1/48 Draken – Limited edition – Eduard

9.7.2016 - 4 498 přečtení

01 1135x_z1

Povedený čtvrtkový model SAAB J-35 od Hasegawy, doplněný leptanými a resinovými díly a obtisky od Cartografu, to vše v jedné krabici – to je nová limitka "Draken" od Eduardu.

Seznamte se:
Eduard Hasegawovič Draken

Jaroslav Hátle


01 1135x_z1

Model: Draken
Výrobce: Eduard M.A.
Měřítko: 1/48
Materiál: plast, lepty, resin
Katalogové číslo: 1135


Obrnický Eduard již v limitovaných sériích vydal řadu přebalů výlisků jiných výrobců, doplněných vlastními lepty a resiny (resp. Brassiny) a novými obtisky od Cartografu. Tentokrát se předmětem zájmu Eduardu stal model nezaměnitelné švédské stíhačky SAAB J-35 Draken od japonské Hasegawy v měřítku 1/48.


Stavebnice

Plastová složka stavebnice, pocházející od Hasegawy, obsahuje celkem 10 rámečků s celkem 115 díly ze světle šedého plastu a jeden čirý rámeček s 10 díly. Přibližně dvacítku dílů nepoužijeme.


Díly jsou odstříknuty v nejlepší kvalitě Hasegawy s čistým povrchem, jemným negativním rytím a bez jakýchkoli otřepů.

Čirým dílům k dokonalé čirosti chloupek chybí, zejména na okrajích je patrné zkreslení.

Podvěsná výzbroj je rovněž ve standardu Hasegawy, tedy dvě přídavné nádrže, čtyři prázdné závěsníky a šluss… S ostatní výzbrojí si budeme muset vypomoci z vlastních zdrojů, výzbrojními sadami Hasegawa nebo brassinovými sadami od Eduardu.


Švédské a finské letouny mohly být vyzbrojeny například kombinací protiletadlových raket AIM-9L Sidewinder (resp. jejich švédskou licenční verzí Rb-24) a AIM-9D Falcon (alias Rb-27S). Jako kuriozitu můžeme pod finský letoun podvěsit i sovětské rakety R-13M, jejichž zástavba byla testována právě na letounu, nabízeným v této stavebnici. Rakouské letouny zpočátku raketovou výzbroj nenesly, až přibližně od roku 1993 mohly nést dvojici raket AIM-9J Sidewinder. Dánské letouny byly zamýšleny i pro taktické použití, proto měly počet závěsníků rozšířený na osm. Vedle raket AIM-9D Sidewinder na ně bylo možné podvěsit například pumy M-117 nebo raketové bloky Matra. Závěsníky pro dánské Drakeny však nejsou součástí stavebnice a pro tuto variantu je potřeba dokoupit brassinovou sadu Eduard číslo 648 262, se kterou se na stránkách ModelWebu velmi brzo rovněž seznámíme.


V samostatné papírové krabičce, vystlané molitanovými polštářky jsou zabaleny dva sáčky s resinovými díly. První sáček obsahuje novou šachtu záchytného háku se samotným hákem pro dánský letoun a tří díly vystřelovací sedačky. Odlitek sedačky má ztvárněnou i vanu opěradla, takže je možné ztvárnit i sedačku s vyjmutým záďovým padákem.


Druhý sáček obsahuje celkem deset odlitků podvozkových kol – dvě varianty hlavních kol, dvě varianty příďového kola, dvě varianty disků hlavních kol s odlišnými brzdiči.

Neodmyslitelnou součástí Eduardích limitek jsou dva štítky leptaných dílů. První štítek s barvenými lepty obsahuje celkem 45 dílů kokpitu ve dvou variantách zbarvení – zelený pro švédský, finský a dánský stroj, světle šedý pro stroj rakouský. Nemůžu se ale zbavit pocitu, že zelená barva je příliš světlá, odpovídá spíše interiérové zeleno-žluté. Kokpit Drakenu však byl nastříkán tmavší zelenou barvou, podobnou barvě kokpitu amerických stíhaček P-47 Thunderbolt.


Druhý leptaný štítek je bez povrchové úpravy a obsahuje 48 dílů pro vylepšení například podvozku, výtokové trysky nebo odtokových hran. Lepty doplňuje malá fólie, ze které vystřihneme sklo zaměřovače.

Stříkací masky jsou tradičně vyřezané ze žluté lepenky kabuki a tradičně jsou určené pro vymaskování průhledných dílů překrytu kabiny a disků kol.


Návod

Stavební návod má obvyklou podobu sešitu formátu A4 a na pěti stranách nás přehledně provede celou stavbou. U jednotlivých stavebních kroků je popsáno zbarvení detailů dle vzorníku GSI řady H i řady C. Stejně tak jsou v návodu přehledně popsány odlišnosti jednotlivých letounů z nabídky schémat.


Obtisky

Obtisky byly vytištěny u italské firmy Cartograf ve standardní, tedy vysoké kvalitě výrobce - jsou vytištěny ostře, čistě, bez jakéhokoli posunu barev, odstíny jsou syté.


Kamuflážní schémata

Stavební návod nabízí čtyři schémata zbarvení, po jednom od každého uživatele:


  1. J-35F v. č. 35465, předváděcí letoun leteckého křídla F-10 švédských vzdušných sil, základna Ängelholm-Barkakra, rok 1989. Letoun je ve standardní kamufláži z barev olivově zelená a tmavě modrošedá, spodní plochy jsou světle šedé. Svislá ocasní plocha je červená s bílým obrázkem ducha.
  2. J-35FS v. č. 351312 od Hävittäjälentolaivue 11 finských vzdušných sil, základna Rovaniemi, rok 1985. Letoun nese standardní švédskou kamufláž, stejnou jako předešlý švédský stroj, s výraznými oranžovými pruhy na křídlech a SOP.
  3. J-35ÖE v. č. 351401 od Fliegerregiment 2 rakouských vzdušných sil, základna Zeltweg, rok 2003. Letoun nese kamufláž ze čtyř odstínů šedé, podobnou standardní kamufláži letounů F-16.
  4. J-35XD A-005 od Esk 725 dánských vzdušných sil, základna Karup, počátek 70. let. Letoun je celý nastříkán tmavou olivově zelenou barvou. Olivová barva dánských letounů poměrně rychle šisovala do šeda a v kombinaci s opravami nátěru původní olivovou barvou tak na povrchu postupně vznikla neuvěřitelná paleta odstínů od světlé šedozelené po původní olivovou. Pro milovníky opotřebovaných letadel to je vyložená výzva.


Závěr

Relativně nedávný model od Hasegawy, lepty a resiny od Eduardu a obtisky od Cartografu - asi není moc, co víc si může modelář přát.


Ale to ještě není všechno, Eduard na Drakena vydal ještě další dvě doplňkové sady, s těmi se seznámíme v samostatném článku.


Jaroslav 'Tango' Hátle
SPL Liberec


Redakce ModelWebu děkuje firmě Eduard M. A. za poskytnutý vzorek k recenzi.


Rubrika Eduard, Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.