Peška/Peshka Limited Edition Eduard

30.11.2017 - 1 570 přečtení

peschka(5)_z1

Zrod tohto najpočetnejšie vyrábaného dvojmotorového lietadla druhej svetovej vojny započal trošku v neštastných podmienkach vezenia NKVD...

Ide Peška okolo, nedívaj sa...

Martin Braun


Název: Peška/Peshka Limited Edition
Měřítko: 1/48
Výrobce: Eduard
Kat. číslo: 11112


Úvod

Novinkou Eduardu v rade Limited Edition je položka s jednoduchým názvom Peška. Balenie obsahuje výlisky Ruskej firmy Zvezda, ku ktorej Obrnická firma pridala slušnú porciu plechu a brasinu. Do balenia sa vmestili aj masky, dekály a farebný návod vytlačený na kvalitnom kriedovom papieri.


Historie typu

Vladimír Michajlovič Petljakov bol jedným z konštruktérov uväznených v takzvanej Šarašce, čo bolo vezenie NKVD určené pre leteckých konštruktérov obvinených zo sabotáže a špionáže. Pred svojím uväznením pracoval ako šéfkonštruktér na štvormotorovom ťažkom bombardéry BT-7. Vedeniu NKVD sa však zdalo že zámerne spomaľuje konštrukčné práce a za "odmenu" ho uväznili. O dva roky neskôr bol presunutý do Šarašky aby pracoval na vývoji výškového dvojmotorového stíhača, určeného k sprevádzaniu práve DB-7.


Jeho prototyp dostal názov VI-100. Tesne pred jeho schválením do sériovej výroby v Máji 1940 dostal Petljakov úlohu prepracovať prototyp na strmhlavý bombardér. Petljakov teda prestaval VI-100 na PB-100 (PB ako Pikurujiščij Bombardirovščik - strmhlavý bombardér). Pretlaková kabína bola zrušená, prekryt kabíny skrátený a v trupe bola vytvorená šachta pre štyri 100kg bomby. Ďalšie dve pumovnice boli pridané do zadnej časti každej z motorových gondôl, každá pre jednu 100kg bombu. Až štyri 250kg bomby mohli byť zavesené na vonkajšie krídlové závesníky. Ku spomaleniu strmhlavého letu slúžili výklopné aerodynamické brzdy.


Prototyp PB-100 vzlietol prvýkrát 15. Decembra 1940 let bol natoľko úspešný, že zajistil Petljakovovi nielen prepustenie z väzenia, ale aj pomenovanie prototypu jeho menom. Následne bola v rýchlosti zahájená sériová výroba a dodávky k jednotkám. Prvé stroje sa k svojim útvarom dostali na jar roku 1941.


Náhled do krabice

V krabici, ktorá s každej strany dáva jasne najavo, že ide o limitovanú edíciu, nájdeme dokopy 8 rámčekov s plastovými dielmi. Sedem zo svetlo šedého plastu a jeden s čírymi dielmi kabíny. Dva malé sáčiky ukrývajú priložené ressinové diely, ktorými nahradíme kolesá a vrtule zo stavebnice. Nechýbajú striekacie masky a dve malé planžety leptaných dielov sú určené viacmenej pre interiér. Aršík dekálov navrhnutý v spolupráci s firmou Begemot a v neposlednej rade návod. Ten nás na svojich dvadsiatich stranách prevedie bezpečne celou  stavbou.


Rámik s označením A obsahuje viacmenej hlavné diely trupu, prepážku s rádio stanicou a drobné diely k vylepšeniu pracoviska pilota. Všetky diely sú vylisované veľmi čiste a bez najmenších kazov. Z vnútornej strany je celkom slušné množstvo stôp po "vyhadzovákoch" z formy. Väčšinu však prekry diely interiéru. Nemal by teda byť problém s ich odstraňovaním.

Pár detailných fotiek odhaľuje krásnu konštrukciu trupu a detailov.

Rámik B obsahuje obe polovice krídla, krásny povrch bez kazov. Jemné a čisté negatívne rytie a veľmi slušné nitové rady.

Rámiky C/H/G sú vylisované spolu a sú v stavebnice dvakrát. Obsahujú motorové kryty, kryty podvozkov, vrtuľové listy a kužele, mechanizmus podvozku, kolesá, aerodynamické brzdy a mnoho daľších dielov.

