1/72 Jakovlev Jak-130 “Mitten” – Zvezda

17.11.2017 - 1 816 přečtení

116992321

Nový cvičný typ ruského letectva se dočkal modelového ztvárnění sériové varianty

Po zuby ozbrojený cvičný letoun

Jakub "Kubouš" Jirásek


Název: Russian trainer aircraft Yak-130
Výrobce: Zvezda
Měřítko: 1/72
Kat.č.: 7307
materiál: plast


Úvod

Zvezda se čím dál více zaměřuje na modelové ztvárnění modelů, které bychom od východní výrobce očekávali především, tedy letouny ruské či chcete-li sovětské konstrukční školy. Po MiG-29 a Su-27 se nyní dostalo pozornosti cvičnému Jak-130, který v ruském letectvu začíná zastávat roli hlavího cvičného stroje a postupně nahrazuje stárnoucí Albatrosy československé produkce. Pojďme se tedy podívat, nová stavebnice přináší.


Předloha

Ale předtím trocha historie, tento typ přeci jen není zas tak provařený na rozdíl od mesrů, focků nebo spitů. Ve zkratce původ tohoto typu sahá až do 80. let, kdy sovětské velení začalo uvažovat nad budoucí náhradou cvičných letounů L-39 Albatros.


V původním záměru se uvažovalo o typu L-59, rozpad SSSR následně rozhodl jinak a během 90. let byl vyhlášen nový program na vývoj nového cvičného typu pro ruské letectvo. Z tohoto programu vzešli dva finalisté, Jak-130D a MiG-AT. Jakovlevova konstrukční kancelář původně na vývoji spolupracovala s italským Aermacchi, nakonec Italové projekt opustili a šli vlastní cestou vývoje. Výsledkem je vzhledově téměř shodný typ M-346 Master.


V roce 2002 byl za vítěze soutěže prohlášen Jakovlevův letoun. V roce 2003 byla zahájena výroba předsériových letounů, které se od původního Jak-130D v mnoha věcech odlišovaly. Sériová výroba definitivní verze se rozběhla v roce 2006 a typ byl oficiálně do služby zařazen v roce 2009 a obdržel kódové označení NATO "Mitten".


Jak-130 je dvoumotorový podzvukový pokročilý cvičný a lehký bojový letoun páté generace. Na devíti závěsnících může nést až 3 tuny výzbroje. Sériová výroba zatím přinesla kolem 100 strojů a kromě Ruska slouží i v několika letectvech v zahraničí. Bližší informace o vývoji, výkonech a vybavení stroje lze získat na stránkách Rusletu.

Foto: wikipedia.org


Stavebnice

Výlisky jsou uloženy v tuhé uzavíratelné krabici s vrchním víkem, která je uložena v měkčím vrchním obalu s bočním otevíráním. Na přední straně vrchního obalu nalezneme pěkný boxart, na zadní straně jsou fotky postaveného prototypového modelu a základní údaje o modelu. Český distributor neopomněl přidat etiketu s informacemi v češtině, lze ji však bez poškození obalu sloupnout. Obsahem krabice jsou 4 sáčky s plastovými díly, obtisky a návod. 9 rámečků celkem obsahuje 176 dílů.


Výlisky

Výlisky jsou opět vylisovány z šedého plastu měkčího ražení a negativní paneláží. Bohužel zde se opakuje stále stejný nedostatek stavebnic Zvezda a tím je příliš mělké, místy až neviditelné rytí. Hlubší paneláž najdeme pouze v místech pohyblivých ploch (klapky, sloty) a přisávacích dveří a žaluzií na trupu. Co však začíná lepšit je povrch, který sice není hladký jak sklo, ale dříve hodně otravná krupička je už minimální. Na výliscích jsem nenašel otřepy nebo propadliny. Vyhazováky z formy jsou umístěny na té straně výlisků, která není po slepení viditelná. Drobné díly mají drobnou dělící rovinu, opět stačí lehce přebrousit nebo zaškrábnout skalpelem.

Rámeček A

První velký rámeček obsahuje hlavní velké díly stavebnice. Především celý základ trupu, klapky, palubní desku, základ podvozkových noh a kanonové pouzdro. Trup je rozřezaný na několik částí a netroufám si vzhledem ke konstrukci a vzhledu letounu tvrdit, že tomu nešlo zabránit a udělat to více celistvejší.


Podvozkové nohy jsou vylisovány včetně přistávacích reflektorů. Tady je trochu škoda, že Zvezda neudělala jejich čiré zasklení jako u MiG-29. Slušný základ nabízí i prostor pod brzdícím štítem, tedy pokud by ho někdo chtěl na modelu nechat v otevřené poloze.

Rámeček B

Druhý velký rámeček obsahuje spodní část křídel, VOP, sací kanály, kokpit a šachty. A samozřejmě vše ostatní z drobných dílů a detailů ať už k podvozku nebo do kokpitu. Budiž Zvezdě přáno, že když už rozdělila trup na prvočinitele, tak se na toto konto velmi hezky zhostila ztvárnění sacích kanálů a podvozkových šachet. V rámečku jsou dvoje spodní části křídel. Pro stavbu této stavebnice návod nabádá použít části s předvyvrtanými otvory pro závěsníky. Pro jakou verzi je určen druhý pár křídel se neodvažuji hádat.

