1/72 MiG-23MF R.V.Aircraft

28.10.2011 - 11 419 přečtení

mig-23mf_final_big

Firma R.V.Aircraft všem zájemcům o historii československého letectva vydala na jaře tohoto roku dlouho očekávanou stavebnici přepadového stíhacího letounu Mikojan-Gurevič MiG-23MF. Stavebnice byla uvedena pod katalogovým číslem 72001 a redakce ModelWebu se jí podívala pod víko.

Mikojan-Gurevič MiG-23MF

Tomáš “Raptor” Mařík

Model: Mikojan-Gurevič MiG-23MF
Měřítko: 1/72
Katalogové číslo: 72001
Výrobce: R.V.Aircraft
Plastových dílů: 98 (z toho 91 pro verzi MF) + 5 (z toho 4 pro verzi MF)
Fotoleptané díly: 61

Historie letounu

Souhrnná historie letounu je podrobně popsaná spolu s ostatními typy MiGu-23 zde.

Na ModelWebu již vyšlo několik náhledů na sesterské stavebnice 'Beden':

  • MiG-23ML od Jardy Špačka
  • MiG-23P od Patrika “Pojistovaka” Pěchy
  • MiG-23M od Martina “MartinZ” Zábranského

Stavebnice

Stavebnice MiGu-23MF z produkce R.V.Aircraft se modelářům do rukou dostává v dostatečně tuhé shora otevírané kartonové krabici s kresbou letícího „Hellfightera“ na přebalu. Modelář uvnitř nalezne jeden sáček se dvěma hlavními rámečky, kombinovaný sáček s planžetou fotoleptaných dílů a průhlednými díly, dva sáčky s obtisky, návod na jednom listu A4, dva listy A4 s popiskovým výkresem a rozpočtem dílů v rámečcích a na planžetě, a konečně barevnou A4 s kamuflážními schématy tří strojů.

Plastové díly jsou odstříknuty ze světle šedého plastu a opatřeny jemným negativním rytím, částí pozitivních detailů dosti věrně kopírujících povrch letounu a hlavně je povrch detailně onýtovaný jemnými nýty. Zde mám určitou pochybnost o jejich trvanlivosti po přestříkání surfacerem, ale zda jsou obavy jen subjektivní či oprávněné se ukáže až při stavbě. Průhledné díly jsou dostatečně tenké a bez škrábanců. Planžeta s lepty je, jak se pomalu v našich končinách stává zvykemm výrobkem firmy Hauler a obsahuje řadu precizních dílů bez znatelných vad či chyb. Stavebnice je zjevně navržena pro více verzí, což snadno odečteme z přítomnosti hřebenů s kazetami klamných cílů BVP-50-60 pro MiGy-23MLD a svislou ocasní plochu pro letouny od verze ML dále. Je tedy nutno dát si pozor na správnou volbu dílů a dodržovat stavební návod.

Srovnání s výkresy

Přesnost stavebnice je na velmi dobré úrovni a po jejím čistě orientačním přiložení na výkres z publikace 4+ jsou znát je malé tvarové odlišnosti, z nichž největší je pravděpodobně ostřejší sklon přední části kýlu SOP, menší šířka centroplánu a posun záběru VOP blíže dopředu. Bohužel, na některých dílech se nepodařilo přesně udržet geometrii a tak jsou mírně "uhnuté" z centráže. Jedná se zejména o kola hlavního podvozku.

Kokpit

Kokpit letounu je vybaven na model tohoto měřítka standardně sedačkou KM-1, vanou pilotního prostoru, kniplem, palubní deskou, jejím krytem a sklem průhledového zaměřovače. Bohužel, právě v oblasti kokpitu se výrobce dopustil jedné z mála opravdu viditelných chyb stavebnice, kterým je umístění vyhazovače přímo do středu sedačky s naznačenými poutacími pásy, byť možná poněkud hrubými – leptané pásy by jí rozhodně prospěly více, a to tím spíše, že model planžetu fotoleptaných dílů skutečně obsahuje. Ačkoli snaha znázornit sedačku pokud možno co nejdetailněji je chvályhodná, odstranění stopy vyhazovače bez poškození sedačky bude dosti velkým oříškem. Snazší bude ji nahradit odlévanou. Kdo si bude chtít vyhrát se sedačkou ze stavebnice, doplní ji o dvě „ucha“ ve spodní části a mimo leptaných katapultážních madel nezapomene na poutací mechanismus nohou. Palubní deska by si obdobně jako poutací pásy zasloužila leptanou obdobu, byť výrobcem nabídnutá deska je s ohledem na velikost a měřítko modelu dostatečná. Zasloužila by si ale lepší zpracování HUDu.

