1:350 Scharnhorst Dragon

24.5.2012 - 13 619 přečtení

dscf3381

Co loď, to legenda. Nevěříte ??? Zkuste se přesvědčit.

KMS Scharnhorst

Zdeněk Krčmář

Stavebnice: KMS Scharnhorst Dragon
Doplňky: set Flyhawk
Doplňky: plechy WEM
Doplňky: paluby Hunter a Artwox
Doplňky: hlavně Master

Historie

Nejdříve trochu z historie. KMS Scharnhorst byl pojmenován po pruském generálovi Gernhardovi von Scharnhorst. Bitevní křižník byl navržen jako vylepšená verze malých bitevních lodí třídy Deutschland s nimiž počítalo německé námořnictvo jako a páteří budoucího válečného loďstva. Stavbou těchto lodí překročilo Německo dovolené kvóty, které stanovili spojenci po skončení první světové války. Loď mohla mít výtlak jen do 19.000 tun, ale ve skutečnosti měla 32.000 tun. Měla tak konkurovat hlavně francouzským rychlým bitevním lodím Dunkerque a Strasbourg.

Původně měly být lodě vyzbrojeny třemi dvojhlavňovými dělovými věžemi ráže 380 mm, ovšem z důvodů urychlení stavby byly plány přehodnoceny a výzbroj klesla jen na tři trojhlavňové věže s ráží 280 mm, které již byly objednány pro vylepšenou verzi lodí třídy Deutschland.

Loď byla postavena v loděnici Wilhelmshavenu v roce 1939. Její osudy byly spojené se sesterskou lodí KMS Gneisenau, kterou dokončili v Kielu v roce 1938. Hned v červnu 1940 byl Scharnhorst poškozen britským torpédem při útoku na letadlovou loď HMS Glorious. V této době obě sesterské lodě podnikaly nájezdy na konvoje proplouvající severním Atlantikem. Měly základnu v Brestu a byly často napadány královským letectvem, které jim však nezpůsobilo vážnější škody.

Z obavy z jejich potopení nařídil Hitler jejich návrat do Německa. Obě lodě, doprovázené křižníkem KMS Prinz Eugen, čekala velmi nebezpečná cesta okolo břehů kanálu La Manche. Lodím se podařilo odrazit letecké i námořní útoky Britů, jen v závěru plavby poškodila Scharnhorst mina. Oprava lodě trvala do srpna 1942.

V březnu roku 1943 byl Scharnhorst vyslán k napadání konvojů plujících do Ruska. Základnu k těmto výpadům měl v Norsku. Víceméně poklidná služba vyvrcholila v prosinci 1943, kdy dostal rozkaz napadnout konvoj. Už odpočátku byla akce špatně naplánovaná a konvoji se podařilo uprchnout, ovšem osudovou chybu udělal německý letecký průzkum, když nenahlásil v blízkosti plující bitevní loď HMS Duke of York. Posádka Scharnhorstu byla nenadálým útokem překvapena, granáty ráže 356mm z britské lodě zpomalili jeho plavbu, ovšem Scharnhorstu se podařilo uprchnout. Poškozenou a pomalu plující loď se podařilo dostihnout torpédoborcům Schefield a Jamaica a nakonec ji dostihl i Duke of York. Společným útokem se podařilo Scharnhorst potopit s téměř celou posádkou. Z 1840 mužů na palubě se podařilo zachránit jen 46.

Stavebnice

Právě verzi lodě z roku 1943 si zvolil Dragon jako předlohu pro svůj model. Ve žluté rozměrné krabici s kresbou plující lodě najdeme 32 rámečků ze světle šedého plastu. Na první pohled vypadají díly velice dobře, na druhý již najdeme pár vtaženin, kde se s nimi dá ale vlivem masy plastiku počítat, takže si připravte tmel hlavně na trup.

Jak jsem se již několikrát přesvědčil kvalita modelů od Dragonu se pozná až při stavbě. Občas se výrobce snaží vytěžit z minima maximum a modely jsou zbytečně rozkouskovány a tím se zbytečně komplikuje stavba.

K plastovým dílům přidal výrobce i pět planžet s lepty. Tyto jsou určeny jen stavitelům modelu z krabičky. Pokud použijete nějaký set renomovaného výrobce, rádi leptané díly nepoužijete.

Jeden rámeček s kryty ústí hlavní je zhotoven z pružné pryže a velice pěkně tento detail ztvárňuje. Trup modelu je tvořen dvěma díly a je dělen v hraně ponoru, takže příznivci "waterline" modelů mají ušetřenou práci s řezáním trupu.

Plánek modelu je přehledný, v 19 stavebních krocích nás bezpečně provede stavbou modelu. Na poslední stránce najdeme zajímavou kamufláž modelu operace "Ostfront" z roku 1943. Odstíny kamuflážních barev poskládal výrobce z odstínů barev Gunze jejich H i C odstínů. Bohužel některé z nich se musí míchat.

