1:350 IJN Fuso a doplňky od firmy Fujimi

22.3.2012 - 7 784 přečtení

sg0000

Nejenom letadly je modelář živ. Pro změnu ModelWeb přináší hodnocení model japonské bitevní lodě Fuso.

IJN Fuso

Zdeněk Krčmář

Model: IJN Fuso
Výrobce: Fujimi
Měřítko: 1:350
Katalogové číslo: 60005

Historie předlohy

Před 1. Světovou válkou mělo Japonsko z moderních lodí jen čtyři bitevní křižníky třídy Kongo. Velení IJN proto rozhodlo o stavbě bitevních lodí.

Kýl první z nich byl položen 11. 3. 1911 v loděnici Kaigun Kosho v Kure. Při slavnostním spuštění na vodu 28.3.1914 byla pojmenována Fuso. Bitevní loď byla dokončena 18. 11. 1915 a zároveň zařazena do výzbroje Japonského císařského loďstva. Druhá loď třídy se stavěla v loděnicích v Yokosuce. Kýl byl položen 20. 11. 1913 a loď se jménem Yamashiro byla zařazena do služby 31.3. 1917.

V době svého dokončení to byly největší bitevní lodě na světě. Délka lodě byla 205,1m, šířka 28,7m a ponor 8,6m. Plný výtlak byl 35.900 tun. O pohon čtyř lodních šroubů se postaralo 24 kotlů na uhlí. Ty poháněly čtyři turbíny americké firmy Brown-Curtis o celkovém výkonu 40.000 koní, nejvyšší rychlost kolosu byla 22 uzlů. Nejsilnější pancíř byl použit na bocích trupu a na přepážky trupu. Paluba měla sílu pancíře 32 mm a hlavní věže 305 mm.

Zajímavostí bylo 6 hlavních dělových věží v řazení 2-1-1-2. Každá věž měla dvě čtrnáctipalcové hlavně, v kasematech na úrovni hlavní paluby bylo umístěno 16 šestipalcových děl. Nějakou dobu byly prováděny zkoušky s umístěním katapultu na věži číslo 4. Mezi světovými válkami proběhly rekonstrukce u Fusa proběhly ve dvou etapách duben 1930 až květen 1933 a září 1934 až únor 1935, u Yamashira to bylo od prosince 1930 do února 1935.

Z původních lodí zůstal prakticky jenom trup a hlavní výzbroj. Původní kotle nahradilo šest kusů naftových typu Kampon, po osazení nových turbín se zvýšil výkon na 75 000 koní a rychlost na 24,7 uzle. Zvenčí se loď také hodně změnila , na úkor předního komínu byla rozšířena pagoda, na místě zadního stěžně vyrostla nástavba řízení střelby. Vertikální pancéřování zůstalo bezezměny, ale byla zvýšena síla pancéře na palubě mezi 51-102 mm. Zlepšila se konstrukce protitorpédových výdutí, celková šířka lodě se zvýšila na 33,1m. Váha pancéřování vzrostla z 8588 na 12199tun.

Na dělech hlavní ráže se zvýšil náměr, takže dostřel děl se zvýšil na 35.500m. Postupně se zvýšila i protiletadlová obrana u Fuse to bylo 95 25 mm hlavní (8ks tříhlavňových děl, 16-2,39-1) u Yamashira to bylo 92 hlavní (8-3, 16-2, 39-1) stavy automatických kanonů Hotchkis ráže 13,2 tvořila u Fusa 10 a u Yamashira 16 ks.

Obě lodě byly potopeny v největší námořní bitvě v zálivu Leyte 25. 10. 1944.

Model

Obrovská loď, štíhlá vysoká pagoda, šest dělových věží ... To je to hlavní proč tento model tak očekávali všichni příznivci japonského císařského loďstva. Tento sen jim splnila až japonská firma Fujimi svou novinkou, pod katalogovým číslem 60005.

