1/72 Stirling Mk.IV – Italeri

17.1.2015 - 4 031 přečtení

P1200391mala

Po dlouhých létech, kdy byl v měřítku 1/72 k dispozici pouze historický model od Airfixu, ohlásila vydání Stirlingu z nových forem firma Italeri. A jako první přišla na řadu transportní a vlečná verze Mk.IV. Pojďme se podívat, jak se tímhle obříkem Italeri popasoval.

Vlečný letoun po anglicku

Zdeněk 'ujík' Uj


Model: Stirling Mk.IV "Glider Tug – Paratroops Transport"
Výrobce: Italeri
Měřítko: 1/72
Katalogové číslo: No 1350


Stručná historie letounu

Vlečný a transportní Stirling verze Mk.IV vznikl v roce 1943 přepracováním z bombardovací verze Mk.III. Byla sejmuta příďová a hřbetní střelecká věž a pod záď přibylo vlečné zařízení pro vlek výsadkových kluzáků. Tyto letouny byly použity i při výsadcích při vylodění spojenců v Normandii. Celkem vzniklo 450 strojů této verze.


Více informací o Stirlingu nejen této verze je možno najít např. na Wikipedii.


Obsah krabičky

Krabice je dvoudílná, na titulní straně s celkem poutavou kresbou dvou Stirlingů vlekoucích výsadkové Horsy, zřejmě při letu nad Normandii. Přehlédnout také nelze upozornění na 70.výročí vylodění v Normandii (proto byla zřejmě jako první vydána tato verze). Spodní strana krabice je využita pro přehled zbarvení. Po otevření objevíme v krabici pět rámečků s plastovými díly (dva jsou stejné), rámeček s čirými díly, lepty, velký arch obtisků a návod. Vše pečlivě zatavené do igelitu, ovšem až na obtiskový arch a návod.


Plastové díly

Výlisky jsou z šedého, tvrdého plastu. Všechny díly jsou čistě odstříknuté, nenašel jsem žádné nedostříklé díly, nebo otřepy. Povrch je polomatný, hladký. Propadliny jsem našel na křídlech v místech, kde je osazení pro křidélka a na levé polovině trupu v místech, kam přijdou zasunout usazovací kolíky druhé půlky trupu.

Paneláž je negativně rytá a poměrně výrazná a hluboká. Na výškovkách a křídlech je ostřejší než na trupu, ale na křídle se naopak zdá širší. Výrobce i povrch onýtoval. Je to zřejmě móda, prodávat onýtované modely, ale tohle asi nebylo nejlepší řešení. Nýtovací výkres jsem zatím nescháněl, ale určitě nebude nýtování kompletní, navíc tak nějak zvláštně končí i začíná mezi paneláží. Ale takový magor, abych nýty kompletně přetmelil, přebrousil a nově pojezdil kolečkem, to opravdu nejsem. A vzhledem k tmavé kamufláži to ani nemá smysl. Na trupu je vidět, že bombardovací verze se střeleckou věží bude následovat, protože je poznat, kde byl do formy vložen nový díl. Na něm je vidět ostřejší rytí i nýty.

Je ale zajímavé porovnat, jak výrobce onýtoval povrch dílů a podlahu kokpitu, která prakticky nebude vidět. Pokud by byl povrch nýtovaný jako podlaha, pak by to mělo opravdu smysl a dobře vypadalo.

Model je možné postavit s rozpohybovanými ovládacími plochám, které jsou vylisovány samostatně. Ovládací plochy mají naznačený plátěný potah vystupujícími porty

Uvnitř tupu je vylisovaná vnitřní konstrukce, bohužel na některých místech přerušená zaslepenými okny, nebo vyhazováky. Vodorovné nosníky by mohly být ostřejší, ale vzhldem k tomu, kolik z toho nakonec bude vidět, se mi provedení jeví více než dostatečné. Žebra jsou vylisována i v pumovnicích a to jak v trupové, tak v křídelních. A samozřejmě všudy přítomné vyhazováky. U tohoto modelu se ale s vyhazováky v pumovnici nemusíme trápit, protože budou zavřené a ani výrobce zde nenabízí pumovou výzbroj. Jen se obávám, jak budou lícovat dlouhé a úzké kryty trupové pumovnice, které mají z lícové strany malé propadlinky v těch samých místech z druhé strany vyhazováky. No, alespoň víme, co nás čeká v ostré bombardovací vezi.

Interiér je je velmi pěkně udělaný, tady výrobce zaslouží pochvalu. Je sice pouze v místě kokpitu a zadních nákladních dveří, ale jinam stejně nebude vůbec vidět. Nechybí palubní přístroje, rádio, trupové přepážky, stolky, podlaha kokpitu i nákladního prostoru i pěkná sedadla, která vylepšíme leptanými pásy. Pěkná je i vnitřní konstrukce střelecké věže, včetně kulometů, ikdyž hlavně bych přesto vyměnil za odlitky. Na některých dílech interiéru jsou propadlinky, neby vyhazováky.

