1/48 Fokker Dr.I, Eduard

15.10.2017 - 752 přečtení

Fotka 001

Juknuti na obsah krabičky řady profipack.

Trojplošník po druhé

Jaroslav Supík

Fotka 001

Model: Fokker Dr.I
Výrobce: Eduard
Měřítko: 1/48
Kat. č.: 8162


Historie typu

Když se počátkem roku 1917 objevil na západní frontě britský Sopwith Triplane, předčil
stoupavostí a obratností německé Albatrosy i Pfalzy. Inspektorát letectva (Idflieg) proto
požadoval po výrobcích letadel podobný typ. Fokker tehdy připravoval pro rakousko-uherské
letectvo stíhací dvouplošník V.4. Po výzvě Idfliegu jednoduše přidal k tomuto stroji třetí křídlo.
Nový letoun neměl žádné mezikřídelní vzpěry, ale ty byly později přidány, aby zajistily
souhlasné kroucení křídel. Zkoušky proběhly v červnu 1917 a byly natolik úspěšné, že již
v červenci bylo objednáno prvních 20 sériových strojů.
Dva prototypy, mírně odlišné od pozdějších sériových Dr. I, označené Fokker F.I, byly
od srpna zkoušeny v bojových podmínkách, dodávky Dr.I pak začaly v říjnu. Avšak poté, co
došlo ke dvěma smrtelným nehodám po zhroucení konstrukce horního křídla, byly všechny
stroje vráceny do továrny k přepracování. Dodávky byly obnoveny teprve v polovině prosince.
Byly jimi vyzbrojovány elitní stíhací jednotky, kde s nimi létala zkušená stíhací esa. Stroj byl
velmi obratný, ale počátkem roku 1918 již ve větších výškách nestačil rychlostí britským
letounům a rychle zastarával. Průběžně byly Dr.I nahrazovány novými Fokkery D.VII, přesto
si několik pilotů své trojplošníky ponechalo až do konce války.
Přes malý počet 320 vyrobených strojů se Dr. I stal legendou a synonymem německého
stíhacího letadla.
(Historie typu byla opsána z návodu stavebnice.)

Stavebnice

Je balená v pevnější krabičce s vrchním odklopným víkem s akční kresbou.
Obsahem jsou troje plastikové rámečky, planžeta s lepty, masky, obtisky a návod.

Výlisky

Jsou vylisovány z tmavší šedé hmoty a i přesto, že vznik forem se datuje kolem roku 2008, jsou odstříknuty čistě a bez kazů.
Protože jsem již napsal náhled do krabičky na verzi F.I ve weekendovém vydání, není vhodné výlisky fotit znova, ale odkáži vás ke shlédnutí již zmíněného  náhledu
Jediný rozdíl je, že díl C22 je tentokrát v pořádku.

Lepty a masky

Součásti stavebnic řady profipack jsou oproti klasickým stavebnicím navíc leptané díly a masky.
Pomocí leptu vybavíme hlavně kokpit, chladiče hlavní kulometů a podobně.

Masky v mém vzorku byly bohužel pokrčeny. Nevím, zda se to stalo při balení, a nebo to bylo způsobeno přepravou, kdy mi do krabice byly přibalený další vzorky.
Jejich pomoc využijeme při maskování kol, přední části kapoty motoru Kempfova stroje, či na vymaskování pruhů VOP Steinhauserového letadla.
Další využití, a to nejen na Fokkery, nám nabízí předřezané pásky o šířce 2mm a délkách 34mm a 65mm.

Návod a obtisky

Návod je tvořen sešitkem z křídového papíru o formátu A4 a provede nás od historie, rozmístěním dílů v rámečcích, odkazu na barvy

přes stavební kroky, ve kterých nechybí ani poukázaní na výplety a táhla (I když zrovna na lanka ovládání křidélek mezi trupem a baldachýnem opomněli ve všech svých návodech),
až po výběr ze šestí markingu.

Volit můžeme mezi dvěma variantami podob stroje snad nejznámějšího stíhacího pilota WWI Manfreda Alberta von Richthofena, poté již vybíráme z dalších pilotů jako byl Rudolf Klimke, August Raben, Friedrich Kempf a Werner Steinhauser.


Obtisky jsou tištěny u Eduardu.
Bohužel mírně ujel soutisk bílé a žluté, což zrovna u kotev a očí půjde špatně ořezávat.
Červená je pro změnu o něco širší než bílý podklad, ale zde není problém tyto obtisky oříznout, či tyto pole rovnou vymaskovat na modelu pomoci vlastních masek a nabarvit barvou, přičemž pruhy na vodorovnou ocasní plochu Steinhauserová stroje jsou součástí přibalených masek.

Závěr

Pohodový model, který lze doporučit všem milovníkům chmelnic majících obavy z výpletu.
Až na nešvar s obtisky (kterému se dá vyhnout volbou alternativního markingu), mohu tuto reedici doporučit i mírně pokročilým modelářům pro odzkoušení práci s lepty.
Nebo jen tak pro pohodovou stavbu.

Jaroslav Supík

Redakce ModelWebu děkuje firmě Eduard za poskytnutí vzorků k recenzi.

Rubrika Eduard, Firmy, Letadla, Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.