1/72 Jakovlev Jak-1 rok 1941 – Brengun

28.9.2016 - 2 252 přečtení

krabicka

Mnou očekávanou novinku jsem si nedávno donesl domů. Po diskuzi jsem se rozhodl napsat pohled do krabičky aneb co na nás Brenguni nachystali...

Jakovlev Jak-1 rok 1941

Michal Vyparina


Úvodem

krabicka

Model: Yakovlev Yak-1 year 1941
Výrobce: Brengun
Měřítko: 1/72
Kat. číslo: 72020


Mnou očekávanou novinku jsem si nedávno donesl domů. Po diskuzi jsem se rozhodl napsat pohled do krabičky aneb co na nás Brenguni nachystali.


Model je prodáván v červené krabičce s bočním otvíráním. Řešení sice elegantní, ale mnou neoblíbené. Raději mám krabice s horním otvíráním. Na zadní straně najdeme čtyři varianty zbarvení.


Po otevření obalu vytáhneme obsah. Jedná se o igelitový sáček, který obsahuje návod, tři výlisky z šedého plastu a dva další igelitové sáčky menšího rozměru. První menší obsahuje plechové díly a obtisky, druhý čiré díly a resiny chladičů a kol podvozku.


Návod

Vychován starými modely od Směru a Kovozávodů Prostějov nejprve sahám na návod. Ten se výrobci vešel na A4 z obou stran potištěnou černobílým tiskem. Zamrzí absence historie typu a technicko-taktických dat. Vše lze dohledat v literatuře nebo na internetu.

K samotnému návodu není, co by člověk vytkl. Vše je jasně naznačeno. Díly, které se nepoužijí jsou dva. Zde není, co zaměnit. Chválím výrobce, že mi nenaplňuje šrotiště jako jiní.


Čiré díly

Čirých dílů na nás výrobce nachystal 10, využijeme jich 8. V dílech nalezne modelář nejen díly části kabinky a zaměřovač, ale také reflektory a poziční světla. Čímž nám výrobce ušetřil práci s tvorbou těchto detailů, které model pozvednou o řád výš.

Díly mají ideální tloušťku pro zavřenou kabinku. Pro otevřenou bych volil výrobu vlastní acetátové. Na čirých dílech jsem nenašel nic, co by stálo za pokárání.


Plastové díly

Po velice podrobném zkoumání nalezneme na každém rámečku nějaký drobný otřep nebo propadlinku. U protistřihových nůžek podvozku a VOP nalezneme otvory s otřepy.

Největší otřep nalezneme na spodním díle křídla. Otřepů se zbavíme hravě skalpelem či jiným oblíbeným nástrojem.

Propadliny jsou v místech, které nevadí pro stavbu a při skompletování modelu nebudou ani vadit. Na pohyblivých plochách VOP a SOP nalezneme viditelné škrábance, které půjdou odstranit přebroušením vodním smirkem pod vodou.

Rytí je negativní, dostatečně hluboké a rovné. Doporučuji opravit dělení ocasních ploch u výškovek, u mých výlisků je kostrbaté. S touto vadou na kráse se modelář jistě rychle a snadno vyrovná. Dítě si toho v záplavu nadšení ani nevšimne.


Resiny

V sáčku s čirými díly najdeme také mřížky dvou chladičů a kola hlavního povozku. Mřížky chladičů jsou dostatečně detailní, bez otřepů. Kola podvozku mají lehký otřep po obvodu v místě dělící roviny formy. V disku každého kola je otvor, ve kterém uvidíme ventilek pro nahuštění pneumatik. Vzorek pneumatik by mohl být hlubší.


Plechové díly

Planžeta s lepty obsahuje patnáct dílů jako jsou klapky, dna nádrží paliva, palubní deska, dva držáky sedadla pilota a anténního sloupku, který nepoužijeme.


Obtisky

Na malém aršíku nalezneme výsostné znaky a označení jednotlivých letounů. Obtisky jsou bez zjevných tiskařských vad.


Závěrem

Co říci závěrem?? Drobné kosmetické vady jsou malicherností nad hodnotou, kterou nám model nabízí. Konečně máme v rukou stavebnici, která nahradí v kitnících řady z nás letité modely od firem A-Model a ZTS Plastik. Nelituji zakoupení modelu.


Michal Vyparina


Rubrika Brengun, Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.