1/48 L-159A ALCA firmy Planet models

22.3.2014 - 6 617 přečtení

019694_04_083787

Pohled do krabičky čtvrtkové stavebnice tuzemského lehkého bitevníku.

Čtvrtková ALCA

Vojtěch "novakow" Novák


Název: L-159A ALCA "Czech light attack jet"
Měřítko:  1/48
Výrobce: Planet models
Kat. číslo: PLT149


Úvodem

Modeláři specializující se na české/československé čtvrtkové moderní letectvo mají v poslední době opravdové žně: MiGy-21 MF a PFM od Eduardu, MiG-23MF od Trumpeteru, MiG-29 od GWH, L-410 Turbolet od HpH... Nejčerstvějším přírůstkem je odlévaný model lehkého bitevníku L-159A ALCA od Planet models, kterému budou věnovány následující řádky.


Historie typu

Aero L-159A ALCA (Advanced light combat aircraft) je český jednomístný jednomotorový lehký víceúčelový taktický podzvukový bojový letoun. Vývoj byl zahájen v první polovině 90. let a navázal na typy L-39 a L-59. První let prototypu se uskutečnil 2. srpna 1997 a do výzbroje AČR byl typ přijat na přelomu tisíciletí. V roce 1999 začal vývoj cvičně-bojové dvoumístné verze L-159B (první vzlet v roce 2002), nyní nabízené na export. České letectvo užívá dvoumístnou čistě cvičnou verzi L-159T (která na rozdíl od verze B nenese radar) vzniklou přestavbou jednomístných strojů.


Alca je schopna nosit širokou paletu protizemních zbraní („železné“ pumy Mk.82, laserem naváděné GBU-12 Paveway II, řízené rakety AGM-65 Mavercik a další...); v boji vzduch-vzduch může použít řízené rakety AIM-9 Sidewinder. Hlavňovou výzbroj představuje kontejner s dvouhlavňovým kanonem Plamen ráže 20 milimetrů.


Česká armáda objednala (a obdržela) celkem 72 letounů, z nichž je v aktivní službě 19 L-159A a 6 L-159T. Tři letouny verze A (figurující v pozoruhodné výměně pěti L-159 za jednu C-295 CASA) odkoupila od koncernu EADS americká firma Hexadyne Corporation. Dvě L-159A byly zničeny při haváriích a 36 letounů je zakonzervováno.


Před několika měsíci se objevila zpráva, že o 28 zakonzervovaných strojů má zájem americká společnost Draken International, která se podílí na výcviku pilotů letectva a námořnictva Spojených států amerických. Nyní se ale situace komplikuje a je možné, že k prodeji nakonec vůbec nedojde...

Technická data

Délka 12,73 m
Rozpětí 9,54 m
Výška 4,80 m
Nosná plocha 18,80 m²
Prázdná hmotnost 4 160 kg
Maximální vzletová hmotnost 8 000 kg
Pohonná jednotka 1x dvouproudový motor Honeywell/ITEC F124GA-100
Tah pohonné jednotky 28 kN
Maximální rychlost 935 km/h
Dolet bez přídavných palivových nádrží 1 570 km
Dolet s přídavnými palivovými nádržemi 2 530 km
Dostup 13 200 m
Stoupavost 62 m/s
Vzletová dráha 440 m


Čerpáno z Wikipedie a stavebního návodu.


Pohled do krabičky

Kartonová krabice s přelepkou typického designu obsahuje lehce přes padesát šedých polyuretanových dílů, leptaný plíšek, dvojici vakuově tvářených překrytů kabiny, dva díly přistávacích světel z čirého rezinu, podvozkové nohy z bílého kovu, obtiskový arch a stavební návod. Vše je pečlivě zabaleno v igelitových pytlících a nepostřehl jsem žádné poškození v podobě odlomených částí dílů apod.


Po prvním zběžném prohlédnutí jsem měl z obsahu stavebnice velice dobrý pocit.

