IAI Kfir C-2/7, AMK 1/72 je již za dveřmi

2.7.2017 - 5 206 přečtení

00 86B002-00- Box

Již dlouho je známo, že čínská firma AMK připravuje model izraelského bojového letounu IAI Kfir C-2/7 v měřítku 1/72. Díky laskavosti dovozce, jablonecké společnosti Annetra máme možnost seznámit se s předsériovými výlisky.

Izraelské lvíče z Číny

Jaroslav Hátle


Díky přízni pana Jareše ze společnosti Annetra, zastupující na našem trhu firmu AMK si můžeme prohlédnout předprodukční výlisky nového modelu IAI Kfir v měřítku 1/72, jehož vydání je již za dveřmi.


Stavebnice

Stavebnice sestává ze sedmi rámečků ze šedého plastu s díly samotného letadla, jednoho rámečku s čirými díly a osmnácti kusů podvěsné výzbroje, každý v samostatném rámečku.

Rámeček A obsahuje poloviny trupu, spodní část křídla, podvozkové šachty nebo díly kokpitu, včetně dvou palubních desek (jedna pro C-2, druhá pro C-7).

V rámečku B nalezneme výtokovou trysku, poslední stupeň turbíny, forsážní kolektor, zbraňové závěsníky nebo podvozkové nohy. (Deformace na lamelách výtokové trysky je mechanické poškození, nikoli chyba lisování.)

Rámeček C obsahuje horní poloviny křídel, kachní plochy, sací kanály, příď trupu, další tři páry závěsníků, jednu nadzvukovou přídavnou nádrž a pár dalších drobností.

Rámeček D je ve stavebnici zastoupen dvakrát, protože obsahuje párové díly – poloviny výtokové roury, přídavné nádrže, kola hlavního podvozku, trojité závěsníky TER, vnější zbraňové závěsníky nebo odpalovací ližiny LAU-7/A. U těchto ližin bych se rád na chvilku zastavil, protože je to nepochybně nejlepší a nejdetailnější ztvárnění LAU-7/A, které jsem kdy viděl, a to i v měřítku 1/48.

Rámečky E a F obsahují dva typy vystřelovacích sedaček. V rámečku E je sedačka Martin Baker Mk. 10 pro Kfir C-7 a v rámečku F pak je Martin Baker Mk.6 pro Kfir C-2. Nedostříknuté vystřelovací rukojeti v rámečku F, předpokládám, budou ještě doladěny.

Rámeček G je vylisován z čirého plastu a obsahuje obvyklé díly z tohoto materiálu – překryt kabiny, světlomety nebo sklo zaměřovače. Díly jsou příkladně čiré, při kolmém průhledu téměř bez zkreslení.

Další čtyři sady rámečků obsahují podvěsnou výzbroj – čtyři izraelské protiletadlové rakety Rafael Python-3, čtyři americké laserem naváděné pumy GBU-12 Paveway, čtyři izraelské laserem naváděné pumy IAI Griffin a šest „železných“ pum Mk.82. Veškerá podvěsná výzbroj je vylisována v jednom kuse z vícedílných forem. Každý jeden rámeček je vtipně opatřen zámky, takže rámečky s jednotlivými typy munice mohou být navzájem spojeny, čímž se snižuje riziko poškození dílů.


Návod

Stavební návod nás provede stavbou ve třinácti krocích.


Obtisky

Obtisky mám zatím k dispozici pouze v elektronickém náhledu. Návrh obtisků je však velmi kvalitně zpracovaný a přesně odpovídá zvoleným předlohám. Nevím u kterého výrobce firma AMK tiskne, ale pokud budou ve stejné kvalitě, jako v modelu MiG-31BS, (který jsem stavěl před rokem), potom od nich můžeme očekávat jen to nejlepší.


Kamuflážní schémata

Stavebnice nabízí celkem pět kamuflážních schémat, dvě Izraelských vzdušných sil, tři zahraničních uživatelů.


  • Kfir C-2 č. 874 od 101. tajeset Izraelských vzdušných sil z roku 1979 v dvoutónové šedé kamufláži, zvané air-superiority. Tento letoun je zajímavý především tím, že 27. června 1979 na něm Šai Ešel sestřelil syrský MiG-21 a zaznamenal tak jediný sestřel Kfiru v Izraeli.
  • Kfir C-7 č. 543 od 144. tajeset Izraelských vzdušných sil z roku 1990. Letoun nese třítónovou kamufláž, poprvé zavedenou na stíhačkách F-16.
  • Kfir C-2 s civilní imantrikulací N401AX od americké společnosti ATAC, jejíž letouny při výcviku simulují protivníka (mj. vlastní i české letouny L-159 Alca). Letoun nese kamufláž ze tří odstínů šedé barvy na všech plochách.
  • Kfir C-2 FAE-905 od Escuadrón Combate 2113 vzdušných sil Ekvádoru z roku 1998. Letoun nese kamufláž ze dvou odstínů zelené barvy a je zajímavý tím, že 9. února 1995, v průběhu války s Peru o kontrolu nad regionem Cenepa, na něm kapitán Wilfrido Maya sestřelil peruánský lehký bitevník A-37 Dragonfly.
  • Kfir C-2 FAC-3043 od Escuadrón 111 vzdušných sil Kolumbie. Letoun nese dvoutónovou kamufláž z tmavě zelené a tmavě šedé.

  • Závěr

    I když se jedná o předprodukční výlisky, kde ještě nejsou vychytány všechny technologické mouchy, na dílech to, až na dvě výjimky, není znát. Všechny díly jsou odstříknuty čistě, bez povrchových vad, většina vyhazovačů je umístěna na neviditelných místech, absenci otřepů na novém modelu považuji za samozřejmost. Velkou pochvalu posílám výrobci za to, že odstranil jedinou výraznou tvarovou chybu čtvrtkového modelu, a to tvar boků trupu. Myslím, že se máme věru nač těšit.


    Jaroslav 'Tango' Hátle
    SPL Liberec


    Redakce ModelWebu děkuje firmě Annetra s.r.o. za poskytnutý vzorek k recenzi.


    Rubrika AMK, ANNETRA s.r.o., Letadla - 1:72, Novinky | Bez komentářů

    Komentáře

    Napsat odpověď.

    Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.