1/48 IAI Kfir C2/C7 – AMK

6.12.2017 - 1 503 přečtení

00 14617

Nové vydání čtvrtkového Kfiru od AMK z opravených forem – lvíče dozrálo!

Dozrálé lvíče

Jaroslav Hátle


Model: IAI Kfir C2/C7
Výrobce: AvantGarde Model Kits (AMK)
Měřítko: 1/48
Materiál: plast
Katalogové číslo: 8801-A


Stavebnici čtvrtkového Kfiru firma AMK vydala už v roce 2013, tento původní model však byl kritizován pro tvarové chyby na dílech trupu. Nové vydání se vedle nových kamuflážních schémat vyznačuje právě radikálně přepracovaným trupem a novou podvěsnou výzbrojí.


Stavebnice

V pečlivě srovnané krabici nalezneme šest plastových sáčků s celkem jedenácti rámečky z šedého plastu a jedním rámečkem z plastu čirého. Vedle toho jsou obsahem i dvě krabičky s celkem dvaceti kusy podvěsné výzbroje.

Rámeček A obsahuje poloviny trupu z nové formy, podrobněji jsou popsány níže.

Rámeček B představuje samotný spodní díl křídla. Oproti prvnímu vydání má odlišné číslo formy (pod písmenem B v kroužku), rozdíly jsem však nenalezl.

Rámeček C obsahuje díly podvozkových šachet, kokpitu, nadzvukovou přídavnou nádrž, závěsníky výzbroje nebo díly výtokové trysky.

Rámeček D obsahuje horní poloviny křídel, kachní plochy, sací kanály, příď trupu, další dva páry závěsníků nebo vkládané díly spodku trupu. Tento rámeček mě stále naplňuje optimismem, že AMK časem vyrobí i starší provedení Kfir či Kfir C1. V tomto rámečku jsou totiž soustředěny všechny stavební díly, kterými se novější verze odlišují.

Rámeček E je ve stavebnici zastoupen dvakrát, protože obsahuje párové díly – poloviny výtokové roury, kola hlavního podvozku, vnější zbraňové závěsníky nebo odpalovací ližiny LAU-7/A (mimochodem, výtečně zpracované). Tento rámeček byl mírně přepracován a do rámečku přibyl nový díl C25, ploutvičková anténa na SOP (v rámečku nahoře uprostřed, hned vedle písmene E v kroužku).

Také rámeček F je ve stavebnici zastoupen dvakrát a obsahuje celkem dvě podzvukové přídavné nádrže.

Rámečky G a H obsahují dva typy vystřelovacích sedaček. V rámečku G je sedačka Martin Baker Mk. 6 pro Kfir C-2 a v rámečku H pak je Martin Baker Mk.10 pro Kfir C-7.

Rámeček J je vylisován z čirého plastu a obsahuje obvyklé díly z tohoto materiálu – překryt kabiny, světlomety, sklo zaměřovače, ale i zpětná zrcátka. Díly jsou příkladně čiré, při kolmém průhledu téměř bez zkreslení.

Rámeček Y je ve stavebnici rovněž dvakrát a obsahuje celkem šest pum Mk. 82 a dva trojnásobné závěsníky TER.


Co je tedy nového?

Nový, kompletně předělaný je především trup. V prvním vydání před čtyřmi lety byl tvar trupu totiž předmětem oprávněné kritiky modelářů. Ve skutečnosti má trup letounu půdorysný tvar, připomínající láhev nejmenované americké černé limonády (takzvané tvarování trupu podle pravidla ploch), v modelu však byla linie trupu rovná. Předpokládám, že původní chybný tvar byl hlavní motivací výrobce k tomu, aby formy trupu zcela přepracoval. Rozdíl oproti dílu z původní stavebnice můžete vidět na fotkách.

Ale to není všechno, co je na trupu nového. Zevnitř přibyl trn, který vymezuje šířku spodní části trupu a na SOP přibylo zeslabení v místě, kde máme vyříznout otvor pro usazení ploutvičkové antény.


