1/48 North American P-51D Mustang – Airfix

20.12.2017 - 1 217 přečtení

p-51d obal

Firma Airfix vydala Mustanga v královském měřítku ze zcela nových forem za použití nových technologií.

Hřebec v nové formě

Petr "PetrK" Kýbus


Úvod

p-51d obal

Název: North American P-51D Mustang
Měřítko: 1/48
Výrobce: Airfix
Kat. číslo: A05131
Vzorek poskytl: Corfix


Přibližně rok uběhl od prvního představení stavebnice Mustangu z nových forem. Od počátku se modelářská veřejnost velmi živě zajímala o to, jak bude stavebnice vypadat a vkládaly se do ní velké neděje. Po dlouhé době, kdy kvalitou vládla Tamiya, se vynořila zcela nová stavebnice vytvořená nejmodernějšími technologiemi. Než se stavebnice dostala na pulty, stačili k ní ve firmě Eduard vytvořit velké množství doplňků. Tyto jsou popsány zde na webu v několikadílné recenzi. Nyní se tedy můžeme podívat na tuto stavebnici zblízka.


Obsah balení

Pevná lesklá krabice s víkem dobře chrání obsah. Uvnitř se nacházejí rámečky s výlisky, návod a arch s obtisky. Všechny rámečky jsou zabaleny do jednoho sáčku, čiré díly jsou baleny zvlášť. Návod je tištěn na formát A4 podle nového standartu firmy. Uvnitř návodu je skryt velký arch s obtisky a popisky. Stavebnice neobsahuje žádné lepty ani resinové díly, nicméně tak jak je, by měla plně dostačovat běžnému modeláři. Kdo chce víc, má možnost použít výše zmíněné sady doplňků, je jich dost.


Rámečky

Rámečky s díly jsou lisovány ze světle šedého plastiku, díly v nich nemají otřepy a vypadají velmi pěkně. Na první pohled je vidět velký pokrok, nicméně i zde se bohužel najdou chyby, které stavebnici lehce degradují. Jinak jsou výlisky velmi detailní, čisté a mají jemně sametový povrch.


Rámeček A

V tomto rámečku se nacházejí největší díly stavebnice doplněné o pohyblivé části ocasních ploch, komplet podlahy kabiny a díly přídavných nádrží. Oddělené pohyblivé části jsou pěkné, detailní. To, že jsou oddělené, nám usnadní barvení modelu. Poloviny trupu jsou řešeny s oddělenými některými částmi, což nabízí myšlenku na budoucí vydání dalších verzí tohoto letounu. Chybí zde část ocasu s prodlouženým kýlem, vidíme otvory pro různé typy mřížek v krytech motoru. Do otvorů pro výfuky se potrubí vkládá až po sestavení modelu, což také usnadní barvení. Uvnitř trupu nejsou žádné detaily, vše je vyrobeno zvlášť a do trupu se vkládá kompletní sestava kokpitu. Jak je vidět na dílu podlahy kokpitu, její součástí je palivová nádrž, dále podlaha v zadní části nad chladiči a končí šachtou ostruhového kolečka. To umožňuje velmi detailní provedení jednotlivých částí interiéru letounu. Přídavné nádrže máme ve dvou variantách, kapkovité 75 gal. a papírové 108 gal. Papírové mají pěkně znázorněnu texturu konstrukce, u kapkovitých chybí podélný lem ve švu. Na závěr křídlo. Horní poloviny křídel jsou velmi detailní, dokonce na nich najdeme i několik řad velmi diskutovaného nýtování. Chytře zde chybí část s krytem zbraní, to nám usnadní montáž a odpadá složité začišťování spojů mezi hlavněmi. Na rubu křídla nenajdeme znázorněnu podvozkovou šachtu, ta je řešena jako samostatný komplet.


Rámeček B

V podlouhlém rámečku najdeme spodní část křídla, horní kryt motoru, části ocasu, kryty podvozků, boční panely kokpitu a vnitřní součásti kanálu chladičů. Křídlo je navrženo zvláštně, bez přední části. Kryt motoru je vcelku, tudíž nám odpadne začišťování spoje polovin trupu a obnovování detailů na jeho povrchu. Části ocasu máme na výběr ze dvou variant. U jedné se jeví nedostříknutá část napojení na trup. Napojení k trupu prochází linkami paneláže, pokud je vše dobře slícováno, neměl by být spoj vidět. Kryty podvozků jsou řešeny jako součást šachet, jak hlavní, tak ostruhy. Boky kokpitu jsou detailní, je to myslím lepší řešení než se snažit modelovat tyto detaily rovnou do vnitřní strany trupu. Škoda jen stop po vyhazovačích, na tomto místě by neměly být. Vnitřní části kanálu k chladičům jsou skvělým řešením, celá sestava se jednoduše vlepí do trupu a při pohledu dovnitř na nás nekouká "nějaká díra". Díly mají pěkný detailní povrch, na spodku křídla se vyskytuje opět několik řad nýtů.