Sedačku pilota, prístrojovú dosku,ovládacie panely, nosník a dno pumovnice, pohyblivé časti krídla a nesmieme zabudnúť na figúrku pilota, to všetko nájdeme v najrozmernejšom rámčeku z označeným E.

Motorové gondoly a diely nasávania k samotným agregátom a pozor, už aj s hlavami ventilov motora Klimov M-105 obsahuje predposledný rámček s označením F.

Rámik J totiž obsahuje komplet motor spolu s hadicami a olejovými nádržami a samozrejeme nesmie chýbať figúrka posádky.

K priehľadným dielom nemám výhradu, vylisované sú čiste a sú aj dosť tenké. Je pravda že pri veľmi detailnej obhliadke si všimneme zvláštne zvlnenie akoby po frézovaní formy, ale nič čo by bránilo v pohľade do kabíny. Dokonca diely nemajú ani žiadny skreslujúci efekt, takže myslím že sú viac ako použiteľné.


Ďalším z doplnkov, ktorý robia túto limitku atraktívnu, je chrbtové okienko používané od 350 série výroby. Jeho použite som však v návode nenašiel nikde spomenuté. Jedinú informáciu, kde použiť tento alternatívny diel som našiel v schémach sfarbenia. Podľa všetkého stroje na schémach A a E boli neskoršej produkcie a majú zakreslené práve toto neskoršie okienko. Nikde inde v návode som sa k ničomu inému nedopátral.

Okienko pre neskoršie verzie.

Toľko ku samotným dielom pochádzajúcim z výrobnej linky v Rusku. Z doplnkov by som rád začal kolesami. Nieje že by pôvodné plastové neboli dobré, ale na nové brassinové z dielne firmy Eduard skrátka nemajú. Tie sú omnoho detailnejšie, čo do vzorku a jemnosti pneumatiky a nevraviac o tom že sú aj "zaťažené", krásny doplnok.

Ďalší šperk z Obrnickej dielne sú vrtuľové listy a samotné kužele. Veľmi tenké a detailné listy, ktoré si uhol nábehu pri lepení určujú samé, malo hranatou plochou v mieste lepenia. Jednoduché a rýchle riešenie a náhrada za príliš rovné listy zo stavebnice.

Dve menšie planžety plechov vložené do tejto limitky, pokrývajú najmä diely interiéru. Farebná nám ponúka bespečnostné pásy, bočné pulty a ovládače a samozrejme prístrojovú dosku s budíkmi. Farebne absolútne v poriadnu bez akéhokoľvek viditeľného rastra. Menšia nefarebná obsahuje mriežky chladičov motorov, pedály riadenia, reliéf prielezu do interiéru a kruhovú anténu.

Masky sú vítaným pomocníkom pri takomto veľkom množstve a tvare rôzneho presklenia.

Pri kompletovaný a výbere kamufláži Eduard spolupracoval s firmou Begemot, myslím že vybrali naozaj veľmi atraktívne markingy strojov. Dekálový aršík vytlačený firmou Cartograf dielo zavŕšil. Dokonalosť tlače a farby je vidieť v detaile.

Plnofarebný návod vytlačený na kvalitnom kriedovom papieri je vec na ktorú sme si už v stavebniciach Eduard zvykli. Nieje to ale taká samozrejmosť ako si môžeme myslieť, aspoň ja sám nemám tak veľkú predstavivosť aby som z čiernobieleho "sovietskeho toaletného" papieru vedel určiť a vybrať si, ktorú kamuflážnu schému chcem stavať. Takže vďaka za kvalitný a farebný návod s odkazom na farby.

S kamufláži ponúknutých v tejto limitke si asi bude problém vybrať, si myslím. Je ich päť, jedna zaujímavejšia ako druhá.