Uvnitř přibylo i nové žebro před dnem sacího kanálu. Jeho účel jsem sice při pouhé prohlídce výlisků neodhalil, ale výrobce pro to určitě měl důvod.

Rozdíly na dílech trupu nalezneme i zvenčí. Rytí na přídi trupu je ostřejší, některé panely jsou doplněny naznačením rychlošroubů.


Ostřejší je i rytí na SOP, kde je naznačení rychlošroubů podstatně výraznější, než v prvním vydání.


A to pořád ještě není všechno. Nová stavebnice obsahuje i dvacítku kusů podvěsné výzbroje, všechny vylisovány v jednom kuse z vícedílných forem. Každý jeden rámeček je opatřen důmyslnými zámky, takže rámečky s jednotlivými typy munice mohou být navzájem spojeny, čímž se snižuje riziko poškození dílů.


Šest pum Mk. 82:

Čtyři izraelské laserem naváděné pumy Griffin:

Čtyři izraelské protiletadlové řízené rakety Python-3:

Čtyři americké laserem naváděné pumy GBU-12 Paveway:

Jeden radioelektronický kontejner AN/ALQ-167 Bullwinkle:

A jeden cvičný registr SAIP:

Všechny díly výzbroje jsou detailně zpracovány a čistě odstříknuty, proto zamrzí stopy po vyhazovačích, které bude nutno zatmelit.


Návod

Stavební návod nás provede stavbou v patnácti krocích. Návod trochu neobvykle začíná kamuflážními schématy proto se nelekejte, že v tomto náhledu strany 4 až 8 chybějí; uvidíte je v přehledu kamuflážních schémat.

Obtisky

Obtisky jsou vytištěny na archu formátu přibližně A4. Obtisky jsou velmi kvalitně zpracovány, proto je škoda drobného posunu tisku červené barvy.


Kamuflážní schémata

Stavebnice nabízí celkem pět kamuflážních schémat pěti uživatelů.


A – Kfir C2 č. 5201 od 10. stíhací letky vzdušných sil Srí Lanky z roku 2011 v šedé kamufláži s bílými spodními plochami.

B – Kfir C7 č. 543 od 144. tajeset Izraelských vzdušných sil z roku 1990. Letoun nese třítónovou kamufláž, poprvé zavedenou na stíhačkách F-16.

C – Kfir C2 s civilní imantrikulací N401AX od americké společnosti ATAC, jejíž letouny při výcviku simulují protivníka (mj. vlastní i české letouny L-159 Alca). Letoun nese kamufláž ze tří odstínů šedé barvy na všech plochách.

D – Kfir C2 FAE-905 od Escuadrón Combate 2113 vzdušných sil Ekvádoru z roku 1998. Letoun nese kamufláž ze dvou odstínů zelené barvy a je zajímavý tím, že 9. února 1995, v průběhu války s Peru o oblast Cenepa, na něm kapitán Wilfrido Maya sestřelil peruánský lehký bitevník A-37 Dragonfly.

E – Kfir C7 FAC-3043 od Escuadrón 111 vzdušných sil Kolumbie. Letoun nese dvoutónovou kamufláž z tmavě zelené a tmavě šedé.

Subjektivně je mi trochu líto, že schémata obsahují pouze jeden letoun Izraelských vzdušných sil, ale na druhou stranu schémata zahrnují všechny uživatele Kfiru.


Závěr

Je velmi příjemné vidět, že i v zahraničí existuje výrobce, který je schopen uznat svou chybu a zainvestovat nejen do její nápravy, ale i do dalšího vylepšení a rozšíření dílů modelu. Sice trochu zamrzí stopy po vyhazovačích na dílech výzbroje, nicméně i přes tuto malou pihu na kráse dostáváme do ruky nejlepší model Kfiru v měřítku 1/48, který kdy vzniknul. Po zkušenostech s jinými modely AMK očekávám, že stavba bude modelářskou nirvánou.


Jaroslav 'Tango' Hátle
SPL Liberec


Redakce ModelWebu děkuje firmě Annetra s.r.o. za poskytnutý vzorek k recenzi.


Rubrika AMK, ANNETRA s.r.o., Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.