Doplňky

A co trh nabízí k doplnění modelu? Je toho dost začnu u dřevěných palub. Ne že by to model potřeboval, vylisovaná paluba modelu je velice pěkná, ale pokud si nejsme jisti výsledkem můžeme použít výrobky firem Hunter (což je odnož firmy Flyhawk) nebo Artwox.

Obě tyto paluby sedí na modelu velmi dobře zdá se mi, že Hunter použil o trošku slabší materiál, ale má více zvýrazněné dělení jednotlivých prken což ovšem nemusí být na škodu, je to jen na výběru modeláře. Oba výrobky jsou samolepící, takže o koupi může rozhodnout bonus, ale i tady se oba výrobci jakoby domluvili a vložili k palubě kotevní řetěz. Cena výrobku se také moc neliší, takže asi rozhodne momentální naskladněnost prodejce.

Pokud chceme svůj model dále hýčkat je možnost použít výrobků firmy Veteran model. Tyto krásné a detailní resinové doplňky přivedou všechny přihlížející do modelářského transu.

Co, ale určitě nesmí na Vašem modelu chybět je některý ze setů fotoleptaných dílů.

Pro více postižené modeláře je na trhu výrobek firmy Flyhawk. Dvacet čtyři perfektně zhotovených planžet s nepřeberným množstvím dílů přesvědčí každého, že nenajde nic co set nenabízí. Plechy jsou vyrobeny z plechů rozdílné tloušťky. Materiál je velice kvalitní a co je hlavní plechy jsou „lepitelné“, neodpuzují lepidlo.

Plánek, mě osobně moc nevyhovuje formát, ale dá se to přežít. Jednotlivé stavební kroky jsou zpracovány přehledně, i když v některých případech troch zmatečně, té drobotiny je fakt někdy skutečně moc. Celý návod má osm dvoustránek přibližného formátu A4, takže vlastně 16 stránek A4. Modelář si musí fakt dávat pozor aby se v něm neztratil.

Poněkud menší set přinesl před časem anglický WEM, kterou ocení hlavně začínající modeláři. S výrobky této firmy mám ty nejlepší zkušenosti. Na model pasují velice přesně, jsou jednoduše konstruovány a cena zvláště tohoto setu Vaše peněženka určitě unese. O kvalitě materiálu a provedení je asi zbytečné psát. Tento set nabízí jen to nejzákladnější zábradlí, záchranné čluny, radary ... Co, ale potěší stavitele dřívějších verzí modelu, je to, že se na plechu nachází jak orlice, tak i znaky na příď lodě jak Scharnhorstu tak i sesterské Gneisenau.

V modelu nejdeme sice mosazné hlavně hlavních kanónů, ale pokud chceme jít dál, případně použít lepších výrobků poohlédněte se na stránkách polského výrobce hlavní firmy Master. Jsou zde bezkonkurenčně nejlepší hlavně na trhu, jimiž můžeme nahradit hlavně všech ráží nejenom u tohoto modelu.

Závěr

Kombinací stavebnice, některé z palub a setu Flyhawk, dostáváme skutečnou zbraň na "konkurenci" na modelářských soutěžích. Zbývá Vám jen jedno, trochu (více) času, kapku pevných nervů, nějaké to štěstí při stavbě a výsledek je zaručen. Kombinaci bych určitě nedoporučil těm, kdo nevlastní zbrojní pas, modelářům s vysokým krevním tlakem, slabým zrakem, nedostatkem času na stavbu modelů a už vůbec ne začínajícím modelářům.

no images were found

Zdeněk Krčmář

Redakce ModelWebu děkuje obchodu plastic-hobby.com za poskytnutí modelu a palub, výrobci setu flyhawkmodel.com a výrobci hlavní, polské firmě Master za poskytnutí vzorků hlavní.

Rubrika Dragon, Lodě - 1:350, Lodě – Náhledy do krabiček | 3 komentářů

Komentáře

3 odpovědí k článku “1:350 Scharnhorst Dragon”

  1. Zbyněk Škopán napsal:

    1. formální v závěru jsou fotky Dreadhnouta

    2. dotaz... Dragon mývá proplémy s tím že lisuje celou část trupu najednou viz druhé foto kde jsou jen obě poloviny.... jak jsou na tom boky trupu? nad čarou ponoru? takto to vypadá jak 700... a i u těch mají dost často vtaženiny...

  2. Petr 'DeSnek' Pastera napsal:

    Add 1. Chyba sazeče, tedy mne. Díky.

  3. Zdeněk Krčmář napsal:

    Děkuji Peťo za opravu, já se sem mrknul až teď
    Zbyňku, v bocích jsou prohlubně, které bude nutno tmelit a to dost, zmínil jsem se o tom ve třetím řádku "Stavebnice"

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.