Tak pojďme procitnout a otevřít velkou krabici s obrázkem plující předlohy na víku. Japonský výrobce rozdělil celý model do 25 rámečků ze světle šedého plastu, přidal dvaceti stránkový návod a menší obtiskový aršík. Rámečky jsou značeny, jak je u tohoto výrobce obvyklé, velkými písmeny. Tak pojďme na modelářskou prohlídku obsahu krabice. Pod písmenem A najdeme obě poloviny trupu, jsem rád, že jsou dělené ve svislé ose, čímž jsme osvobozeni od zdlouhavého několika desítek centimetrového broušení spoje mezi nad a podvodní částí trupu.

Obě poloviny trupu jsou z dosti silného plastu, takže nehrozí žádná deformace těchto velkých dílů. Celý trup uzavřeme rámečkem B, ano je to paluba, zase výborně je z jednoho dílu což ušetří hodně nervů pro ty, kteří nepoužijí dřevěnou palubu a raději si ztvární palubu vlastními "dřevěnými" barvami. Na rámečku C najdeme všechna žebra, je jich celkem 14. Rámeček D obsahuje díly na komín a celou střední sekci. Nejzajímavější sekci pagodu najdeme na rámečku E a dalších rámečky H, I, J, K, M tvoří rozdíl mezi stavebnicí Yamashiro a Fusem. Různou drobotinu, jako lodní šrouby, kotvy, jeřáb, kormidla atd. obsahuje písmeno F.

Hlavní výzbroj, věže, hlavně a palposty protiletadlových zbraní jsou na dvou kusech stromečku L. Protiletadlovou výzbroj můžeme najít na dvou rámečcích X, jednom Z a dvou N, sekundární na O. Na „skleněném“ rámečku najdeme především reflektory. Průzkumné letadlo je na rámečku S. Pokud budeme chtít svůj výtvor uložit na stojánek, použijeme rámeček označený BASE. Veškeré díly jsou prosty jakýchkoliv kazů a propadlin. Na drobné díly jako je výzbroj a třeba i ventilátory bude lépe použít některý z výrobků specializovaných firem. Ostatní detaily "doladíme" použitím doplňkové sady firmy Fujimi, která byla vydána ve stejné době jako stavebnice.

Doplňkové sady

Pokud se rozhodnete vyšperkovat model bitevní lodě Fuso, musíme použít zatím výrobek od stejné firmy jako je model. Set s detaily chystá i britský WEM, ale tento ještě není v prodeji.

Ale vraťme se k setu Fujimi. Výrobce nám nabízí jeden set plechy a jeden s dřevěnou palubou, který ovšem obsahuje i leptané díly jako jsou manipulační plocha pro katapult včetně kolejí (tady si myslím, že může být problém s malou tloušťkou plechu), protistřepinovou ochranu protiletadlových palubních děl, podstavce pod záchranné čluny a plechy pod vedení kotevních řetězů.

Před vlastní aplikací dřevěné paluby je nutno odstranit některé detaily z paluby. Na to, ale upozorní návod vydaný pomocí fotografických postupů. Samotná paluba obsahuje pět dílů, je samolepící a potisk je velice dobrý. Celý tento set je vydán pod katalogovým číslem No 113166.

Druhý docela obsáhlý, teď již složený jen s leptaných dílů, je set s číslem No. 113159. Tímto doplňkem vyšperkujeme model téměř k dokonalosti. Obsahuje celkem čtyři plata leptaných dílů (každé plato je baleno v samostatné folii) a hlavně sekundárních zbraní.

Pro firmu Fujimi zhotovil tento set korejský KA Models, stejně jako předchozí set. Plechy jsou výborné kvality s velmi pěknými detaily. S plechy se pracuje dobře. Místa ohybů a odřezání z plata jsou naryta přiměřeně, takže i ohyb plechů bude bezproblémový, lepení sekundovými lepidly je rovněž bezproblémové. Vlastní instalací leptů nás provede dvoulistový, fotografický, návod, jenž obsahuje i několik nákresů u složitějších sestav.

Závěr

Myslím si, že tento model se stane pro Fujimi trhákem. Model a doplňky budou k sobě dobře pasovat. Nepředpokládám, že by model stavěli začínající modeláři, těm bych to ani nedoporučoval. Sestava je docela drahá, ale pro milovníky a sběratele lodních modelů je nepostradatelným přírůstkem do sbírky.

Zdeněk Krčmář

Rubrika Fujimi, Lodě – Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.