Tatra 805 ambulace, Hauler 1/48

4.3.2015 - 2 818 přečtení

Hauler

Po valníkové verzi je k dispozici i varianta se skříňovou nástavbou...

Kachna Druhá

Vojtěch „novakow“ Novák


Název: Tatra 805 ambulance
Měřítko: 1/48
Výrobce: Hauler
Kat. číslo: HLS48015


Historie

Tatra 805 je lehký terénní nákladní automobil vyráběný automobilkou Tatra v letech 1953 až 1960. Byl vyvinut především pro potřeby armády na základě speciálního zadání. Armáda požadovala automobil schopný jízdy v těžkém terénu a s vysokou tažnou silou. Podvozek T 805 konstrukčně navazoval na podvozky předešlých prototypů speciálních terénních automobilů T 803 a T 804; využito bylo všech jejich předností. Hlavním rozdílem však bylo použití trambusové kabiny; to si vyžádalo změnu polohy místa pro řidiče.

Tatra 805 byla typickým nákladním vozem Československé lidové armády, kde byla využívána v mnoha provedeních. Nejvíce rozšířenou verzí byl valník, dnes se však častěji setkáme s vozidly z různými skříňovými nástavbami (rádiovůz, sanitka, nebo vozidlo se speciální skříňovou nástavbou určené pro hasiče). Ze speciálních verzí je možno zmínit například cisternové vozidlo, nebo odlehčené vozidlo s plátěnou střechou kabiny určené pro výsadkáře. Na podvozku Tatry 805 bylo postaveno i lehké obrněné vozidlo OA-82 Jarmila. Vozy používala i tehdejší Veřejná bezpečnost.

V civilním sektoru byly T 805 využívány také jako zametací vozy, vozidla se speciálními skříňovými nástavbami typu furgon v nápadné stříbrné barvě, která používal například československý film. Ke konci éry životnosti T 805 vozidla v provedení valník sloužila ve městech při rozvozu uhlí. Takovéto využití čistokrevného terénního automobilu však bylo dost nehospodárné. Vozy vyřazené z armády byly často dále používány dobrovolnými hasičskými sbory.

Čerpáno z Wikipedie

Pohled do krabičky

V pevné kartonové krabici nalezneme necelou padesátku odlévaných dílů ze šedého polyuretanu, leptanou planžetu a návod. Vše je odlito v dobré kvalitě, sem-tam jsem narazil na menší množství bublin.

Největší díly jsou pro kabinu řidiče a nástavbu. Objevil jsem na nich několik bublin a rýpanců, které ale nebude problém odstranit. Vnitřek kabiny řidiče má celkem hrubý povrch, ale pokud neotevřeme dveře tak pochybuji, že budou viditelné... Kryty světlometů by si zasloužily samostatné čiré díly.

Motor je odlitý společně s centrální nosnou rourou, polonápravy se přilepují zvlášť. Jejich spoj nebude od věci vyztužit.

Rám odlitý vcelku.

Kola mají pěkný vzorek.

Množství malých dílů do interiéru i exteriéru.

Leptaný plíšek obsahuje více než stovku dílů: kryty a rámy oken, zástěrky podvozku, čelní masku motoru, stěrače, držáky VPZ/SPZ, velké množství přezek...

Návod je strohý a místy asi bude třeba většího laborování či doplnění dle fotek, ale základní představu o sestavení poskytne.

Víc toho v krabici nenalezneme. Dost postrádám obtisky s VPZ/SPZ a označením ambulantního vozidla, hodila by se folie na zasklení oken. Za nejvíce nepříjemnou ale považuji absenci interiéru nástavby, do které jde přes relativně velká okna celkem dobře vidět. Nabízí se tedy dvojí řešení-buď interiér vyrobit nebo okna zakrýt leptanými kryty.

Závěr

Stavebnici považuji za celkem slušný základ pro stavbu čtvrtkové skříňové Tatry 805. Moje hodnocení však v žádném nemůže být stoprocentní z důvodů, které jsem popsal o odstavec výše.

Vojtěch „novakow“ Novák
KPM Znojmo



Redakce ModelWebu děkuje firmě Hauler za poskytnutí vzorku pro recenzi

 

Rubrika Hauler, Technika - 1:48, Technika - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.