  1. Pe-2 neskoršej výrobnej série, Staršij Lejtěnant E.Sedov, 40. bombardovací pluk, Námorné letectvo 4iernomorskej flotily August 1944

    Staršij Lejtěnant Jevgenij Sedov, nevlastný brat slávneho sovietskeho pilota Borisa Safonova, ktorý bol zabitý v máji 1942, nechal na pamiatku tohto stíhača na ľavú stranu namaľovať bojový slogan, pripomínajúci jeho pamiatku. Na oboch stranách prednej časti je namaľovaný Rád rudého praporu. Peška bola kamuflovaná v súlade s predpisom vydaným v roku 1943, rozmiestnenie kamuflážnych polí mala štandartné tipu 2. Rozpoznávacím znakom 40. bombardovacieho pluku boli biele vrtuľové kužele a pruhy rovnakej farby na hornej ploche krídiel.
  2. Pe-2 neskoršej výrobnej série, 161. gardový bombardovací pluk, 2. gardový bombardovací zbor, VVS RKKA, zima 1943/44

    Stroj je kamuflovaný podľa farebnej schémy špecifikovanej v roku 1943, rozmiestnenie farebných polí je štandartné pre tip 1. počas zimného obdobia boli horné a bočné plochy natreté zmývateľnou bielou farbou MK-7. Zbytky tejto farby zostali iba na zadnej časti stroja, predná časť trupu, motorové kryty a vlastenecký nápis sú už bez zimného náteru. Označenie strojov VVS RKKA na trupe a na smerových kormidlách je prevedené netradične vo dvoch farbách. Na prednej časti a vrtuľových kužeľoch nesie tento stroj šedé hviezdy s červeným lemom.
  3. Pe-2 strednej výrobnej série,36. gardový pluk, 276.bombardovacia divízia, VVS RKKA, Leningradský front, August 1944


    Tento stroj bol kamuflovaný v súlade s predpisom vydaným v roku 1943, rozmiestnenie kamuflážných polí mal štandartnú typu 1. pravá strana prednej časti bola pravdepodobne vyzdobená plukovným znakom, bielym medveďom držiacim bombu. Žlté pruhy sa nachádzali iba na vonkajších stranách smerových kormidiel.

  4. Pe-2 strednej výrobnej série, Generalmajor I.Polbin, 6. bombardovací letecký zbor, VVS RKKA, Nemecko 1945

    11. februára 1945 bol tento bombardér zostrelený paľbou zo zeme nad mestom Breslau (terajší Wroclav Poľsku) pričom zahynula celá posádka. Ivan Polbim nalietal celkom 158 bojových letov a bol dvakrát vyznamenaný Zlatou hviezdou Hrdiny Sovietskeho zväzu. Jeho stroj bol neštandartne kamuflovaný dvoma farbami, horné a bočné plochy boli tmavo zelené (farba A-24m) a spodné plochy v modrej farbe A-28m. Predná časť krytu motorov, vyvažovacie plochy kormidiel a zadná časť vrtuľových kužeľov boli nafarbené červenou farbou. Predná časť vrtuľových kužeľov niesla červenú hviezdu s bielym lemom. Lev, gardové označenie, vyznamenanie Hrdiny Sovietskeho zväzu a biely blesk boli vyobrazené iba na ľavej strane trupu.
  5. Pe-2 neskoršej výrobnej série,1. gardová bombardovacia divízia,VVS RKKA, Nemecko 1945

    Tento stroj bol zaplatený s príspevkov, ktoré boju proti nacistickému Nemecku venovali robotníci zo Zabajkalského regionu. Peška bola kamuflovaná v súlade s predpisom vydaným v roku 1943, rozmiestnenie polí šandart tip 1. Zvieracia hlava spolu z gardovým znakom sa nachádzala na oboch stranách trupu, heslo iba na ľavej strane.

Aby bol výber kamufláži ešte zamotanejší, rozhodol sa Eduard vyslyšať hlasy nespokojných a žiadostivých modelárov a do prvej várky vložil extra aršík s označeným pre dve Československé Pešky. Táto "extra limitka" je, alebo bola dostupná len na eshope a to v počte 200 kusov a myslím, že už je vypredaná. Ak sa mýlim, treba sa s kúpou radšej poponáhľať.

Obe kamuflované dvoma farbami, vrchné a bočné plochy zelené a spodné v modrej farbe.


Závěr

Dovolím si predpovedať rýchle vypredanie tejto limitky. Ona samotná stavebnica je veľmi zaujímavá a kvalitná o to viac po doplnený extra ressinových dielov a veľmi zaujímavých kamuflážnych schémat. Takže ak to zhrniem ide o veľmi atraktívnu limitku skutočne krásneho lietadla v luxusnom balený. Kto bude s kúpou otáľať, asi časom oľutuje...


Martin Braun


Redakce ModelWebu děkuje firmě Eduard za poskytnutí vzorku pro recenzi.


Rubrika Eduard, Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.