Rámeček D

Zbylé rámečky stavebnice už obsahují jen výzbroj. Výjimkou je rámeček D, který je ve stavebnici 2x a kde nalezneme řídící prvky kokpitu, sedačku, kola hlavního podvozku a figurky pilotů. Ze zbrojní části obsahuje závěsníky, rakety R-73 a přídavné nádrže.

Rámečky M, N a L

Nyní se podíváme už na čistě zbrojní rámečky. Rámeček M je ve stavebnici 2x a obsahuje po jedné trhavé pumě FAB-500 a kazetové RBK-250. Rámeček N obsahuje 2 klasické pumy FAB-100. Rámeček L obsahuje po dvou kusech raketnic R-13L, B-8M1 a televizí naváděné pumy KAB-500kr. Možností jak vyzbrojit Jak-130 tedy máme víc než dost.


Čiré díly

Čiré díly se nachází v rámečku C. Kromě překrytu kabiny a čelního štítku obsahuje přepážku mezi pilotními prostory, HUD displaye a polohový maják. Na překrytu kabiny je znázorněna bleskovice. Průhlednost dílů je na dobré úrovni a nenašel jsem žádné kazy. Snad jen při pohledu proti světlu je vidět struktura materiálu, ale taková tragédie jako Revellovic Gripenu to není a na konečný vzhled modelu to nemá vliv.


Návod

Návod je opět černobílý ve formátu A4 s informace v ruštině a angličtině. Menší změna nastala v prohlížení - u předchozích návodů bylo nutné stránky otáček a ohýbat bez možnosti klasického listování, protože byl návod vytištěn v jednom celku. Nyní to jsou dva listy A3 secvaknuté sponkou a přehnuté na formát A4 s možností klasického listování.


Stavbou nás srozumitelně provede v 21 krocích, poslední listy obsahují rozložení popisek a kamuflážní schémata. Samozřejmě nechybí upozornění na možnosti volby při stavbě letounu s otevřenou či zavřenou kabinou, nebo s podvozek a v letové konfiguraci na stojánek. Tady je trochu paradoxem, že v této stavebnici stojánek není přibalen a není ani v seznamu dílů.


Použité odstíny barev ve schématech i při průběžném barvení jsou opět v číslování Zvezda a Humbrol.


Zbarvení a obtisky

Obtisky jsou stejně jako u nových stavebnic MiGů 29 na dobré úrovni. Mají lesklý krycí lak, detaily nejsou rozpité a ani povrch obtisků není nijak poškozený. Drobné popisky jsou skvěle čitelné. Aršík navíc nabízí část popisek ve 2 barevných mutacích podle zvolené kamufláže.


Stavebnice nabízí zbarvení na 3 letouny Jak-130, z toho 2 ruské a 1 běloruský. Prvním je ruský stroj "bílá 51"/RF-44488 v celošedé kamufláži, patřící k Borirosglebskému výcvikovému centru VVS ve voroněžské oblasti. Na tento stroj existuje velmi pěkný walkaround na stránkách scalemodels.ru.


Druhým ruským strojem je "červená 75"/RF-81683 v atraktivnější šedomodré tříbarevné kamufláži a černým rámováním kabiny. Tento stroj byl součástí přehlídky v Kubince při příležitosti Dne vítězství v roce 2017.

Foto: Anton, www.russianplanes.net


Třetím strojem je jeden běloruských Jak-130, "červená 74" v zajímavé kamufláži 2 odstínů šedé a 2 odstínů zelené barvy. U této kamufláže mám pár výtek. Návod nikde neupozorňuje na dekály číslování závěsníků, které běloruské Jaky mají. Dále je u kamufláže při pohledu shora prohozen odstín tmavě a světle zelené barvy. Poslední chybou je okraj sacího kanálu, který má být rovněž v barvě hliníku jako u ruských strojů.


Návod u 2. a 3 kamufláže neobsahuje pohled na spodek letounu. Naštěstí se na všechny letouny dají vyhledat fotografie čímž si modelář potvrdí, že spodní část těchto letounů je světle modrá u ruského stroje a světle šedá u běloruského.

Foto: Bravo Sierra, www.russianplanes.net


Závěr

Zvezda se během posledních 10 let razantně posunuje v kvalitativním žebříčku a až se jí podaří doladit poslední bolavá místa jejich stavebnic, bude z ní jeden z elitních světových výrobců plastikových modelů. Jak-130 nám přináší další, méně okoukaný typ do sbírky.


Jak příjemná tato stavebnice na stavbu později přinese stavební recenze. Stavbu bude samozřejmě možné sledovat na ModelForu.


Jakub "Kubouš" Jirásek


Redakce děkuje společnosti Corfix za poskytnutí vzorku k recenzi.


Rubrika Corfix, Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček, Zvezda | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.