Jako první moji pozornost upoutaly poloviny trupu. Po odřezání dvou drobných nálitků jsem je lepicí páskou "sestavil" dohromady. Lícují výtečně, bez schodů. Rytí velmi dobře navazuje, jen na spodku čumáku to není úplně ideální, ale myslím si, že nebude větší problém návaznost zkorigovat. Na horní straně čumáku vznikla mezera, ale opět jsem toho názoru, že po srovnání dosedacích ploch to bude lepší.

Rytí je stejnoměrné a úměrné měřítku. Nevšiml jsem si křivých linek či bublinek. Sem tam jde vidět trochu přetažená linka rytí - důsledek ruční výroby masteru, což ale nebude problém odstranit. Odnímací panely mají po svém obvodu naznačené rychlošrouby které příjemně oživují povrch. Některé detaily vystupují nad povrch.


Křídlo je odlito z jednoho kusu. O jeho povrchu můžu napsat téměř to samé jako o polovinách trupu-hezké a stejnoměrné rytí a nýtování, žádné viditelné kazy. Na konci pravého křídla se ale bohužel vyskytuje větší množství malých bublinek. Také bude vhodné nahradit polohová světla (nejen) na koncích křídel za jejich průhlednou variantu.

Lícování trupu a křídla je velmi dobré. Na horní straně bude stačit rozepřít trup, spoj prolít vteřinovým lepidlem a jeho přebytek umýt debonderem. Dole se ale pravděpodobně tmelení nevyhneme.

VOP a SOP se dolepují jako samostatné díly.

Vstupy vzduchu jsou po cca 2,5 cm slepě ukončeny. Perfekcionisté mohou doplnit plechy spojující oddělovače mezní vrstvy s trupem.

Oblast výtokové trysky se skládá ze tří dílů.

Kokpitu vévodí vystřelovací sedačka VS-2C. Je odlita společně s částí poutacích pásů; zbylou část pásů, spouštědla katapultáže a pár detailů doplníme z leptů.

Odlévaná palubní deska je hezky plastická, škoda jen že obtisky neobsahují budíky přístrojů nebo není palubka řešena filmem.

Množství dílů (odlévaných i leptaných) také padne na zadní část kokpitu. Skla HUDu budeme muset vytvořit z vlastních zásob. Boční pulty jsou prosty detailů, což mi přijde jako velká škoda-rozhodně by to nebylo nad možnosti použité technologie. Z krabičky získáme slušný kokpit dostatečně detailní pro zavřený překryt, pro otevřenou variantu ho bude záhodno vylepšit (zejména zmíněnou oblast bočních pultů).

Podvozkové nohy jsou odlité z bílého kovu, takže se nemusíme bát, že podvozek časem klekne. Bude je třeba zbavit drobného švu po styku formy. Doplníme na ně několik leptů.

Kola jsou hezká a detailní. Škoda pár bublinek.

Vzhledem k tomu, že po vysunutí podvozku se kryty opět zavírají, není třeba, aby stavebnice „řešila“ jeho šachty-na příslušných místech jsou pro podvozkové nohy pouze připraveny zahloubení. I tak možná bude na místě je opatřit delšími čepy pro pevnější spoj.


Nad částí šachty, kam se zasouvá podvozková noha, bude vhodné doplnit chybějící linku paneláže, jinak by Vaše Alca nemohla zatáhnout hlavní podvozek.

Závěsníky jsou odlity z jednoho kusu se všemi detaily, jeden z nich bohužel "skrz na skrz" hyzdily dvě velké bubliny. Pokud plánujete ponechat závěsníky prázdné, tak bude třeba doplnit detaily na jejich spodní strany.

Zbylé nálitky obsahují různé drobné detaily na povrch letounu.

K podvěšení nám stavebnice nabízí čtveřici přídavných nádrží a jeden kontejner s kanonem Plamen. Každou nádrž sestavíme ze dvou polovin, k celistvému kontejneru dolepíme hlavně kanonu.

