1/48 L-13 Blaník – Admiral

24.9.2013 - 5 568 přečtení

blanik

Blaník je pravděpodobně jeden z nejdokonalejších kluzáků, které kdy brázdily vzdušné moře. Podívejme se, jak tuto legendu v "královském" měřítku zvládl Admirál...

A přece létá...

Roman 'Randalf' Kresta


Model: Let L-13 Blaník
Výrobce: Admiral
Měřítko: 1/48
Kat.č.: ADM4803, ADM4804

Blaník

Let L-13 Blaník je celokovový dvousedadlový kluzák, výrobce byl Let Kunovice. L-13 Blaník je určený k výcviku základní i vyšší pilotáže.

Historie tohoto typu začíná v roce 1954 ve VZLÚ v Praze-Letňanech, kdy pod vedením hlavního konstruktéra Ing. Karla Dlouhého vznikly dva prototypy, které byly dokončeny o dva roky později. Dokumentaci a výrobu převzala v roce 1957 firma Let Kunovice, která do ukončení výroby roku 1978 vyrobila celkem 2616 kusů. Blaník byl exportován do více než 40 zemí celého světa.

V letech 1981-1982 byla vyrobena menší série zmodernizované verze L-13A a následnými úpravami vznikl L-23 Super Blaník.

Pro své vynikající letové vlastnosti je u pilotů velmi oblíben a to i přes politický zákaz letů v roce 2010 po nehodě v Rakousku - zjevně chybou pilotů, ale evidentně laminátová lobby zapracovala...

Model

Model jako takový kompletně vychází ze staršího modelu, vydaného za onoho času firmou Modela. Ve své době to byl jeden z nejlepších čtvrtkových modelů u nás vyráběných a sklidil zaslouženou pozornost. Dnes se tento model již hůře shání, bývá občas k vidění u jednoho nejmenovaného německého shopu pro kutily a elektrotechniky...

Toto přepracované vydání, které máme před sebou, je znatelně upraveno dle současných požadavků - má negativní paneláž, více detailů v kabině, propracovanější sedačky. Model je vyráběn technologií short-run, takže nevyhneme drobnému začistění a přeleštění dílů. Drobné otřepy by neměly činit problémy ani méně zdatným kolegům, jemná práce s velejemným brusným materiálem nás pak čeká zvláště na křídle, kde je několik nečistot.

Naopak sympaticky vypadá znázornění plátěného potahu ovládacích ploch a klapek. Nicméně se na několika místech nevyhneme protažení ucpanýchlinek paneláže a určitě doporučím ztenčení odtokových hran křídel.

Návod je zpracován přehledně na jeden oboustranný list formátu A5. Kamufláže jsou jako obvykle na zadní straně krabiček.

Kamufláže

Výrobce nám nabízí dva přebaly po čtyřech kamuflážích.

Jeden přebal se věnuje aeroklubům, kde si myslím mohl trochu zapátrat více - tyhle čtyři jsou téměř totožné a liší se jen imatrikulací. Je zde 2x domácí Blaník, a po jednom Slovák a Chorvat. "Pt.I" na krabičce nám však dává jistou šanci, že se dočkáme i dalších přebalů.

Druhý přebal je směřován do armádní sféry, kde jsou nám nabízeny rovněž čtyři kamufláže, tentokrát znatelně zajímavější - RAF, DOSAAF, Chile a Španělsko.

A opět nelze nepochválit za uvedení odstínů barev v notoricky známé škále Humbrol.

Obtisky na první pohled vypadají dobře a bez přesazení. Při jejich usazování však vzhledem k velikosti (přesněji délce) bude potřeba více trpělivosti.

Srovnání

Těch cca 25 let mezi dvěma modely je znát - technologie pokročily a nároky modelářů úměrně tomu rostou. Některé díly se nezměnily, např. přístrojová deska, ale většina doznala větších či menších změn.

U původního modelu byla problémová partie kabina, přesněji překryt. Upgrade vypadá na první pohled dobře, rámování je znatelnější, ale ani zde to však není zcela bez problémů.

Překryt je v přední části širší než trup, takže lepení trupu bude potřeba se řídit šířkou překrytu a dosedací plochy na trupu lehce probrousit a tím rozšířit trup v tomto místě. Sice to trochu práce navíc, ale zvládnutelná, prostě něco, s čím u short-runů prostě počítám. Stavební recenze řekne více...

Závěr

Model celkově vychází pozitivně a i přes horší technologii výroby je zpracován dobře. Na pár místech se sice nevyhneme většímu broušení, ale jinak nemám výhrad. Stavebnice je docela jednoduchá a určitě si najde místo ve vitrínách nejen fanoušků našeho letectví. Své příznivce by si mohl model najít i u nemodelařicích plachtařů (pokud něco takového vůbec existuje) a letců obecně, vždyť výcvikem na tomto typu jich musela projít většina a to nejen u nás.

Výhledově se pak můžeme těšit na další aeroklubácký přebal a motorizované verze Blaníka (včetně proudové) a následně je prý v plánu i Vivat...

Roman Randalf Kresta
MK Apolo Kopřivnice

Redakce ModelWebu děkuje firmě Admiral za vzorky k recenzi.

Rubrika Admiral, Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.