Zklamáním jsou pro mě podvozkové šachty. Mimo zadní příhradové přepažky jsou naprosto holé a prosté detailů. Naopak podvozkové nohy jsou i přs poměrně složitou konstrukci velmi pěkné, kola mají naznačené zatížení. Na dvířkách podvozku jsou na vnitřní straně výztuhy, bohužel opět vylepšené vyhazováky.

Hvězdice motorů jsou velmi pěkné a detailní, stejně tak ježaté výfuky a cowlingy, navíc máme k vylepšení lepty. Vrtule mají dolepovací náboj, bohužel listy mají ze zadní strany nepatrné propadliny. Ale nemá smyl je řešit, na černě zbarvených vrtulí nebudou vůbec patrné. Sání na motorech slepujeme ze tří dílů, tak snad budou pasovat.


Čiré díly

Čiré díly jsou čistě vylisované, krásně čiré, místy se ale objevuje zkreslování, hlavně tam, kde je nějaký ohyb. Nejvíc patrné je to asi na zadní věži. Rámování je vystupující, rovné, nicméně mohlo by být ostřejší. Co se bohužel vůbec výrobci nepodařilo, jsou boční trupová okna. Úplně na všech je propadlina, u dvou oken, která mají být vypouklá, je bublina řešena jen přidáním materiálu, tudíž prakticky neprůhledná. Tady bude potřeba se s tím buď smířit, nebo si poradit svépomocí. Přesně stejný problém byl u dříve vydaného modelu Sunderlandu, také z nových forem. A výrobce se nepoučí….


Lepty

Planžetka leptů umožnuje vylepšit motory, kokpit (palubní deska, pásy na sedadla), interiér, střeleckou věž a táhla křidélek. Plech je o poznání silnější, než například od Eduardu, tak snad nebudou při ohýbání problémy. V sáčku s lepty je i plastová síťka, z které máme použít kousek do interiéru. Zbyde dostatečný kus, který se určitě hodí pro jiné modely.

Obtisky

Obtisky jsou lesklé (zbytečně moc) a zdají se mi poněkud silnější. Krycí lak má minimální přesahy a soutisk je dokonalý. Největší plochu na archu zabírají invazní pruhy, ale u nich bych spíše volil nastříkání barvou, už jen kvůli velikosti. Zbytek prostoru vyplňují britské kokardy, kódová označení pro jednotlivé kamufláže, palubní desku a několik popisek. Ty jsou i přes malou velikost čitelné. Výrobcem je Cartograf, takže použití bude snad bezproblémové.


Varianty zbarvení

Na výběr máme ze čtyř variant zbarvení, ale všechny jsou ve stejném kamuflážním schématu tmavě zelená-tmavě hnědá na vrchních plochách a černá na spodních a bočních plochách. Mění se jenom kódové označení jednotlivých perutí, případně invazní pruhy, nebo noseart. Barvy jsou značeny v odstínech akrylových barev Italeri, kódem Federal Standart a slovním popisem.

  • Kamufláž A
    Stirling Mk.IV. 299. Sqr, RAF Keevil, Witshire, 6. červen 1944
  • Kamufláž B
    Stirling Mk.IV. 295. Sqr, RAF Holmsley South, Hampshire, 6. červen 1944
  • Kamufláž C
    Stirling GT Mk.IV. 620. Sqr, RAF Faiford, Gloucestershire, 6. červen 1944
  • Kamufláž D
    Stirling Mk.IV. 295. Sqr, RAF Rivenal, východní Anglie, 1944/1945

Návod

Návod je poměrně rozsáhlý a řešený sešitem formátu A4. Obsahuje stručnou historii, seznam dílů, odstíny barev, kamuflážní schémata a kupon pro reklamaci. Místo obvyklých kreseb jsou použity počítačem rendrované obrázky jednotlivých dílů a podsestav. Chvíli jsem si na to musel zvykat, ale jinak to nic nemění na přehlednosti návodu. Nicméně, klasicky kreslené návody mi vyhovují více. Jak jsem se již zmiňoval u kamufláží, odstíny barev jsou uváděny v akrylových barvách Italeri, kódech FS a slovně. Úpravy pro odlišnosti podle jednotlivých kamufláží jsou vyznačené.


Závěr

Pěkně a detailně vybavený kokpit, pumovnice, motory, na druhou stranu možná až příliš výrazné rytí a nýtování, holé podvozkové šachty a vyhazováky na vnitřní konstrukci. Výrobce měl rozhodně dobře našlápnuto, ovšem výše uvedené nedostatky to trošku kazí. Ale i přesto mohu za sebe říci, že se mi model celkově zamlouvá. A pokud někdo víte, jak vypadají výlisky Sunderlanda, které Italeri vydala z nových forem před několika roky, tak Stirling je na tom o několik tříd výše. Ale přesto doporučuji si ten model prohlédnout před koupí na vlastní oči, každý má nároky na kvalitu jinak nastavené. Každopádně ve vitríně bude tento drobeček impozantní, na délku má skoro 40 cm a rozpětí skoro 45 cm.


Zdeněk 'ujík' Uj


Rubrika Italeri, Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.