1/48 Hellcat Mk.I – Weekend edition – Eduard

19.10.2017 - 605 přečtení

IMG_0144

Stavebnici Eduardí pekelné kočky netřeba sáhodlouze představovat. Není asi mnoho modelářů u nás, kteří by nevlastnili nebo nepostavili tuto stavebnici v měřítku 1/48 či menšího dvaasedminového brášku.

Britská číča

Martin "Černoch" Černý


Obsah stavebnice

5563260449_7cf7215962_o

Název:  Hellcat Mk.I "Weekend edition"
Výrobce: Eduard
Měřítko: 1/48
Kat. číslo: 8435


V krabici  nalezneme 5 rámečků. Výlisky jsou odstříknuty čistě. Barva plastu již není béžová, nyní jsou výlisky ze šedého plastu jako u všech posledních stavebnic od Eduardu. Rámeček z krastenu obsahuje tenké a křišťálově čiré díly kabinek, trupových oken na boky trupu za sedačku a díly pozičních světel.


Povrch výlisků je opatřen jemným negativním rytím, trupové segmenty jsou mírně přesazené tak jako na předloze. Slepení trupu je tím pádem náročnější na čistotu i s následným začištěním spoje, abychom jemné přeplátování nezbrousili. Odměnou za námahu je nám ale realistický vzhled této části trupu. Výlisky trupů jak napovídá název krabice jsou pouze pro verzi Hellcat Mk.I (čili F-3).


Při uvedení na trh a nějakou dobu i poté, byl problém s několika propadlinami na povrchu výlisků. Trpěli tím zejména  díly křidélek a odtoková hrana křídla v místě kde je na vnitřní straně nalisováno ztužující žebro. Tyto nedostatky jsem na aktuálně vydaných výliscích již nenašel.

Našel jsem ale jiné, které svědčí o opotřebení formy (drobné shluky škrábanců, drsnější povrch např. na křidélkách a dílech vztlakových klapek) a pak bohužel zřejmě déletrvající problém s bílými (čirými) mapami na povrchu výlisků. V mé krabici je takto postižen lehce trup před kokpitem a díly motorového krytu. Tyto lesklé šmouhy na povrchu (vypadají jako šupinky slídy) jsou vlastně "studený spoj" a při mechanickém narušení (broušení, nýtování atd) se plast v daném místě může loupat po šupinkách.


Výlisky si dobře při koupi prohlédněte. S případnou reklamací u výrobce nebude potíž. O tomto problému ví. Dle záznamu z letošního kotle na Edayi se pan Šulc zapřísáhnul, že tento problém byl již vyřešen. Je pravděpodobné že tyto výlisky Hellcatu byly nalisovány na sklad před vyřešením problému.

Již z názvu Weekend vyplývá, že  krabice obsahuje pouze výlisky a obtisky - pro dva stroje. Návod se před časem změnil z černobílého na barevný. Není sice jako u verzí Profipack na křídě, ale i tak to prospělo jeho kvalitě.

Obtisky jsou tištěny u Eduardu, soutisk je relativně přesný, barvy odpovídající. Vzhledem k absenci leptů obsahuje aršík obtisky přístrojů na plastový díl palubní desky, na boční pult a krabice a upínací pásy pilota. Druhý menší aršík nabízí kompletní popisky.


Potud v pořádku, ty v krabicích Weekend chyběly, ale nevím proč jsou k verzi F-3 přiloženy popisky ze stavebnice verze F-5. Stavebnice Profipack obsahují i popisky přímo pro verze Mk.I/F-3.


Naštěstí je rozmístění popisek stejné pro obě verze, textová část popisek se u některých popisků mírně odlišuje. Nemyslím že jejich použití bude nepřekonatelný problém. Jiná volba stejně není, samostatný aršík popisků pro Hellcata jako takového ve čtvrtce Eduard nikdy nevydal. Nepoužijeme pouze popisky červené (označené GG) pro rakety HVAR.


V návodu pro rozmístění popisek jsou rakety správně vynechány. Ty patří až k verzi F-5.


Kamufláže

  1. Hellcat Mk.I,s/n FN4530, 6oR, pilot P/O Hannay, 1844. Squadrona, HMS Indomitable, Indický oceán, srpen 1944
    Stroj byl opatřen standardní kamuflážní pro britské Hellcaty skládající se z barev Dark Slate Gray / Extra Dark Sea Grey / Sky. Ze znaků byla dle předpisu pro dálněvýchodní bojiště vypuštěna červená barvy, aby nedocházelo k záměnám s letouny japonského císařství. Letoun se účastnil útoku na sumaterskou ropnou rafinerii Songei Gerong v rámci operace "Meridian II" 14.srpna 1944. Návod uvádí použití barev Olive Drab / Ocean Grey / Sky jiných čísel barev GSI než jsou pravé odstíny pro FAA Sea Hurricany či Seafiry. Není to chyba, Hellcaty byly u Grummanu stříkány americkými ekvivalenty barev a byly použity tyto odstíny. Tak nepanikařit, že má Eduard špatně návod.
  2. Hellcat Mk.I, s/n JV805, 6oW,  800.squadrona FAA, Egejské moře 1944
    Jako v předchozím případě je stroj je opatřen standardní kamuflážní pro britské Hellcaty, kterou doplňuje červená přední část bowlingu a invazní pruhy. Znaky jsou plnobarené včetně červené barvy. Tyto stroje se účastnili vylodění v Normandii jako podpora. O jejich nasazení není známo mnoho vyjma několik a fotografií z palub mateřské lodě HMS Emperor.
    Pruhy byly u předlohy místy silně opotřebeny provoze, nebo zastříkány, viz spodek trupu či pravá strana kolem trupové kokardy. Foto na stroj pochází pravděpodobně ze středomoří a v tu dobu prokazatelně nenesl invazní pruhy na spodku trupu a přikláněl bych se k možnosti že je již nenesl ani na spodní straně křídla.

Závěrem

Je to asi "stopadesátá" reinkarnace této stavebnice a stále má své kouzlo ve své jednoduchosti na stavbu a detailnosti zároveň. Tento model je opravdu  na pohodovou stavbu na pár dní.


Martin "Černoch" Černý
KPM Kaznějov


Redakce ModelWebu děkuje firmě Eduard za vzorek poskytnutý k recenzi.



Rubrika Eduard, Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.