1/72 Blohm & Voss BV-40 – Brengun

30.12.2014 - 2 454 přečtení

P1180532

Brengun si libuje ve vydávání zajímavých německých konstrukcí z konce druhé světové války v měřítku 1/72 a stíhací útočný kluzák BV-40 je toho důkazem.

Stíhací kluzák

Zdeněk 'ujík' Uj


Model: Blohm & Voss BV-40
Výrobce: Brengun
Měřítko: 1/72
Katalogové číslo: BRP 72011


Stručná historie letounu

Přepadový stíhací kluzák BV-40, postavený v několika prototypech, byl jedním z několika zoufalých pokusů, jak zabránit náletům spojeneckých bombardérů na Německo. Bojově nebyl nikdy nasazen a jeho vývoj byl ukončen po vyrobení sedmi kusů na jaře 1944.


Více informací o tomto zajímavém letounu je například na Wikipedii, nebo na forum.valka.cz.


Obsah krabičky

P1180532

Krabička je jednodílná s bočním otvíráním. Na titulní straně je první prototyp v letu nad letištěm, zadní strana je použita pro schéma zbarvení. Uvnitř najdeme rámeček s několika díly, kabinku z čirého plastu, planžetku leptů, obtisky a návod.


Plastové díly

Plastové díly jsou pěkně vylisované, rytí je negativní, na trupu znatelně mělčí než na křídlech. Kdo bude chtít, protáhne si těch pár linek podle svého gusta.

Povrch jednotlivých dílů je matný, místy je cítit na prstu jemná krupička, což spraví lehké přelíznutí smirkem. Na drobných dílech jsou malé otřepy a viditelný spoj po dělení formy, které půjdou bez problémů strhnout skalpelem bez nutnosti vyrábět díly nové. Křídla jsou vylisována z jednoho kusu, nicméně odtoková hrana by mohla být tenčí. Na směrovce je naznačeno plátno. Kokpit pro ležícího pilota je velmi jednoduchý, ale vzhledem k tomu, co bude pod zavřeným překrytem vidět, je naprosto dostačující.


Lepty

Leptíky jsou maličké, a největší část dílů jsou táhla ovládání křidélek, klapek a výškovky. Je potěšující, že na plastových dílech je vyznačené, kam táhla umístit a není třeba odměřovat, jak bývá často zvykem u jiných výrobců. Zbytek leptů pomůže s detaily podvozku a trupu.


Čiré díly

Překryt kokpitu je hodně silný, okna jsou ale pěkně průhledná a nezkreslují. Části, které přijdou nabarvit jsou matné.


Obtisky

Obtisky jsou lesklé, soutisk křížů spodních ploch bezchybný, zbytek obtisků je buď v černé, nebo bílé barvě. Hákové kříže jsou dělené. Krycí lak má jen malé přesahy. Výrobce není uvedený, ale obtisky se tváří použitelně.


Varianty zbarvení

Z krabičky jdou postavit dva letouny, první a druhý prototyp. Oba dva ve schodné kamufláži vrchních a bočních ploch RLM 83 a spodní plochy v RLM 76.

  • Kamufláž A - BV-40 PN+UA, první prototyp, květen 1944
  • Kamufláž B - BV-40 PN+UF, šestý vyrobený kus, konec roku 1944


Návod

Návod je jednoduchý, obsahuje stavební postup a očíslování jednotlivých dílů. Odstíny barev jsou uvedeny pouze slově, případně označením RLM, . Stavební postup je přehledný, nebylo by na škodu, kdyby obsahoval i čelní pohled na letoun.


Závěr

Jednoduchý model, který zručný modelář zvládne postavit i nabarvit když ne za den, tak za víkend určitě. Navíc jde o letoun zajímavý, ukazující, kam až je možno v zoufalosti zajít.


Model výborně zapadá do kolekce podobných letounů, které Brengun vyrábí, jako jsou Ba-349 Natter a Zeppelin Rammer. Rozhodně je to model, který by měl oslovit modeláře věnující se druhoválečné Luftwaffe a navíc má i potenciál pro příznive What if. A pokud se bude stavět stejně dobře, jako Natter, který mám postavený, tak jedině dobře.

Zdeněk 'ujík' Uj


Redakce ModelWebu děkuje firmě Brengun za vzorek k recenzi.


Rubrika Brengun, Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.