1/48 Spitfire Mk. XVI DUAL COMBO – Eduard

5.7.2015 - 2 711 přečtení

1198_z1

Limitované edice u Eduardů již dávno garantují zajímavý obsah. Jak se jim tedy povedla limitka nových šestnáctek...?

Dvě šestnáctky najednou?
Ty snad ještě zvládnu...

Roman Randalf Kresta


Model: Spitfire Mk.XVI Dual Combo Limited Edition
Výrobce: Eduard M.A.
Materiál: plast + lepty
Měřítko: 1:48
Katalogové číslo: 1198


Spitfire Mk. XVI

Spitfire Mk.XVI, v některých pramenech značen i jako Mk.16, je vlastně devítka s motorem Packard Merlin 266, který byl licenční verzí původního Merlinu 66. Později snížený hřbet a změněný překryt kabiny nejsou primárním rozlišením mezi IX a XVI, i když se to často bere právě tímto pohledem. Pokud chcete mít jistotu, zda je to šestnáctka, podívejte se na malou kruhovou krytku v zadní levé části horního motorového krytu. XVI ji má oproti IX posunutu dopředu a více na střed.

Obsah krabice

Stavebnice obsahuje výlisky pro sestavení dvou modelů v různých konfiguracích. Ze stavebnice tedy postavíme model Spitfire Mk.XVI "bubletop" a ostrohřbetý Spitfire Mk.XVI "high back" v kombinacích s křídlem pro různá kola.

V nacpané bedně obvyklých limitkových rozměrů tedy dostaneme:

  • 2x společné rámečky s detaily a drobnými díly - ocasní plochy s interiérem
  • 2x společné rámečky s detaily a drobnými díly - podvozky s vrtuli, výfuky a zbraněmi
  • 2x křídlo typu "e"
  • 1x křídlo typu "e" v pozdním provedení s boulemi
  • 1x trup s vysokým hřbetem
  • 1x trup se sníženým hřbetem
  • 1x klasická kabina a příslušenství
  • 1x kapkovitá kabina a příslušenství
  • 2x planžeta leptů pro každý typ jedna
  • 1x aršík masek
  • 1x obtiskový arch + 2x popisky
  • 1x návod


Výlisky

Stavebnice navazuje na již dobře známý a dokonale propraný Spitfire Mk. IX a rozšiřuje se o tři nové rámečky - trupy se sníženým hřbetem, křídlo s boulemi pro větší kola a pochopitelně průhledný rámeček s kapkovitou kabinou.

Domnívám se, že asi již nemá smysl znovu rozebírat devítkové, čili "hrbaté", výlisky jako takové, ty jsme již zhodnotili v mnoha článcích, na některé z nich si vás dovoluji zde odkázat.

V náhledu se tedy zaměříme na výše uvedené nové rámečky, s malým dodatkem pro vysoký trup.

Právě tímto dodatkem v původním rámečku pro devítku začnu. Jedná se levou polovinu horní části motorového krytu s výše popsaným rozdílem - posunutou krytkou (šestnáctka je nahoře).

Nové rámečky, jak již bylo uvedeno, se týkají nových trupů se sníženým hřbetem a odpovídajícím příslušenstvím, což jsou vetší třípaprsková kola, změněná trupová přepážka, plechová výškovka a další detaily.


Druhým novým rámečkem jsou křídla s boulemi. Jediná změna proti původnímu křídlu typu "e" je v malých boulích nad podvozkovou šachtou, do které zapadalo nové třípaprskové kolo s upravenou osou odklonu od podvozkové nohy. Boule byla do křídla přinýtována a toto je ztvárněno i na modelu, včetně vnitřní strany šachty.

Třetí a poslední nový rámeček je pochopitelně věnován kapkovitému překrytu kabiny. Vedle překrytu samotného rámeček obsahuje i další drobné díly, u kterých je průhlednost vyžadována, jako je na příklad zaměřovač.

Lepty a masky

Součástí stavebnice jsou pochopitelně také lepty a masky. Dvě planžety leptů, každá pro jeden typ provedení trupu, obsahují vše, co se očekává - základ do interiéru tvořený přístrojovou desku, upínacími pásy. Tyto planžety ostatně dobře známe z profipacků nebo jako overlepty.

Masky jsou z tradiční žluté pásky a dle návodu vymaskujeme obě verze kabiny, kola podvozku s ohledem na konstrukci maskovat netřeba.

