Pětistovky od Eduardů podruhé

20.3.2017 - 1 839 přečtení

boxartmaly

Avie B.534 I a II.série v měřítku 1/72.

Avie B.534 I a II. série aneb na druhý pokus

Oldřich Homola

Název: Avia B-534 rané verze DUAL COMBO
Měřítko: 1/72
Výrobce: Eduard
Kat. číslo: 70103

 

Firma Eduard vstupuje po dvouleté odmlce na trh s dvěma dalšími z verzí slavné Avie B.534 v měřítku 1/72, tentokráte I. a II. série. Profipackový přebal je nyní vydáván jako DUAL COMBO, a tak máme k dispozici hned obě rané verze. Pojďme se tedy na ně podívat.

 

Na první pohled

Po otevření standardně "profipakovsky" zbarvené krabice s vrchním otvíráním nalezneme uvnitř soubor výlisků pro sestavení dvou modelů Avie B.534 ve dvou rozličných verzích, rámeček s čirými díly, stříkací masky, barevné lepty, a přiměřeně velký aršík obtisků.

Plastové díly mají negativní rytí, porty vystupující nad povrch s naznačeným šitím a.... A letmým srovnáním s rámečky předešlých dvou stavebnicemi vyšších sérií zjistíme, že z původních rámečků nezůstal pověstný "kámen na kameni", protože shodný je pouze ten s čirými díly. Všechny ostatní jsou vyrobeny znovu.

Rámeček s drobnými díly je obohacen o další věci jako např. žaluzie chladiče se všemi lamelami (pozdější verze měly standardně dvě vnější lamely vyjmuty pro lepší chlazení), závěsníky Pantoff, fotokulomet a další. Je přepracován díl tvořící "strop" chladiče - nově je v celku se zadní částí, která má naznačený reliéf s mřížkou. To mi přijde jako lepší řešení, než rozdělené a bez reliéfu jako u předchozích stavebnic.

Trupy obou verzí jsou - logicky - nové, postihující rozdíly mezi oběma verzemi (výzbroj na trupu). Je zde ale bohužel zachováno (podobně jako u předchozích stavebnic) znázornění rychloupínacích zámků krytů motoru pozitivním nýtováním, které, bohužel, příliš neodpovídá skutečnosti - rychlozámky byly velmi podobné těm u Spitfiru (kde je Eduardí konstruktéři vystihli dobře).

Co se mi naopak líbí více, je provedení prolisů na krytech motoru - je výraznější a dle mého lepší.

Nicméně, na spodním krytu motoru byly tyto prolisy ve dvou délkách, stavebnice nabízí provedení od 48 vyrobeného kusu výše, čili u kamo A a B je nutné toto opravit přetmelením na správnou délku.

Odklápěcí krytky (např. nabíjení trupových zbraní) dostali velmi jemné "piánové" panty. Povedené!

Provedení plátna na trupu je stejně dobré, jako u předchozích verzí, na kryt chladiče přibyli čtyři prolisy (jedna z věcí,co remcalové kritizovali). Bohužel vnitřní dva prolisy jsou těsně vedle poměrně velkého vtoku, takže nejspíše přijdou za své během začišťování.

Taktéž nový je rámeček s díly křídel, kýlovky a ocasních ploch. Zde Eduardi ustoupili nátlaku modelářské lobby a přepracovali - zjemnili - porty a šití na na těchto dílech, zvýraznili "vlnovku" na náběžce křídel a před křidélky, zvýraznili "položebra" na kýlovce a přidali dvě další na stabilizátoru VOP (které u předchozích verzí chyběli a opět na toto bylo poukazováno, jestli se nemýlím).

