1/72 Avia Bk.534 – Eduard

27.8.2017 - 1 115 přečtení

Box

Poslední kousek do rodiny "pětistovek" od Eduardu je mezi námi, nahlédněme tedy do profi pixle s nápisem Bk.534...

Poslední z řady...

Roman 'Randalf' Kresta



Model: Avia Bk.534
Výrobce: Eduard
Měřítko: 1/72
Kat.č.: 70105

Bk.534

Avia Bk-534 byla vyvíjena od r. 1936. Výzbroj letounu tvořil jeden 20mm kanón Oerlikon FFS, střílející dutou osou vrtule, doplněný dvojicí 7,92mm synchronizovaných kulometů vz.30 v trupu (konfigurace odpovídala vyvíjené a nerealizované Avii B-634). Na základě úspěšných zkoušek montáže „kanónového“ motoru HS-12Ycrs místo HS-12Ydrs (obě verze měly stejný výkon), které byly provedeny na druhém prototypu B-534, byla v r. 1936 objednána stavba 55 kusů Bk-534 s podmínkou montáže kanónu švýcarské firmy Oerlikon FFS.

Konstrukce Bk-534 navázala na provedení Avie B-534 IV. série, tedy stíhačky vyzbrojené čtyřmi synchronizovanými kulomety v trupu, s kovovou vrtulí Letov (Hochfeld) Hd-43, jednoduchým vstupem vzduchu pro lapač kompresoru pod motorem hned za vrtulí a plně uzavřeným pilotním prostorem. Některé prameny uvádějí že posledních 21 kusů převzali až Němci po záboru zbytku republiky v březnu 1939. Ovšem další prameny udávají datum zalétání poslední B-534.445 13. březen 1939... Upraveno z fronta.cz.

Stavebnice

Ve dvoudílné kravici (a bonusem na kresbě) se nachází celkem tři šedé a jeden průhledný rámeček, lepty, masky, návod a obtisky.

Stavebnice je již z předchozích verzí mezi modeláři docela známa, nicméně určité změny nastaly. První změnou je rozdílový rámeček s trupy pro verzi Bk, kde nalezneme i přistávací hák z testů u Luftwaffe.

Další změna, proti prvním provedením, přichází s křídly, kdy došlo ke změně uložení vzpěr do křídel na zahloubené zámky, dle úspěšného vzoru 1/144. To původní ukotvení na fakt malé výčnělky bylo hodně špatné a pro mnohé lepiče neproveditelné. Zde navíc máme změnu v horním křídle s nádržemi paliva. Pozitibně hodnotím i zjemnění naznačení portů, které v původním znění bylo poněkud přehnané.

Co se však vyřešit nepodařilo, jsou podvěsy pro bomby pod spodním křídle. Odstranění malých výstupků pro závěsníky, pokud stavíme stroj bez pumové výzbroje, není sice moc náročné, ale začistění mezi naznačením žeber vyžaduje jemnou práci. Když už se leptá kde co, nešlo třeba udělat šablonu pro navrtání...?

Pro majitelé starších vydání rámečky s křídly lze možno pořídit i samostatně jako overtees.

Třetí rámeček přináší drobné díly shodné pro všechny verze a provedení. Na některých dílech nalezneme drobné otřepy a blanky, což je sice marginálie, s kterou by si modelář měl snadno poradit, ale přeci jen u Eduradu to nebývá obvyklé. Co zde však zůstalo z původních verzí, je lepení podvozkových vzpěr na malinké výstupky, čili připravit kyblík na nervy...

Rámeček s průhlednými díly je shodný pro všechny stavebnice a pro dnešní verzi obsahuje provedení překrytu v otevřené i zavřené podobě.

Pro srovnání pár fotek původních a nových křídel, nové provedení nahoře.

Lepty a masky

Součástí stavebnice jsou masky a planžeta leptů. Masky, mimo obvyklého krytí na kabinu a kola, obsahuje i masku na výškovky a bačkory. Lepty pak přinášejí tradiční obsah v podobě upínacích pásů, přístrojové desky a drobných detailů, které by v plastu nevynikly, jako například mřížka chladiče.

Návod

Návod odpovídá zavedeným zvyklostem, takže jasný a srozumitelný.



Obtisky

Obtiskový aršík z dílny Eduardu obsahuje vše potřebné pro výběr kamufláží, u nás včetně kompletních nacistických symbolů, což se pro ty, co schovávají hlavu do písku před vlastní minulostí, odstřihuje..

Kamufláže

Nabídka kamufláží je zajímavá, na závěr návod uvádí i schéma rozmístění popisků.

  • Avia Bk.534.592 D-IUIG, Erprobungsstelle Travemuende, Travemuende, Německo 1940-41
  • Avia Bk.534.524 "bílá 10", Jagdfliegerschule 3 ? 4, Německo 1940
  • Avia Bk.534.??? GA-AW, Flugzeugfuehrerschule A/B 115, Wels, Německo červen 1942
  • Avia Bk.534.??? 4.stíhací LP, Praha Kbely, březen 1939
  • Avia Bk.534.519 13.letka, Spišská Nová Ves, Slovensko 1941


Hodnocení

V otázce stavby samotné vás odkážu na fit test, který na Modelwebu již proběhl.

Milimetry nehoním, ale protože někteří modeláři vznášejí otázku na správnou délku verze Bk, musíme měřit. Prameny uvádějí, že v reálu měla 8,19m, což je v měřítku 1/72 11,38cm. Letmým přeměřením zjistíme, že ve stavebnici nás obohatili o 0,08 mm. A pro hnidopichy - na rozpětí to je 0,09mm do plusu...

Celkový dojem z modelu je dobrý, stavba vypadá přijatelně a tak není důvod si poslední variaci na téma B.534 postavit.

PS: Pro znalce místních poměrů připravil výrobce na boxartu bonus v podobě osob a obsazení na pozadí vzlétající mašiny. Jedná se reálné xichty mající souvislost s Eduardem, toho nejvyššího snad poznáte všichni.

Roman "Randalf" Kresta
MK Apolo Kopřivnice


Redakce ModelWebu děkuje firmě Eduard za vzorek k recenzi.



Rubrika Eduard, Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.