Obtisky a návod

Obtisky mají svůj původ u Cartografu, čímž implicitně můžeme předpokládat vysokou kvalitu, která zde skutečně je vidět.

Hlavní aršík doplňují dva menší s popiskami pro obě verze trupů, ty jsou vyrobeny v domácích dílnách.

Návod nevybočuje ze zavedených tradic a je rozdělen na dvě části, čímž se dobře vyhýbá "univerzálnímu" návodu, kde by byl zmatek. V závěru návodu jsou kamufláže a rozmístění popisků. Jako obvykle je ke stažení i na webu výrobce.

Kamufláže

  1. Spitfire Mk.XVI, TD431
    No. 443 Squadron RCAF, Uetersen Airfield, Německo srpen 1945
  2. Spitfire Mk.XVI, TB900
    No. 349 Squadron, Wunstorf, Německo léto 1945
  3. Spitfire Mk.XVI, TD240
    S/Ldr. Boleslaw Kaczmarek, CO of No. 302 Squadron RAF, Varrelsbuch AF, Německo léto 1945
  4. Spitfire Mk.XVI, SL721
    Sir James Robb, 1848
  5. Spitfire Mk.XVI, SL718
    No. 312 Squadron RAuxAF, Coopper Air Race, Elmdon AF, červenec 1949
  6. Spitfire Mk.XVI, RR227
    S/Ldr. Otto Smik, CO of No. 127 Squadron, Grimbergen Airfield, Belgie listopad 1944
  7. Spitfire Mk.XVI, TB752
    S/Ldr. Henry Zary, CO of No. 403 Squadron, Belgie duben 1945
  8. Spitfire Mk.XVI, TB300
    G/C Stan Turner, No. 127 Wing, Evere Airfield, Belgie duben 1945

Okénko pro hnidopichy

A je to tady zase - nový model ještě ani není na pultech a už se ví, kolik má chyb a problémů. V tomto případě se vyskytly (zatím) dvě "fatální chyby".

Jednak je bedna s výlisky tak našlapaná, že dva z rámečků se prohnuly. Tomu bych rozuměl, je to tak trochu prostorově-logistický problém, jak to dopravit bez poškození. Naštěstí jde jen o prohnutí rámečku, nikoliv dílu, takže opět mnoho povyku pro nic...

Druhou propíranou chybou je "pomerančový" povrch nových trupů, nejvíce prý viditelný pod výškovkou. Prohlédl jsem tuto pasáž velice důkladně a... Ano, je to tam! Pokud si to vyfotíte a zvětšíte na měřítko alespoň 1/24, uvidíte krásný pomeranč...

Preventivně jsem si nafotil všechny své postavené Spity od Edy, abych náhodou nenaletěl. Podotýkám, že je stříkáno přímo na plast, takže nejmenovaní experti, kteří si to ještě navíc ojedou surfem, určitě něco najdou. Možná ořechy - nejspíše vlašské... a nebo kaštany - vlastní...


Hodnocení

Budu se opět jen opakovat, ale tento kit je skutečně nejlepší Spitfire v měřítku 1/48, což již bylo napsáno nejednou a nejen zde na Modelwebu. V případě nového provedení s kapkovitou kabinou to platí dvojnásob, další dostupný kit v tomto provedení a měřítku je o dost velký kus vzadu.

Výběr kamufláží je dostatečně zajímavý, zvláště díky strojům, které si ještě stihly vystřelit ve válce. Možná to chtělo pro zpestření výběru i jednu plechovku, ale té se snad dočkáme v některém dalším vydání. Nevím proč, ale v té stříbrné vypadá šestnáctka tak nějak elegantnější...

Pro mne osobně je toto dualcombo zajímavé tím, že z něj můžeme dobře zkombinovat, zkompletovat a postavit "našeho" Spita SL633 - stroj s velmi bohatou historií a dnes létající warbird s čs. označením JT-10. Asi to je jediný známý Spitfire s tříparskovými koly s boulemi na křídlech a starou kulatou směrovkou.

Takže neváhejte, je to limitka, nebudou...

Náhledy kamufláží jsou použity z webu výrobce.

Roman 'Randalf' Kresta
MK Apolo Kopřivnice


Redakce ModelWebu děkuje firmě Eduard za vzorek k recenzi.


Rubrika Eduard, Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.