Jinou výzbroj stavebnice neobsahuje-budeme ji muset doplnit z jiných stavebnic nebo doplňkových setů. Nejpoužívanější jsou rakety vzduch-vzduch AIM-9 Sidewinder, protizemní rakety AGM-65 Maverick, "hloupé" železné pumy Mk.82 a "chytré" pumy GBU-12 Paweway II; vše v ostrých i cvičných variantách, popřípadě cvičné kontejnery.


Je nutno ale zmínit, že Alcy často létají pouze s nádržemi a/nebo podvěšeným kanonovým pouzdrem, popřípadě bez podvěsů.


Podtlakově tvářené překryty kabiny jsou krásně čiré a průhledné, s přiměřeně výrazným rámováním. V zadní části jsou ale málo vyboulené; podrobnosti naleznete níže.

Stavebnice též obsahuje kryty přistávacích světlometů. Ve mé krabici zatím bohužel chybí, takže se zde nedozvíte jak vypadají...


Škoda že nemáme k dispozici i čiré antikolizní majáky na vršek a spodek trupu.


Leptaná planžeta o rozměrech 6,5x6 cm obsahuje především díly do kokpitu: pásy, spouštědla a detaily vystřelovací sedačky, páky na boční pulty, detaily do zadní části kokpitu a na překryt kabiny, konstrukci head-up displeje, detaily na podvozkové nohy, antény a vyjiskřovače na povrch letounu.

Obtiskový arch nám nabízí dvě schémata zbarvení:

  • stroj 6032 ve standardní kamufláži tří šedých odstínů
  • výroční 6066 s černým hřbetem a SOP s okřídleným koněm Pegasem namalované u příležitosti deseti tisíc letových hodin typu L-159

Obtisky jsou tenké a bez přesazení. První série, prodávaná na E-Day, měla aršík se špatnou velikostí Pegasa, ale výrobce, vědom si chyby, všem majitelům zdarma zaslal nový správný.


Přijde mi, že trupová čísla jsou oproti originálů tmavší (viz fotky na konci článku).

Návod nás ve dvaceti čtyřech krocích provede stavbou. Jeví se mi jako celkem přehledný.


Tvarová shoda

Byl jsem upozorněn na dvě tvarové odchylky od předlohy:

  • První se týká kanálů vstupů vzduchu, v reálu jsou ve svém průběhu více "banánovitější" - prohnutější.
  • Druhou nepřesností je tvar hřbetu těsně za kabinou-na modelu je ve stejném sklonu jako mají boky trupu; na skutečné Alce je soudkovitý a mezi ním a boky trupu je viditelný zlom.


Závěr

Ze stavebnice jsem opravdu nadšený. Nejen proto, že si konečně můžeme postavit čtvrtkovou "elstopadesátdevítku", ale i díky tomu, že je to povedený a pěkný model, u kterého předpokládám celkem pohodovou a nezáludnou stavbu (na poměry celoodlévaných modelů, samozřejmě).


Perfekcionistům můžou vadit tvarové nedostatky, které ale dle mého názoru nejsou neopravitelné, takže se případně otevírá prostor pro jejich kreativitu. Pár dalších chybek a těžkostí se sice najde, ale není to nic, co by mělo průměrnému modeláři dělat problém zvládnout či zásadně kazit dobrý dojem ze stavebnice.


Na závěr si neodpustím jednu dobrou zprávu (doufám že nevykecám něco extra tajného) - dle výrobce se můžeme těšit i na dvojmístnou verzi, možná už v průběhu tohoto roku...


Náhled návodu byl převzat ze stránek výrobce


Foto: autor a Martin Janoušek


Vojtěch "novakow" Novák
KPM Znojmo


Redakce ModelWebu děkuje firmě MPM Production za poskytnutí vzorku pro recenzi.



Rubrika Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček, Planet models | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.