u Viggena tolik typické sklopené canardy a vysunutou RAM-AIR turbínu.

 

Po tvarové stránce není modelu moc co vytýkat. Model je pěkný a tvarově přesný. Těch pár věcí mimo nejsou ani důležité. Model sem konzultoval s kolegou a kamarádem Stefanem L. Erikssonem ze Švédska, který na Viggenu nějaký rok sloužil. Pár chyb našel - špatný uhel na kýlu, úzká kola, špatná naběžná a odtoková hrana na pylonech, špatný úhel na canardech, chybějící antény... Jsou to ovšem v mých očích malé věci.

 

Zbytek obsahu je pro mě zklamáním. Absence výzbroje. Návod nic moc, výběr zbarvení jenom tři stroje a to ještě řadové, bez žádného speciálního markingu. Při tom bylo kde brát – co takhle bílá 13-38, středně šedá 13-69, výroční mašiny...

 

Za cenu stavebnice hodně málo muziky. Opravdu nechápu strategii výrobce, na jednu stranu si nechá model docela zaplatit, jako pomalu za dvaatřicetinu, ale bonus žádný, kdyby leptík či resin byl přibalen, tak bych to chápal, ale takhle...?

 

Dodávám že MPM bude vyrábět sety v řadě Quick and Easy. Sedačku, kola, reverzní klapky a ještě brzdící štíty a raketnice. TwoBobs zase produkuje pěkné dekály.

 

Pro stavbu doporučuji Walk Around Saab 37 Viggen, která obsahuje spoustu modelářských detailů. Pro vážné zájemce o historii typu pak knihu Nordic Airpower 5 Saab 37 Viggen - jsou zde stovky fotografií ze služby všech verzí letounu.

 

V době psaní článku vydalo MPM verzi AJ-37, snad se nám poměr cena výkon trochu změní...

 

Za pomoc a konzultaci děkuji Stefanu L. Erikssonovi, Martinu Králi, a Zdenkovi Drábovi.

 

Martin "stonemar" Kamenický

Rubrika Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček, MPM Production, Tarangus | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.