Vstupenkový model na soutěžní výstavu E-day 2011, jaký vlastně je?

16.9.2011 - 20 050 přečtení

mig21-144-modelweb_ii

„Tajemství letošního léta“ i tak by se dalo nazvat dění kolem vstupenkové stavebnice modelu na letošní E-day.  I když dobře utajená, stejně došlo k jejímu předčasnému prozrazení aneb "Věděj, u nás se všechno rozkecá ..." - komisař Ledvina ve filmu "Adéla ještě nevečeřela".

Vstupenkový model na výstavu E-day 2011,
jaký vlastně je?

Petr "Chmell" Chmelík

Úvod

Na internetových fórech se v průběhu léta čile diskutovalo, jakou že to stavebnici letos dostanou návštěvníci ke vstupence na výstavě E-day. Typů se nabízelo hned několik a tak diskuze nebraly konce. V pondělí, ale došlo k prozrazení informace a u některých ztratilo tímto připravované překvapení na atraktivnosti.

Odtajnění

Při letošní akci PilsenKIT, jsem dostal nabídku nafotit a slepit vstupenkovou stavebnici. V první chvilce jsem se těšil na to, že mi bude prozrazeno, o jaký model se jedná, ale pan Šulc nenechal nic náhodě a tak jsem se dozvěděl jen to, že model má čirý kokpit. No tím se výběr opravdu zúžil... Uplynulo čtrnáct dní a já dostal informaci, že stavebnice je hotova a mám ji očekávat. I tak mi ale nebylo sděleno, na co se mohu těšit. Další indicie přišla, když mi kamarád psal, že se jedná o model v měřítku 1/144. V pondělí byl již balíček na cestě a já podle další indicie mohl sestavit skládačku. Název balíčku byl E-day Mig. Tím mi bylo jasné o jaký, že se to jedná model. Ale tajemství netrvalo dlouho a od Martina Černého jsem dostal informaci, že je tato stavebnice zařazena do Listopadových novinek firmy Eduard.  Tím bylo vše prozrazeno a čekal jsem jen, kdy se dostane tato informace na některé fórum. Ano, netrvalo dlouho a v podvečer bylo vše venku.

Vstupenkový model pro letošní rok bude Mig-21MF (1/144).

Stavebnice

V úterý mi přišel balíček a tak jsem mohl spatřit malého Miga, konečně naživo.

Stavebnice se skládá z jednoho rámečku pískové barvy (plus „ocásek“ s díly směrovky) a jednoho rámečku s díly s čiré hmoty. Dílů je celkem 54 z toho 3 čiré, za tyto počty by se nemusel stydět ani model o měřítko větší. Vše je vylisováno v perfektní kvalitě bez sebemenšího kazu, propadliny či otřepu. Díky přídavnému rámečku s díly směrovky a hrbu, můžeme s klidem říci, že nás čekají další verze. Ale než se zdlouhavě rozepisovat o nejdůležitějších dílech, tak nechám raději hovořit fotografie.

Návod

Je jako vždy ve stylu firmy Eduard, tedy velni přehledný, ale nalezl jsem i několik nejasností. První je umístění slepeného celku hlavního podvozku do křídla. Na dílech jsou čísla I a II, ale v návodu není specifikováno jaké číslo patří dopředu. Je jasné, že každý bok této šachty je jiný, ale proč jsou tedy na dílech ony čísla! Druhou nejasností je, kam přesně přilepit díl A26. Při jeho lepení jsem musel kouknout na fotografie, abych zjistil přesné umístění. U krytů nohou hlavního podvozku není v návodu naznačeno jejich ohnutí. Na poslední stránce nalezneme schéma zbarvení jediného stroje, který sloužil v 80. letech na letišti Planá u ČeskýchBudějovic.

Bohužel jsem k testovanému modelu nedostal obtisky a tak nemohu posoudit jejich kvalitu.

Stavba

Díky šibeničnímu termínu jsem se rozhodl model slepit bez barvení. Touto metodou se dají nejlépe odhalit klady nebo zápory stavebnice.

Interiér je na měřítko 1/144 neskutečně detailní a modelář má k dispozici celkem osm dílů! Jediná místa, kde jsem musel brousit, jsou v zadní části modelu ve výtokové trysce, kde je po jednom vyhazovači na každé straně. Trošinku jsem také musel přibrousit čumák (kryt radaru) jinak bych nemohl přesně dovřít trup. Další malou nepřesností je pasování dílů hlavního podvozku na křídlo. Zde se mi na jedné straně udělala drobná škvírka. Ale toto spíše přisuzuji své nešikovnosti a nevyzkoušení nasucho. Kompletace trupu a následné dolepení křídla a VOP nečinilo sebemenší problém. U dílu hrbu se směrovkou, který se lepí na trup, to bylo již horší a vznikla menší mezera cca v 30% délky.  Dalším dílem, který moc dobře nesednul je kanón (A7), ostatní drobotina pasovala perfektně.

Výsledek

Závěr

Firma Eduard odvedla perfektní práci a stavebnice může klidně konkurovat i výrobkům o měřítko větším. V listopadu vyjde tento model jako Dual Combo, a tak se máme na co těšit.
A jaký že to bude vstupenkový model v roce 2012? To je zatím ve hvězdách.

Petr 'Chmell' Chmelík, KPM Plzeň
Děkuji Janu Bobkovi za krásný úvodní obrázek.
Redakce ModelWebu děkuje firmě Eduard za vzorky k recenzi.
Redakce ModelWebu: Autor dodatečně sepsal malý dovětek.

Rubrika Eduard, Letadla - 1:144, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.