Sací kanály

Úpravu si rozhodně zaslouží i sací kanály, u kterých je třeba doplnit táhla nastavení desky oddělovače mezní vrstvy, ale hlavně dvě aerodynamické desky přímo dovnitř kanálu. Vhodné je i rozhýbání protipumpážních dvířek na vnější straně sacího kanálu. Ačkoli součástí rámečku s průhlednými díly jsou i dva díly zasklení světlometů, výrobce tuto možnost zcela opomíjí a světlomety na spodní straně kanálů jsou pravděpodobně především z technologických důvodů naznačeny rytím. Bude proto vhodné je alespoň trochu zahloubit a zasklít, případně je nechat ve vyklopené poloze.

Křídla

Trochu oříškem ale mnohem spíše vadou recenzované stavebnice je druhý profil vznikající na křídle podél náběžné hrany za „psím zubem“ pravděpodobně nedolitím plastu ve formě. Samotná křídla bude nutno při usazování do trupu hlídat, neboť vyjma dvou dosti volných vodících kolíků neobsahují žádnou pomůcku pro udržení geometrie.

Tryska motoru

Posledním problematickým bodem stavebnice je koncová část dýzy, jejíž vnější lamely trysky jsou v porovnání s reálným letounem dosti silné a nesvěšené (klidový stav na zemi). Jejíž vnitřní část bude nutno upravit tak, aby více odpovídaly realitě. Zde se otevírá prostor pro výrobce resinových detailových setů, protože resinová dýza či kokpit by modelu jistě velmi slušely.

Podle informací, které má redakce ModelWebu k dispozici se tyto sety chystají přímo u firmy R.V.Aircraft. Takže se možná dočkáme i Hi-Tech verze stavebnice.

Drobné detaily

Z drobných detailů k doplnění je vhodné doplnit lapač vzduchu na pravou stranu SOP a v případě stavby letounu na podvozku je nutno otevřít klapky sání a výstupu turbostartéru na spodní straně trupu.

Další problémy se mi ani u zkusmo sestaveného modelu nepodařilo objevit, takže uvidíme, co se skutečně objeví při stavbě. Každopádně bez určité míry tmelení se zřejmě neobejdeme. Bohužel, ačkoli model obsahuje závěsníky APU-23M1E, BD3-60-23K1 a adaptéry APU-60-I a APU-60-II, jedinou výzbrojí ve stavebnici je podtrupová přídavná nádrž PTB-800. Pro další výzbroj lze využít výzbrojní sety vydávané také firmou R.V.Aircraft.

Zbarvení

Stavebnice nabízí celkem tři varianty zbarvení z nichž první je určeno pro MiG-23MF a druhá dvě, ačkoli jsou deklarována pro MF, jsou mnohem spíše verzemi M a to dle výše uvedeného rozložení verzí a jejich uživatelů.

  1. MiG-23MF 3646 – tento letoun byl 3.-5.6.1994 nastříkán u příležitosti 50.výročí založení 1.slp pestrým černo-červeno-šedým zbarvení jehož autorem a realizátorem byli pánové S.Hájek, P.Soukup, B.Červ, M.Pech, J.Martinek. Jedná se pravděpodobně o nejznámější MiG-23MF v našem letectvu. V současné době je vystaven ve Vojenském leteckém muzeu Praha-Kbely.
  2. MiG-23M „modrá 11“ – jde o letoun jedné z frontových letek VVS SSSR ve tříbarevné svrchní kamufláži a s očima na přídi které byly na MiGy-23, Su-17 a Su-24 často malovány v oblasti se zvýšeným výskytem ptactva (nelze ovšem vyloučit že v tomto případě jde o kresbu pouze dekorativní).
  3. MiG-23M „modrá 21“ – dle zbarvení „šedou PVOS“ jde o jeden z MiGů-23M zařazených ke službě v PVOS VVS SSSR.

Závěr

V současnosti se bezesporu jedná o nejlepší dostupnou stavebnici MiGu-23MF v měřítku 1/72 na trhu. S ohledem na náročnost povrchu a některé chyby ji však nelze doporučit naprostým začátečníkům, kteří by mohli být zklamáni i z absence pestřejší palety výzbroje. I přes zmíněné nedostatky je stavebnice velmi dobrým počinem, který lze už s ohledem na její nadřazenost nad ostatními modely tohoto typu rozhodně doporučit.

Tomáš “Raptor” Mařík

Redakce ModelWebu děkuje firmě R.V.Aircraft za vzorek k recenzi.

Walkaround na MiG-23MF 3646 „Hellfighter“

Rubrika Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček, R.V. Aircraft | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.