1/72 MiG-21 R, MA, SM – RV Aircraft

10.4.2014 - 4 732 přečtení

rvaircraft

Firma RV Aircraft úspěšně pokračuje v řadě MiGů 21 první generace.

Další jednavacítky od R.V. Aircraft

Martin "Černoch" Černý

 

Model: MiG-21R, SM, MA
Výrobce: RV Aircraft
Měřítko: 1/72
Kat. čísla: 72032 (MiG-21R), 72033 (MiG-21SM), 72034 (MiG-21MA)

Vy nás zásobujete pane Karfík...

Nebudu zbytečně zdržovat zbytečným psaním. Výlisky jsou tuzemským modelářům dostatečně známy, nějaký čas na trhu se již vyskytují. Výrobce vydal další verze využívající základní výlisky z verze MF.


Z toho plyne i nepříjemná tvarová chyba na přídi letounu, která bude opravená až u dalších verzí 21čky nevyužívající trup pro verzi MF. Jde částečně eliminovat obroušením přední části trupu po nalepení čelního prstence. Tryska je také původní pro motor R-13, ale vzhledem k rozměrům a viditelnosti do slepené trysky nebude poznat, že tam má být starší provedení pro verze R a MA.


Povrch výlisků je opatřen negativně rytou paneláží, včetně kompletního nýtování. Z vlastní zkušenosti mohu říct, je to efektní na výlisku, ale ne každému taký povrch vyhovuje. Mě osobně moc ne. Je třeba dávat pozor na čistotu stavby, povrchovou úpravu a množství použitého stříkacího tmelu i vrstvu barvy, aby jsme nepoškodili nebo nezalili předlisované nýtování. Dalším řešením je vše přepíchat. Do této práce se však pustí asi málokdo.


Výlisky jsou odstříknuté bez vad. Vybavení interieru je tvořeno kompletně resinovými díly, z resinu je odlita také přední podvozková šachta s pěknými detaily. Výrobce neustále upravuje základní vybavení stavebnic a tak u průzkumné verze R poprvé nalezneme v krabici masky na kabinku, barevné lepty převážně k vylepšení interieru a také odlévané přídavné nádrže.


Vrabci na střechách si štěbetají cosi o standardním zařazením soustružené pitotky do výbavy pro další verze, které budou následovat. V létě má být PFM, necháme se překvapit.


Další malý nebarvený leptík je standardem pro všechny zatím vydané přebaly. Čiré díly obsahují oba typy odklopného překrytu - s periskopem a bez pro verze MA/R v původní nemodernizované podobě.


Stavebnice

Shodné výlisky pro verze R, SM, MA:



MiG-21 R

Jak jsem již napsal, v tomto přebalu poprvé nalezneme stříkací masku na kabinku a barevný leptík zejména pro vylepšení interieru. Přídavné nádrže PTB-490, průzkumný kontejner typu D (čili denní) a koncová vřetena s výstražnými anténami a další díly jsou odlity bez kazů z rezinu. U nádrží je znatelná částečná ovalita na průměru.



Kamerové průhledy jsou na kontejneru v poloze "zavřeno" tak jako tomu bylo při stání na zemi. Paneláž na kontejneru je v pořádku. Potřebné upravy pro konvertování na "průzkumáka" jsou zakreslené na samostatně vloženém listu do stavebního návodu.






MiG-21 R - Kamufláže

Vybrané kamufláže obsahují velmi atraktivní předlohy, na většině z nich jsem při zběžném porovnání s podklady nenašel větších chyb včetně strojů VVS z Afghanistánu.


Čáslavský drak byl na originále namalován křídami a tak v obtisku vychází výrazněji než by bylo asi vhodné. Jinak to ale nejde.


U Etiopské kamufláže jde o částečnou rekonstrukci, neb na tuto mašinu jsou známy pouze dvě fotografie zachycující pravou stranu od kokpitu dozadu a pak část SOP.


K eritrejské kamufláži bych napsal jen, že příznivci What If můžou tuto mašinu s klidem zařadit do svých sbírek. Ve skutečnosti nikdy neexistovala. Během konfliktu s Etiopií zabraly eritrejské jednotky na letišti Asmara v roce 1991 několik Migů ETAF, včetně dvou MiG-21R. Tyto stroje byly nakonec vráceny společně s dalšími MiG-21MF původnímu uživateli v roce 1994 v nezměnčné kamufláži. Z onoho předání jsou známy zmíněné dvě fotografie na "eRko" č. 1464. Eritrejské vzdušné síly nikdy nepoužívaly MiGy-21R. ETAF používalo průzkumnou verzi zhruba od roku 1982.


MiG-21SM


Některé z presentovaných strojů již byly zpracovány v jiném měřítku. Skladba je velmi pestrá, kamuflované verze od výcvikových jednotek VVS, invazní stříbrné Migy ze srpna 1968 a velmi atraktivní kamuflované Migy s opotřebovaným povrchem užívané azerbajdžánským letectvem při konfliktu se sousední Arménií v letech 1992-94. Poté byly vráceny zpět do Ruské federativní republiky, odkud byly zapůjčeny. Fotograficky jsou doloženy.


MiG-21MA

Pro naše modeláře velmi atraktivní přebal. Pardubické nahotinky samozřejmě nemohou chybět. Kamufláže obsahují i dva stroje Slovenských vzdušných sil.




Závěr

A co nás čeká dál? V nejbližší době očekáváme vydání limitovaných edicí MiG-21RF, čínských bezlicenčních kopii Chengdu J-7III a příchod prvního z Lancerů. Tím budou variace na téma využití výlisků verze MF skoro vyčerpány. V létě se snad dočkáme první verze z druhé generace MiGů. O tom zas někdy jindy.


Martin "Černoch" Černý KPM Kaznějov


Za poskytnuté modely na recenzi děkuji sám sobě.


Rubrika Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček, R.V. Aircraft | 3 komentářů

Komentáře

3 odpovědí k článku “1/72 MiG-21 R, MA, SM – RV Aircraft

  1. Martin Janousek napsal:

    Jenom malou poznámku. Čáslavský drak nebyl kreslený křídami, ale naopak barvou, protože na originále jsou vidět poteklá místa. To že ten drak vypadá hodně jinak než na originále je druhá věc...

  2. Zbyněk Škopán napsal:

    žil jsem v domnění, že
    1.generace jsou F (F-13)
    2 generace P, PF, PFS, FL PFM včetně R
    3.generace s,SM,M,MF s modifikacemi SMT, MT a Bis

    ale si žiji už dlouho pod vodou

  3. Martin 'Černoch' Černý napsal:

    Omlouvám se za špatné uvedení generace letounu, ujelo mě to, správně je samozřejmě třetí generace.
    Martin Janoušek- tuto info jsem slyšel prvně v sobotu v Mošoni , bohužel z fotek dostupných veřejnosti se to jeví jako křída. Kdo neviděl další fotky z vašich archivů o kterých už taky vím, tak se snadno splete, jako já. Také se omlouvám.
    Že vypadá drak jinak je druhá věc, to máš pravdu. V tomto výrobce pochybil, a už to bylo na netu několikrát zmíněno.

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.