1/48 S-95/LA-5FN, Bílek

9.3.2013 - 6,850 přečtení

1

 Nahlédnutí do přebalu La-5  firmou Bílek, který nám nabízí stroje československého letectva.

Lavočka v českoslovenkém letectvu

Jaroslav "JaTro" Trojan

Model: La-5FN
Výrobce: Bílek
Měřítko: 1/48
Katalogové číslo:4802

Stručná historie letounu

Lavočkin La-5  byl sovětský stíhací letoun masově vyráběný a nasazený během druhé světové války. Tento typ byl následníkem vývojové řady letadel LaGG-3 a stal se jedním z nejlepších sovětských stíhacích strojů nasazených v konfliktu.

La-5 se oproti svému předchůdci LaGG-3 lišil hvězdicovým motorem AŠ-82. Rovněž se změnil typ překrytu kabiny, což mělo za následek zlepšení výhledu dozadu, snížení hmotnosti a doletu (od verze La-5F). Pro kostru bylo použito obyčejné jedlové dřevo, které sice přispělo k nárůstu hmotnosti, ale práce s ním byla jednoduchá.

V roce 1943 přišla inovovaná verze La-5FN, která se stala nejrozšířenější. Od předešlé verze se lišila motorem AŠ-82FN, který měl nový kompresor a přímé vstřikování paliva do válců. Jeho výkon činil až 1 850 k. Taktéž byl odlehčen podvozek a zlepšena tepelná izolace kabiny. Cvičná verze nesla označení La-5UTI.

Českoslovenké La-5FN se účastnily bojů nejen v SSSR, ale byly nasazeny také v Ostravské operaci v dubnu 1945. Po skončení 2. světové války byly letouny La-5FN přeznačeny na S-95 a La-5UTI na CS-95.

Brzy se ale začali projevovat únavové defekty dřevěné konstrukce draku.

Československé letectvo mělo v listopadu 1946 již jen 3 kusy CS-95 a 13ks S-95 ve stavu 2. stíhacího pluku a 11 kusů S-95 u 1. stíhacího pluku.

Dne 13.12.1946 byl rozkazem MNO zakázán další provoz tohoto typu letounu z důvodu nedostačující pevnosti draku. Po technických opatřeních bylo létaní na S-95  obnoveno a poslední letuschopný CS-95 zůstal u Bezpečnostního letectva do roku 1950.

Obsah krabičky

V krabičce nalezneme čtyři rámečky z šedého plastu a rámeček s čirými díly, který je od ostatních oddělen uzavíratelným pytlíkem. Díky tomu nehrozí poškrábaní čirých dílu. Dále zde nalezneme obtisky, návod a čtyři listy formátu A4 s popisem historie letounu, fotografiemi a pérovkami.

Výlisky

Výlisky pochází ze stavebnice Zvezda. Rámečky jsou odlity z dobře opracovatelného šedého plastu. Na povrchu některých větších dílů nalezneme nepatrné propadliny, které půjdou jednoduše opravit. Na dílech se nachází velmi jemná krupička, která po jemném přeleštění zmizí. Vyhazovačů, které budeme muset odstranit je minimum. Nejviditelnější jsou mezi konstrukcí v prostoru pilota a na dně šachty. Výskyt otřepů a dělících rovin je minimální a vyskytují se převážně na menších dílech. Rytí je jemné, avšak dle mého názoru dostačující.

Čiré díly

Čiré díly jsou pěkně čiré. Překryt kabiny je tenký, proto čočkovitý efekt není patrný.

Návod

Návod je převzat z původního návodu firmy Zvezda a je doplněn tabulkou barev Model Master a popisem jakou barvou mají být díly nabarveny. Na posledních čtyřech stranách jsou zobrazeny kamufláže.

Obtisky

Obtisky jsou jemné a s dobrým soutiskem, které jsou vytištěny u tuzemské firmy Boaagency.

Kamufláže

S-95/La-5FN (Kat. č. 4802)
  • Lavočkin La-5FN, v československém letectvu označovaný S-95, začátek padesátých let, letiště Olomouc - Holice
  • Lavočkin La-5FN, v československém letectvu označovaný S-95, začátek padesátých let, letiště Piešťany, havaroval 26. února 1946 a posléze byl zrušen
  • Lavočkin La-5FN, v československém letectvu označovaný S-95
  • Lavočkin La-5FN, účastník přehlídky 1.ČSSLP v polském Preworsku dne 7. listopadu 1944
  • Lavočkin La-5FN, v československém letectvu označovaný S-95, 1. letecký pluk, poškozen 1. září 1948 při přistání na letišti v Piešťanech

La-5FN (Kat. č. 4803 - firma Bílek také nabízí druhý přebal La-5FN, s těmito kamuflážemi)
  • Lavočkin La-5FN, npor. J.N. Ljubeňuk, velitel letky 813. IAP, jaro 1945
  • Lavočkin La-5FN, osobní stroj velitele 1.ČSSLP škpt. Františka Fajtla, Slovenkso, letiště Tri Duby, 15. září 1944
  • Lavočkin La-5FN, osobní stroj ppor. Stanislava Hlučky , letiště Tri Duby, 15. září 1944
  • Lavočkin La-5FN, 159.IAP
  • Lavočkin La-5FN, padl do německých rukou dne 18. srpna 1944, zkoušen v E-Stelle (zkušebním zkušebním středisku) v Rechlinu

Doplňky

Model: La-5FN
Výrobce: Bílek
Měřítko: 1/48
Katalogové číslo:VB 004

K stavebnici lze dokoupit lepty (VB 004) od firmy Bílek, které jsou vyleptané u firmy Eduard. Planžeta leptů obsahuje nejdůležitější díly k dosáhnutí lepšího výsledku modelu. Díky tomu můžeme model vylepšit nejen o pásy, palubní desku a mřížky chladiče, ale také o některé detaily překrytu kabiny. Často zmiňovaný rastr je minimální.

Závěr

Přebal tohoto modelu firmou Bílek je skvělý počin, který ocení především zájemci o Československé letectvo. Díky zvyšující se kvalitě modelů firmy Zvezda máme zaručenou bezproblémovou stavbu jak přímo z krabičky, tak i za použití doplňkové leptané sady.

Jaroslav "JaTro" Trojan KPM Znojmo

Stručná historie letounu použita z návodu a Wikipedie.

Redakce ModelWebu děkuje za vzorek pro recenzi firmě Bílek.

Rubrika Bílek, Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček | 1 komentář

Komentáře

1 odpověď k článku “1/48 S-95/LA-5FN, Bílek”

  1. Jaroslav Trojan napsal:

    Díky kolegovi z klubu, který si této chyby všiml bych rád upozornil na to, že letoun PL-02 nebyl LA-5FN/S-95, ale LA-7/S-97. V návodu u zobrazení kamufláží je také špatně uváděno označení strojů jako S-97. Správné označení je S-95.

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.