Rámeček C

Tento rámeček obsahuje vrtuli, díly šachty a krytů hlavního podvozku, klapky, křidélka a díly VOP. Dále část spodního krytu motoru s částí spodní části křídla a figurku pilota. Vrtule je kompletní i s částí rotoru, bohužel na koncích listů jsou viditelné propadliny. Šachta hlavního podvozku není jako obvykle součástí vnitřní strany křídel, ale samostatný díl. Díky tomu by se dalo očekávat detailnější zpracování, nicméně zde jsou naznačeny jen základní přepážky a schématicky potrubí. Zadní stěna šachty je poměrně detailní. Kryty podvozku vcelku umožňují jednoduše zavřít šachtu pro volbu modelu "za letu". Vztlakové klapky se nabízejí ve dvou variantách, vysunuté a zasunuté. Po délce dílů jsou viditelné propadliny, navíc klapky postrádají nýtování. Křidélka jsou pěkně detailní, na rozdíl od klapek zde jsou naznačeny nýty. Pevné části VOP mají v místě, kde je z rubu usazovací čep, malou propadlinku. Spodní kryt motoru s částí křídla je myslím řešen také pro eliminaci spoje polovin trupu, lepí se v liniích paneláže. Figurka pilota je na slušné úrovni, má oddělené ruce pro lepší usazení do kokpitu. Oddělené pohyblivé části křídla a kormidel nám usnadní rozlišení barevných odstínů při lakování modelu.


Rámeček D

V tomto rámečku najdeme velké množství malých součástek, zejména díly podvozku, téměř celý kokpit, výfuky a spoustu drobností. Podvozkové nohy mají pěkné detaily, kola jsou ztvárněna v lehce zatíženém stavu. Můžeme si vybrat dva druhy dezénu pneumatik. Díly kokpitu jsou velmi detailní, do trupu se vkládá kompletní sestava. U výfuků si můžeme vybrat mezi potrubím s anebo bez krytu. Škoda, že chybí aspoň náznak zahloubení trubic. Máme také na výběr dva druhy mřížek do krytů motoru. Pěkně jsou zpracovány díly krytů zbraní s hlavněmi. Dále zde najdeme kryty podvozku, vrtule a v neposlední řadě pumy. Mají oddělené části těla a křídel, zvlášť jsou i vrtulky zapalovače, poněkud masivní. K dalším drobnostem v tomto rámečku patří závěsníky, díly chladiče a sacích kanálů, anténa.


Rámeček E, čiré díly

V tomto rámečku najdeme hned tři díly překrytu kabiny. Při bližším pohledu to vypadá, že máme na výběr ze staršího "Inglewood", novějšího méně vypouklého "Inglewood", a nejnovějšího "Dallas" typu překrytu. V překrytech kabiny jsou viditelné po obou stranách jakési rýhy. Čelní štítky jsou dva, rozdíl v nich je ve vybrání v horní části pro přilepení zpětného zrcátka. Štítky jsou řešeny s malou částí trupu pro lepší usazení a přilepení bez rizika upatlání skel lepidlem. V rámečku najdeme také sklíčka křídelního semaforu, světlomet a dva typy zaměřovače. To opět svádí k myšlence vydání jiných verzí letounu v budoucnu.


Rámeček F

Obsahuje součástky podvěsného tříhlavňového raketometu M10 "Bazooka" a kruhovou anténu radiokompasu. Díly raketometu jsou řešeny zajímavým způsobem, který by měl zjednodušit sestavení a minimalizovat nutnost začišťování spojů.


Obtisky

Velký arch je rozdělen na společné obtisky se znaky, popiskami a přístroji, a na dvě ve stavebnici obsažená schémata. Obtisky mají sametový povrch, jsou vytištěny velmi přesně a i nejmenší popisky jsou čitelné. Arch obsahuje i černé pruhy. Ty by možná bylo lepší nastříkat, nicméně není problém použít obtisk.


Barevná schémata

  1. P-51D, "Little Indian", 2nd Air Commando Group, 10th Air Force, United States Army Air Force, Kalaikunda, India, 1945
  2. P-51D, 44-15152, "Jersey Jerk", Captain Donald Strait, 361st Fighter Squadron, 356th Fighter Group, United States Army Air Force, RAF Martlesham Heath, Suffolk, England, 1945


Návod

Brožura formátu A4 o šestnácti stránkách nás provede stavbou v sedmdesáti krocích. Ilustrace jsou vyvedeny digitálně v odstínech šedé, červeně jsou vybarveny díly použité v předchozím kroku. Uvedené odstíny barev jsou značky Humbrol. Na konci návodu jsou barevné listy s jednotlivými barevnými schématy a rozmístěním obtisků, poslední list znázorňuje pozice popisků.


Závěr

Airfix pro vydání modelu z nových forem sáhl po osvědčeném typu, Mustang je prostě celosvětově jedno z nejoblíbenějších letadel. Je zde použito nových technologií, které umožňují zvýšit detailnost součástek a variabilitu sestav modelu, slušná je i nabídka podvěsů. A komu by to nestačilo, může si vybrat z velkého množství doplňků firmy Eduard. Stavebnice sice nedosahuje takové kvality jak možná bylo očekáváno, nicméně myslím, že se bude dobře stavět a prodávat. Také proto, že její cena je celkem příznivá.


Petr Kýbus


Redakce ModelWebu děkuje firmě Corfix za poskytnutí vzorku pro recenzi.



Rubrika Airfix, Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.