1/32 Tempest Mk.II Hi-Tech – Special Hobby

11.1.2017 - 1 110 přečtení

tempest-mkii

Firma Special Hobby vydala opět něco pro milovníky velkých modelů...

Tempest dva - Hi-Tech

Jiří 'Novis' Novák


Název: Tempest Mk.II „HI-TECH“
Měřítko: 1/32
Výrobce: Special Hobby
Kat. Číslo: SH 32054


Historie

Základní zakázka na Tempesty II zněla na 1520 kusů. Protože Hawker byl plně vytížen, převzala produkci prvních 50 kusů firma Bristol. Celkem z ní do konce války dodala 36 exemplářů, první MW374 vzlétl 4.října 1944. Firma Hawker stavěla dvě série - první o 100 kusech a druhou o 322. To ovšem byla už víceméně poválečná záležitost, protože výroba skončila v květnu 1946. Z původní objednávky bylo poté 1048 kusů odvoláno.


RAF už nespěchalo se zaváděním Tempestu II do výzbroje a tak se jedinou jednotkou, vybavenou tímto typem ještě v roce 1945, stala 54. squadrona v Chilboltonu. Po roce 1945 Tempesty II sloužily ještě u dalších šesti bojových squadron RAF, zejména v Německu a v Indii. Létaly také u leteckých škol a u výzkumných středisek. Po vyhlášení samostatnosti Indie a Pákistánu přišlo ze zásob RAF do Indie 89 kusů Tempestů II, pákistánské letectvo dostalo 24 kusů. O typ v roce 1946 projevovalo zájem též obnovené československé letectvo.


Obsah krabičky

tempest-mkii

Po otevření krabičky nás čeká celkem napěchovaný vnitřní prostor. Nalezneme zde 10 rámečků z šedého plastu s celkem 335 díly. Dále rámeček s čirými díly v počtu 16 dílů. Další co najdeme v krabici jsou odlévané díly v počtu 45 kusů, planžetu s lepty, poutací pásy od HGW, stříkací masky na čiré díly a folii se sklem zaměřovače.


V rámečku A nalezneme poloviny trupu, které mají jemné rytí a jsou onýtované, což ušetří plno práce. Na vnitřních stranách jsou znázorněny boční části kabiny a šachty ostruhového kolečka.

Rámeček B obsahuje díly křídla. Dva horní díly a spodní, který je v celku. Na vnitřní části horních dílů křídla jsou pěkně znázorněny dna podvozkových šachet Křídla mají stejně jako trup jemné rytí a nýtování.

Rámeček C obsahuje vodorovné ocasní plochy, které můžeme nastavit v různých pozicích, přídavné nádrže a bomby na podkřídelní závěsníky.

Rámeček D obsahuje díly polovin svislé ocasní plochy, kryty podvozkových šachet a závěsníky pro bombovou výzbroj.

Rámeček F obsahuje obsahuje díly kapotáže motoru, vrtulový kužel, vrtulové listy, a zadní díl trupu pod odsuvný překryt kabiny.

Rámeček H obsahuje kola podvozku, podvozkové nohy, díly podvozkových šachet, jsou zde i některé díly pro verzi Mk.V, sestava pancéřové desky za sedačku pilota

Rámeček I obsahuje převážnou většinu dílů pro interiér kabiny, jako je boční konstrukce s ovládacimi prvky, palubní desku, sedačku pilota, hlavně zbraní, výfuky a další ovládací prvky v kabině.

Rámeček J obsahuje díly pro sedačku pilota, některé díly podvozkových šachet, díl s válci motoru, díly pro bombové závěsníky a pár dalších dílů pro verzi Mk.V.

Rámeček L obsahuje obsahuje díly odpalovacích lyžin pro neřízené rakety a díly pro rakety samotné.

V rámečcích I, H, J a K jsou díly, které nahradíme odlévanými, nebo se jedná o díly pro verzi Mk.V. Všechny tyto díly jsou v přehledu rámečků zakřížkovány.


Veškeré díly jsou bez otřepů, pár propadlin jsem sice našel na trupu, ale ty jsou minimální.


Čiré díly

V rámečku K najdeme díly větrného štítku, překrytu kabiny, zasklení reflektorů a semaforu na spodních plochách křídla, trupu a poziční světla. Všechny tyto díly jsou čisté a nezkreslují. Dále jsou zde čtyři díly závěsů pro přídavné nádrže.


Odlévané díly

Mezi odlévanými díly najdeme sedačku pilota, podlahu kabiny, knipl, pedály nožního řízení, zaměřovač, dva druhy kol hlavního podvozku, ostruhové kolečko, hlavně zbraní do náběžných hran křídel, zbraňové šachty se zásobníky s municí, pouzdra závěru zbraní a drobnější díly zbraňových šachet.


Lepty

Planžeta s leptanými díly obsahuje díly pro doplnění interiéru kabiny a také díly pro vylepšení zbraňové šachty, pokud se rozhodneme ji udělat otevřenou.


Masky

Aršík obsahuje masky pro větrný štítek, překryt kabiny, disky kol a světlomety na spodní části. Trochu mi připomínají staré masky od Eduardu, ale uvidíme, jak se s nima bude pracovat.


Obtisky

Archy s obtisky jsou vytištěné u Eduardu, vypadají velmi dobře a práce s nimi by měla být velmi příjemná.


Návod

28

Návod je vytištěný na křídovém papíře. Na začátku nás seznámí s historií letounu a jeho službou. Dále v něm je uveden přehled dílů v rámečcích, odlévaných dílů, leptaných dílů, masky a poutací pásy. Na cca devíti stanách nás provede celou stavbou. Stavební postup podle mě trochu kazí přílišná barevnost návodu, ale to je jen můj subjektivní názor, někomu to může vyhovovat.

Na posledních stranách najdeme kamuflážních schémat jak Britských letounů, tak i strojů Pakistánského a Indického letectva. Jsou to tři stroje RAF a to od 54 Sqn. z Chilboltonu ze srpna 1945, 33 Sqn. z Kuala Lumpur v Malajsku z roku 1949 a stroj 19 Sqn.ze Západoněmeckého Fassbergu. Další kamufláže jsou na Pákistánský stroj 14 Sqn. RPAF z roku 1948 a Indický RIAF z konce padesátých let, který je v této době rekonstruován v Kanadě.


Zhodnocení

Na závěr bych řekl, že již po otevření krabice a pohledu na výlisky je vidět že si u Special Hobby dali záležet a výlisky vypadají moc pěkně. Ve svém modelářském okolí jsem slyšel na tento model jen chválu. Vyražeče jsou umístěny mimo místa, kde by bylo těžší jejich odstraňování a díly jsou detailní a čisté. Ve stavbě se pak podíváme, jak se tento model staví.


Jiří 'Novis' Novák


Redakce ModelWebu děkuje firmě Special Hobby za vzorek k recenzi.



Rubrika Letadla - 1:32, Letadla - Náhledy do krabiček, Special Hobby | 1 komentář

Komentáře

1 odpověď k článku “1/32 Tempest Mk.II Hi-Tech – Special Hobby”

  1. Tom napsal:

    Tak tenhle brus se mi vždycky líbil a v reálu spatřen v muzeu RAF v Hendonu vypadá 1:1 opravdu mohutně.

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.