1/72 Supermarine Seafire F.Mk.45 – Special Hobby

23.12.2012 - 4 877 přečtení

p1160184

Další z přebalů výborné stavebnice Spitfirů/Seafirů od Special Hobby. Krabice s pěknou kresbou nás láká podívat se dovnitř na neméně lákavý obsah ...

Elegantní (ne)plnokrevník královské Admirality

Zdeněk 'ujík' Uj

Model: Supermarine Seafire F.Mk.45
Výrobce: Special Hobby
Měřítko: 1/72
Katalogové číslo: SH 72229

Stručná historie letounu

Když byl v roce 1943 zahájen vývoj Spitfiru Mk. 21 s motorem Griffon s dvoustupňovým dvourychlostním kompresorem, projevila Admiralita zájem o navalizovanou verzi.

Pro urychlení vývoje měla mít tato verze jen minimum úprav oproti Spitfiru Mk.21. Letoun byl tedy modifikován jen minimálně: instalací přistávacího háku a námořní radiostanice, zpevněním křídel a přidáním ochranné hrazdičky před ostruhové kolo. Koncové oblouky měly nový tvar, stejný jako u Spitfiru Mk. 21 a následujících verzí. Trup za kabinou nebyl snížen, použit tedy byl starší překryt kabiny.

Pohon obstarával kapalinou chlazený dvanáctiválec Rolls Royce Griffon 61 (2045 hp / 1529 kW) s pětilistou automaticky stavitelnou vrtuli Rotol. Rovněž byly prováděny zkoušky s motorem Griffon 85 s reduktorem pro dvě protiběžné třílisté vrtule. Díky použití protiběžných vrtulí byl odstraněn kroutící moment motoru, takže se výrazně zlepšila stabilita i letové vlastnosti.

Pohon sériových strojů ale nadále obstarával Griffon 61 s jednou pětilistou vrtulí. Výzbroj tvořily čtyři 20 mm kanony Hispano se zásobou 175 nábojů pro vnitřní zbraně a 150 nábojů pro vnější zbraně, pod trupem byl umístěn závěsník pro 500 lb (227 kg) bombu nebo hlubinnou nálož Mk. IX.

Objevily se také problémy: letouny měly podélnou stabilitu ještě horší než Mk. 15 a pilotování bylo velmi náročné. Typ neměl sklopné křídlo a zabíral tak mnoho místa na palubě lodi.

Sečteno podtrženo, Seafire Mk. 45 nebyl úspěšný. Byl nedostatečně navalizovaný a špatně a obtížně pilotovatelný. Žádný nesloužil u bojové jednotky na palubě letadlové lodi. Většina strojů sloužila k testům a různým zkouškám a u druholiniových squadron. Do konce prosince 1945 bylo dodáno 50 strojů verze Mk. 45 (Supermarine Type 388).

Několik letounů opět sloužilo jako stíhací-průzkumné se dvěma kamerami F.24 v trupu za kabinou. Byly označeny jako FR Mk. 45.

Obsah krabičky

V pevné krabici, na které je nádherná kresba Seafira v letu nad mořem při západu slunce od pana Hájka, najdeme čtyři rámečky plastových dílů, jeden rámeček s čirými díly, obtisky a návod.

Plastové a čiré díly

Na pohled moc pěkné výlisky, s ostrým negativním rytím a pěknými detaily.

Víc nemá cenu psát, tyto výlisky v přebalech Seafira 46 a Spitfira 21 tu byly již recenzovány, navíc Seafire F.Mk.45 je prakticky totožný se Spitfirem F.Mk.21, kterého zde perfektně zrecenzoval Olda Homola, včetně všech detailů. Rozhodně doporučuji přečíst.

Obtisky

Obtisky vyrobil Aviprint.cz, jsou lesklé, s minimálním přesahem krycího laku. Soutisk je v pořádku. Aršík obsahuje spoustu popisek, které jsou vytištěné poměrně silným písmem, takže jsou čitelné jen některé. Ale víc mi vadí, že při pohledu z blízka je patrné roztřepení okrajů obtisků, nejvíce je to viditelné na kokardách a kódech na křídla.

Varianty zbarvení

Z krabičky jdou postavit tři letouny v barvách Royal Navy. Zřejmě chybou při tisku je v návodu dvakrát uvedena kamufláž C, výrobce toto vyřešil vložením opravného listu s kamufláží A.

  • Kamufláž A
    Seafire Mk.45, LA486, 583/LP, No 771 NAS, 51st Miscellaneous Air Group, RNAS Lee-on-Solent, léto roku 1950
  • Kamufláž B
    Seafire Mk.45, LA438, 560/LP, No 771 NAS, 51st Miscellaneous Air Group, RNAS Lee-on-Solent, druhá polovina 40. let dvacátého století
  • Kamufláž C
    Seafire Mk.45, LA488, 568/LP, No 771 NAS, 51st Miscellaneous Air Group, RNAS Lee-on-Solent, pozdní léto roku 1949

Návod

Návod obsahuje stavební postup, stručnou historií předlohy, očíslování jednotlivých dílů a  kamuflážní schémata. Postup stavby je pěkně rozkreslený, zbarvení interiérů a dílů je označeno barvami Gunze. Náhledy kamuflážích schémat jsou malé, ale dostačují, vzhledem k jednoduchosti zbarvení předlohy. Komu by to nestačilo, má možnost si stáhnout barevné provedení na stránkách výrobce.

Závěr

Velmi povedený model nepříliš úspěšné verze Seafiru, který zřejmě nejvíce potěší modeláře věnující se Royal Navy. Model ale lze doporučit všem modelářům, protože i jen sestavením z krabičky získáme velmi krásný přírůstek do rodinky námořních verzí Spitfiru.

Zdeněk 'ujík' Uj

Stručná historie letounu použita z návodu a Wikipedie.

Redakce ModelWebu děkuje za vzorek pro recenzi firmě MPM Production.

Rubrika Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček, Special Hobby | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.