1/72 Mitsubishi A6M2b Zero – Airfix

4.10.2017 - 1 061 přečtení

kresba

Pohled do krabičky vydaného modelu s jinou kamufláží.

Zero opět útočí

Michal Vyparina



Model: Mitsubishi A6M2b Zero
Výrobce: Airfix
Měřítko: 1/72
Kat. č.: Airfix


Dnes Vám představíme známé výlisky v nové krabičce s jiným markingem. Výlisky již jsou modelářské veřejnosti známé, když se objevily v těchto krabičkách:
A01005
A55102
A50127

Jedná se tedy o další přebal s jinou kamufláží. Krabička je ve standardním červeném zbarvení. Na zadní straně najdeme bokorys letadla, které nám stavebnice umožňuje postavit. Zadní strana supluje návod s kamuflážním schématem a souhrnem doporučených odstínem barev firmy Humbrol. Souhrn barev v návodu nenajdete.

Co tedy najdeme v krabici s bočním otvíráním s pěknou kresbou zera a sestřeleného Grummanu F4F Wildcat nad ostrovem v Tichém oceánu.  Po otevření krabice a opatrném vytáhnutí najdeme zatavený igelitový sáček, jež obsahuje tři šedé rámečky a jeden čirý. Čiré díly jsou extra zabaleny v igelitu. K jejich poškození by nemělo dojít.

Plastové šedé díly

Výlisky jsou z typické airfixácké sv. šedé matné hmoty s hlubším rytím. Já, oceňuji, aspoň jej nemusíme prohlubovat rycími prostředky. Někomu vadí jejich šíře, ale já jsem spokojený. Na třech rámečcích jsem nenalezl žádnou propadlinu. stopy po dělících rovinách najdeme převážně na rámečku s drobnými díly, tomu se nevyhnou ani kvalitou pověstní jiní výrobci. Tedy nemáme. co bychom při prvním pohledu vytkli.  Dále jsi prohlídneme jednotlivé rámečky podrobněji a spolu se mnou budete objevovat krásy i vady na jednotlivých rámečcích.



Rámeček A
Na prvním rámečku nalezneme dva díly motoru Nakajima Sakae 12, koncové oblouky křídel pro variantu ze sklopenými křídly, půlku trupu, spodní polovinu křídel s cetroplánem, kryty podvozku a pár drobotiny. Rytí na všech dílech je rovné, dostatečně hluboké. Vtoky jsou trochu silnější, ale při použití žiletkové pilky nebo kvalitních nůžek by k poškození dílů dojít nemělo. Dělící rovina nepotěší na válcích motoru.

Rámeček B
Druhý rámeček obsahuje horní poloviny křídel, vrtuli, přídavnou nádrž, vodorovné ovládací plochy (VOP), směrovku, podlahu kokpitu a sedadlo pilota. Křídla jsou skoro bez vady, jen s lehkou propadlinou v místě klapek. Krásně nenápadně mají naznačení pro říznutí koncových oblouků, pro ty, co rádi letouny v transportní konfiguraci nebo jen chtějí změnu.  Propadlinu buď zatmelíme nebo se budeme tvářit, že tam není. Toto nechám na samotném modeláři. Z vtoků na dílu podlahy si nemusíme dělat těžkou hlavu, je v místě, kde nebude po dokončení vadit. Pokud je někdo jiného názoru, nechť si dané místo zatmelí. Sedačka má odlehčovací otvory zalité plastem, což vrtáček o odpovídající velikosti hravě napraví. Někteří by ještě provedli ztenčení stěn sedačky, ale začátečník či prostý lepič toto neřeší - zdržuje to. Zbytek dílů nepotřebuje nějaký extra komentář.

Rámeček C
Nevděčný rámeček s drobnými díly a zbytkem velkých dílů, co potřebujeme ke stavbě. Výrobce v tomto rámečku myslel i na ty, kteří umisťují modely na stojánek a nabízí kryty podvozkových kol na zasunutí do šachty. Osobně bych toto řešení nevyužil a radši použil variantu standardní tedy s vysunutým podvozkem.. Zde se více vyřádíte se začištěním dílů, hlavně tedy těch malinkých.

Čirý díl - kabinka

Kabinka  je vylisována čistě a bez zjevných vad.

Obtisky

Vytiskla firma Cartograf ve velice dobré kvalitě. Nenalezl jsem žádnou vadu či kaz. Balení obsahuje základní obtisky pro jeden stroj  z krabičky, popisek je jen pár. Co oceňuji je pokus výrobce nahradit modeláři pracné maskování pruhů na trupu obtiskem. Výrobce myslel tak daleko, že naznačuje i pruh, který byl zatřen a lehce prosvítá. Pracnější bude umístit obtisky s označením na směrovku s kýlovkou, každý je extra. U kvalit obtisků od Cartografu bych však nečekal žádné problémy spíše radost.

Návod

Návod obsahuje stručné technické údaje a historii v anglickém, francouzském, německém, španělském a švédském jazyce. Symboly pro různé úpravy v návodu jsou dokonce ve dvanácti jazycích. Škoda, že čeština mezi nimi není. Chybí i seznam barev potřebných ke stavbě modelu. Vše modelář zjišťuje pomocí bedlivého zkoumaní návodu před stavbou nebo až během něj. Jinak návodu není, co vytknout.

Návod na stavbu je černobílý – přehledný. Výrazně pomůže podrobné seznámení s ním před zahájením stavby.

Závěr

Model je určený začínajícím i pokročilým modelářům. Osobně mám z modelu dobrý pocit a těším se na stavbu. Lze model vylepšit různými doplňky. Stavbu urychlí masky na kabinku.

V minulosti stavebnici Zera modelu A6M2 vyráběly firmy Hasegawa, Fine Molds či Tamyia. Krom Tamyie se hůře shánějí. Všechny dané firmy mají méně příznivé ceny pro modeláře, ale i jinou kvalitu stavebnice. Spoustu lidí budou dané stavebnice upřednostní před stavebnicí od Airfixu, kvůli povrchovým detailům, které jsou jemnější, ale ani jedna z japonských stavebnic nemá tak kvalitní obtisky jako od Airfixu.

Michal Vyparina



Redakce ModelWebu děkuje firmě Corfix za poskytnutí vzorku k recenzi.


Rubrika Airfix, Corfix, Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček | 2 komentářů

Komentáře

2 odpovědí k článku “1/72 Mitsubishi A6M2b Zero – Airfix

  1. Zbyněk Škopán napsal:

    spíše všeobecný dotaz. Tuší někdo jakou má Airfix logiku kamuflážních verzí? resp jednokamuflážní přebal byl většinou s barvami a štětcem. viz uvedený A55102.. normální sady měly většinou dvě kamufláže ( srovnejte https://www.airfix.com/uk-en/shop/aircraft/grumman-wildcat-f4f-4.html),
    ale existuje třeba https://www.airfix.com/uk-en/shop/aircraft/hawker-hurricane-mki-1-72-a01010.html který má teko jednu camo..... úspory? nebo jiný cíl?

  2. Michal Vyparina napsal:

    Zbyňku,
    netuším. Osobně si myslím, že je to v řadě ve které vychází.

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.