Celkově to vypadá mnohem lépe a věrohodněji, i když pouze optikou změna šití portů zcela nevynikne. Ovšem pokud si přejedete prstem přes "staré křídlo" verzí III a IV a přes "nové křídlo" verzí I. a II, pochopíte, o čem píšu. Musím přiznat, že jak na mne nové potry přes krycí pytlík působily rozpačitým dojmem, tak na ohmat jsou vynikající. Uidíme, jak budou vypadat po nástřiku surfu a barvy (dočkáte se brzy). Spodní křídla mají znázorněny polohová světla, která však tyto rané série nenosily - byly zavedeny až od stroje kusového čísla 194. Zda byly na stroje nabízené v kamuflážních schematech dodatečně instalovány, se mi nepovedlo ani potvrdit,ani vyvrátit.
 
Rámeček s křídly je shodný pro I. i II.sérii. Zatímco pro II.sérii je provedení povrchu v pořádku, pro I.sérii tomu tak bohužel není. Na spodním křídle chybí plech obdélníkového tvaru, na který se montoval kulomet s kapkovitým krytem. I když byl kulomet instalován, přesto byl tento plech pod zakrytovaným kulometem stále patrný. A ačkoli od 48.vyrobeného kusu nebyly kulomety na přání armády montovány, zmíněný plech se vyskytuje až do příchodu II.série. U dříve vyrobených strojů I.série byly u jednotek také často demontovány.

Osobně bych dal tedy přednost spodním křídlům bez polohovek, ale s rytím znázorňující tento plech.
 
Vzpěry horního křílda (jak křídlení, tak trupové) mají upravené zakončení. To je prodloužené a profilované, lepí se do výrazného zahloubení v horním a spodním křídle. Trupové vzpěry se pak "nabodují" do drobných dírek v horní části trupu před kabinou. Toto řešení je převzaté od menšího brášky (1/144) a velmi usnadní lepení horního křídla a dodržení geometrie.

 

Čiré díly jsou jediným rámečkem, který byl převzat z předchozích, dříve vydaných verzí (III. a IV.série). Jak už je u Eduardů zvykem, rámeček je kruhového tvaru a obsahuje společně všechny "sklíčka" potřebná pro všechny vyráběné i plánované verze (není tajemstvím, že na výstavě MODELLBRNO 2017 by měla mít premiéru poslední chybějící verze,kanonová Bk.534). Výhradu mám k "síle" výlisku čelního štítku, který je pro rané verze přehnaně tlustý - opravdu to u vás lépe neumíte, pane Šulci?

Barevné leptané díly standardní velikosti "něco kolem poštovní známky", nabízí pár dílků, jenž výrazně pozvednou celkový dojem z kokpitu (palubka, pásy,pedály nožního řízení, ovládací prvky do kokpitu), či z exteriéru (zaměřovač, zadní mřížka chladiče, mřížky sání ke karburátoru, pitotka a další) a jsou standardním příjemným bonusem "profišpeků".

Stříkací masky obsahují jako obvykle části k vymaskování větrného štítku, pneumatik podvozku (pro kola s kryty i bez krytů), lemu VOP a koncových oblouků křídla (jež byly, společně s náběžnou hranou křídel v barvě horních ploch). Nově oproti předchzím stavebnicím B.534 vyšších sérií je zde díl umožňující vymaskovat dva malé obdélníkové chodníčky spodního křídla.

Dekály "Made in Eduard" obsahují 2x kompletní čs. kokardy,2x německé kříže plus příslušná označení pro všechny varianty zbarvení, dvojitou soupravu popisek, dvě velikosti "Aviáckých" log na kýlovku a dva obtisky palubní desky. Soutisk je příkladný, bez vady.

 

Kamuflážní schémata

Stavebnice nabízí celkem 8 možností zbarvení,zastoupených rovnoměrně pro obě varianty - A až D je určeno pro I. sérii , E až H pro druhou sérii.

