1/48 SG-38/ŠK-38 “Czechoslovakia, Poland and East Germany” – Special Hobby

7.10.2015 - 1 631 přečtení

SK-38_box

Komára z velblouda sice neuděláš, ale z Komára udělat většího Komára lze, jak nám dokazuje novinka od Special Hobby.

Komár

Petr "Komisař" Koliba



Model: SG-38 / ŠK-38 "Czechoslovakia, Poland and East Germany
Výrobce: Special Hobby
Materiál: plast
Měřítko: 1/48
Katalogové číslo: SH48139

Historie typu

Schulgleiter SG-38 byl nejmasověji vyráběným školním kluzákem všech dob, k čemuž mu dopomohla druhá světová válka. Zalétán byl v roce 1938 a stal se základním typem užívaným německou polovojenskou leteckou organizací NSFK (Nationalsozialistisches Fliegerkorps). Vedle toho sloužily Schulgleitery také přímo v pilotních školách Luftwaffe (Flugzeugführerschule). Celkem bylo vyrobeno asi 10 000 SG-38, což je na školní kluzák úctyhodné množství. Výroba během války probíhala nejen v Německu, ale také na území dalších, Německem okupovaných, států, jmenovitě Rakouska, Holandska a části Československa (v Sudetech u firmy Petera Flugzeugbau ve Vrchlabí a v protektorátu Böhmen und Mähren ve Flugtechnische Fertigungsgemeinschaft Prag v Praze Letňanech). V menším množství, někdy s menšími úpravami, byly tyto kluzáky vyráběny i po válce (DDR, GB, ČSR, ...). Další kusy vznikaly svépomocí podle dodané výrobní dokumentace v plachtařských klubech. Přesný počet postavených SG-38 nelze tedy určit.

SG 38 (SG značí Schneider Grunau) byl společným dílem konstruktérů Rehbergera, Schneidera a Hofmanna. Kluzák měl celodřevěnou konstrukci s rámovým trupem, křídlo a ocasní plochy byly potaženy plátnem. Přistávací zařízení tvořila lyže odpružená dvěma tlumiči. Pilot seděl na zcela otevřené překližkové sedačce, řízení bylo klasické, výškovka a křidélka ruční pákou, směrovka nožními pedály. Verze označená SG-38A měla pilotní prostor symbolicky ukrytý v trupové gondole, která měla opět dřevěnou kostru a byla potažena v přední části překližkou a v zadní části plátnem.

Schulgleitery v Československu
Po válce u nás zůstalo v německých výcvikových střediscích (Raná, Medlánky, ...) relativně mnoho Schulgleiterů, které s povděkem začlenily do svých stavů aerokluby. Protože hlad po těchto školních kluzácích byl obrovský, byla v roce 1946 ještě vyrobena stokusová série Leteckotechnickou výrobní společností v Letňanech. Zde se vyráběly pod novým typovým označením ŠK-38 Komár. Repliku SG-38 z Rané u Loun postavil Jiří Leník s pomocí Jana Krejčího, Josefa Mezery a dalších nadšenců z Aeroklubu Raná. Stavba podle původní německé výrobní dokumentace započala v únoru 1998 a  hotový kluzák byl zalétán v květnu 1999. Dle odhadů pana Leníka si stavba této repliky vyžádala 4 tisíce člověkohodin. Repliku z Rané mohou zájemci z řad veřejnosti spatřit na různých leteckých dnech a plachtařských akcích.

Zajímavý odkaz na studentské nadšence, kteří se snaží ŠK-38 opět dostat do vzduchu https://www.startovac.cz/projekty/schulgleiter/

Pro mne jako kopřivnického rodáka je zajímavé, že je SG-38 zmíněn v publikaci našeho klubového „emeritního Náčelníka“ Ing. Václava Langera „O létání v Kopřivnici aneb Kronika Aeroklubu Kopřivnice“. Kopřivnická pobočka Masarykovy letecké ligy byla ustanovena 16. srpna 1934.

Po okupaci zbytku ČSR v roce 1938 převzala materiál MLL německá Luftwaffe resp. organizace Hitlerjugend. Po osvobození Kopřivnice v květnu 1945 byly v hangáru u letiště objeveny mezi jinými i kluzáky SG-38 v provedení bez i s trupovou gondolou. Byly jim přiděleny tyto imatrikulace: OK-5129; OK-5192; OK-5492; OK-5497 a OK-5495.


Popis stavebnice

Tuhá krabička s bočním otevíráním ukrývá dva plastové rámečky, drobnou planžetu leptaných dílů, obtisky a barevný návod.

V hlavním rámečku jsou základní díly pro SG-38, doplňkový rámeček obsahuje trupovou gondolu pro SG-38A. Na vnitřní straně výlisků trupové gondoly jsou lehké stopy vyrážečů z formy.

Všechny díly hlavního rámečku jsou odstříknuty čistě bez otřepů či stop po vyrážečích. Naznačení vnitřní konstrukce křídel, VOP a SOP je krásně jemné a ostré. Pouze na výlisku „trupu“ je znatelný úkos výlisku k dělící rovině formy. Toto lze odstranit lehkým zaškrábáním skalpelem.

Tvarová a rozměrová přesnost: Tvarová přesnost u tohoto „složitého“ stroje je výborná. Návod udává rozpětí 10,4m a délku 6,28m. Výlisek křídla má rozpětí 216mm, což odpovídá přesně, délka trupu je rovněž přesně měřítkových 131mm.

Návod, obtisky a kamufláže

Návod je zpracován přehledně a je z něj jasně patrné, že vznikl jako „odpad“ 3D modelu, podle něhož byla frézována forma.

Obtiskový aršík je drobný, se špatným soutiskem. Je to nejslabší část stavebnice. Leptaný štítek je sice drobný, ale obsahuje veškeré napínací šrouby a kování, co je třeba. Jen mi uniká, proč neobsahuje i upínací pásy pilotního adepta, které jsou na fotkách skutečného stroje patrné.

Kamufláže: výrobce nám nabízí těchto pět strojů.

  • ŠK-38 Komár, OK-5100, letiště Brno-Medlánky
  • ŠK-38 Komár, OK-5412, ČNA Náchod
  • SG-38 Schulgleiter č.466, NDR 1952
  • SG-38 Schulgleiter ex německý LG-IB, Rzadkowo, Polsko
  • ŠK-38 Komár, VÚ 4651 VOŠLM, letiště Liberec

Shrnutí

Special Hobby mi touto stavebnicí udělalo velkou radost (a jak předpokládám, nejsem sám). Ani jsem nedoufal, že si některá z firem vyrábějících vstřikované stavebnice zvolí SG-38 za předlohu ke stavebnici v měřítku 1/48. Přes drobné nedostatky vznikla hezká stavebnice a postavený kluzák ve vitrínce mezi bojovými stroji rozhodně upoutá pozornost.

Stavebnici rozhodně doporučuji!

Petr "Komisař" Koliba
MK Apolo Kopřivnice



Redakce Modelwebu děkuje firmě Special Hobby za poskytnutí vzorku k recenzi.

Rubrika Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček, Special Hobby | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.