  1. Kamo A - Avia B.534.31 I.série, 34.stíhací letka , LP4, Hradec Králové, 1937
  2. Kamo B - Avia B.534.47 I.série, 34.stíhací letka , LP4, Hradec Králové, manévry čsl.armády 1936
  3. Kamo C - Avia B.534.49 I.série, 36.stíhací letka , LP2, Olomouc,červen 1937
  4. Kamo D - Avia B.534.xx I.série, Jagdfliegerschule 4, Luftwaffe, Fuerth, Německo 1940
  5. Kamo E - Avia B.534.102 II.série, 31.stíhací letka , LP1, Hradec Králové,květen 1938
  6. Kamo F - Avia B.534.139 II.série, Vojenský technický letecký ústav, Praha, 1936
  7. Kamo G - Avia B.534.141 II.série, 38.stíhací letka , LP3, Vajnory, srpen 1937
  8. Kamo H - Avia B.534.129 II.série, Jagdfliegerschule 4, Luftwaffe, Fuerth, Německo 1940

 

Porovnání vzhledu portů stavebnic B.534 I. a IV série

Vzhled portů křídel a ocasních ploch nové stavebnice je výrazně zjemněn. Pokusil jsem se o co nejvíce vypovídající fotky, nicméně je potřeba, aby si každý modelář udělal názor sám a stavebnici si prohlédl - ideální i "prohmatal". Opticky totiž ten rozdíl tolik nevynikne. Upozornit je též možno na přepracované zavěšení křidélek, kde lze rozlišit dvě tloušťky táhel. Efektní.

 

Závěr

Druhý Eduardův pokus o ztvárnění legendy československého letectví dopadl dle mého názoru výborně a omlazovací kůra výsledku velmi pomohla. Tvůrci si vzali k srdci připomínky nás remcavých modelářů a přpravili nám vskutku velmi pěknou stavebnici. Osobně se nemohu dočkat zkušební stavby a zároveň je v plánu i test drobné konverze za použití trupu IV.série a křídel z I/II.série - viz post scriptum tohoto článku.

 

 

Oldřich Homola

 

Poznámka: V textu jsou použity fotografie produktu z webu výrobce.
Redakce ModelWebu děkuje firmě Eduard za poskytnutí vzorku pro recenzi.

 

Post Scriptum

Nedalo mi to, vyhrabal jsem slepený tup Avie B.534 IV. série (závodníka) a zkusil zkombinovat s novými křídly a ocasními plochami z recenzované stavebnice.
Lícování bylo velmi dobré, ostatně posuďte sami. Poznámky najdete v doprovodném textu u fotek.

Rubrika Eduard, Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček | 4 komentářů

Komentáře

4 odpovědí k článku “Pětistovky od Eduardů podruhé

  1. Houmr_9 napsal:

    Koukal jsem na pětistovku na Proseku a ty porty jsou viditelně menší i přes pytlík. Za mě palec nahoru.

  2. JTB napsal:

    Zdravím, díky za recenzi, ale mám jednu poznámku k těm plechům pod křídelními kulomety: z poznámek pana Studeného a dalších indicií v příslušné diskusi na Modelforu to vypadá, že se nejdřív odebrala křídla (už na jaře 1936) a posléze se křídlům i měnil potah.

    U pozdějších fotek strojů I. verze si ten plech taky nevybavuju.

  3. Olda Homola napsal:

    Zdravím též, ono s těmi plechy to bude asi složitější. Pročetl jsem velmi pečlivě odkazované téma, kde p. Studený uvádí, že cca od II.čtvrtletí 1936 Avie sloužili již téměř jistě bez kulometů. Nicméně, výměna potahu je tam zmíněna jen u konkrétního stoje. Netvrdím,že se tak nemohlo dít poměrně často, ale na druhou stranu měnit potah vždycky, když sejmu kulomet, to by snad dílny nebo mateřský závod nedělal nic jiného. Ať tak či tak,záleží na modeláři jak se rozhodně. Za potenciální mystifikaci se firmě Eduard omlouvám. Téma je značně "košaté", jak vidno.

  4. JTB napsal:

    oprava: nejdřív se odebraly kulomety a později se křídla znovu potáhla....

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.