1/48 Airspeed Oxford Mk.I/II “Commonwealth Service” – Special Hobby

30.6.2014 - 2 980 přečtení

015114_05_062358

Pohled do krabičky modelu firmy Special Hobby, který se na trhu vyskytuje již ve čtyřech přebalech...

Ox-box again

Vojtěch "novakow" Novák


Název: Airspeed Oxford Mk.I/II "Commonwealth Service"
Měřítko: 1/48
Výrobce: Special Hobby
Kat. číslo: SH48104


Čtvrtková stavebnice Oxfordu je nyní na trhu v celkem čtyřech přebalech: dvou starších "RAF Service", "Commonwealth Service" (kterému je věnován tento článek) a dvou nových "In Foreign Service" (kde za pozornost stojí československý poválečný stroj v celkem třech podobách) a "Royal Navy".


Historie

Airspeed AS.10 Oxford byl navržen podle specifikací T.23/36, které požadovaly dvoumotorový cvičný a lehký dopravní letoun. Při jeho návrhu vyšla firma ze svého dopravního stroje AS.6 Envoy. První prototyp vzlétl 19. června 1937. Sériová výroba běžela až do roku 1945 a dala celkem 4411 ks v několika verzích. Hlavními verzemi byla Mk.I bez věže a Mk.II se střeleckou věží pro výcvik střelců. Verze Mk.III a Mk.IV nebyly sériově vyráběny. Verze Mk.V byla sériově vyráběna v Kanadě s motory P&W R-985.


Konstrukčně byl Oxford samonosný dolnoplošník s poloskořepinovým trupem a dřevěnými křídly. Ve cvičné roli měl sloužit k výcviku střelců, navigátorů, radistů a bombometčíků. Kromě toho sloužil i jako námořní hlídkový, sanitní nebo lehký dopravní či bombardovací letoun.


Ox-box, jak jej nazývali příslušníci leteckého personálu, se stal hlavním typem dvoumotorového cvičného letounu pro Empire Air Training Scheme (EATS) a British Commonwealth Air Training Plan (BCATP). Díky tomu se na Oxfordu učili létat letci ve Velké Británii, Kanadě, Autrálii, Novém Zélandu a dalších státech Commonwealthu.


Ve Velké Británii sloužily Oxfordy jako spojovací letouny letectva USA. Oxford byl úspěšně exportován, jak před válkou, tak během ní a zejména po válce. Proto je výčet států, kde sloužil, velmi dlouhý, namátkou Francie, Nizozemí, Dánsko, Turecko, Izrael, Československo, Švédsko, Norsko, Finsko nebo Indie. Po válce byly Oxfordy přestavovány pro civilní uživatele na verzi AS.65 Consul.


(čerpáno z návodu)


Pohled do krabičky

Krabička s pěknou kresbou přistávajícího pruhovaného Oxfordu obsahuje čtyři rámečky ze šedého plastu, jeden s čirými, odlévané díly, leptaný plíšek, stříkací masky a dva archy obtisků.


Díly jsou vylisovány čistě, s minimem kazů, bez přesazení a s variabilním množstvím otřepů (viz dále). Vzhledem k použité technologii musíme počítat s výraznější stopou po styku formy.


První rámeček obsahuje díly křídel. Jsou jemně naryty, z mého pohledu je jejich jemnost „hraniční“ a ještě zvážím prohloubení. Křidélka jsou odděleny hlubší linkou a mají hezky naznačený plátěný potah. Některé panely a krytky jsou ztvárněny jako vystupující, což je pěkný detail.


Na povrchu křídel jsem narazil na několik drobounkých defektů, které bude stačit přemáznout Surfacerem a/nebo přejet šmirglem.


Ve druhém rámečku najdeme poloviny trupu a několik dílů kokpitu. O detailech trupu se dá prohlásit to samé co o křídlech; jen na něm bude potřeba obnovit rytí na vršku a spodku, kde se lehce ztrácí. Ale vzhledem k tomu, že rytí je na trupu opravdu poskrovnu, to bude záležitost chvilky.


Díly do kokpitu jsou vylisovány čistě, jen s drobnými otřepy.


Předposlední rámeček skrývá především díly do oblasti podvozkových šachet a VOP. Opět narazíme na pár drobounkých otřepů, ale nic co by stálo za řeč.


Konečně se dostáváme k rámečku s drobnými díly-motory a jejich kryty, vrtulemi, koly a díly do kokpitu. Detailově je na stejné úrovni jako zbytek stavebnice. Bohužel, přesně dle zákona schválnosti, na něm najdeme nejvíce otřepů-obzvláště na dílech motoru, kde bude jejich odstraňování mezi žebry ne úplně zábavnou záležitostí. Možná by stálo za úvahu přidat do stavebnice jejich odlévanou variantu.

Samostatně zabalený čirý rámeček obsahuje překryty kabiny, střeleckou věž (kterou v tomto přebalu nevyužijeme), prosklený kryt na místo střelecké věže (který v tomto přebalu využijeme), okénka do trupu, prosklení přistávacích světel a sklíčka „semaforu“ na spodek trupu.


Díly jsou přiměřeně tenké s uspokojivým lupovým efektem (patrným především na zakřivených plochách) a relativně dobře průhledné (takže vyleštění jim prospěje). Hlavní překryt byl na jednom místě drobně poškrábaný, ale vyřešení tohoto problému zabere chvilku práce s leštící pastou.


V odlitcích nalezneme několik detailů do kokpitu, kulomet střelecké věže, vstupy vzduchu do karburátorů, výfuky, anténní stožáry a krytky palivových nádrží.


Vše je odlito čistě, detailně a bez kazů.


Poniklovaný leptaný štítek skrývá především velké množství dílů do interiéru modelu: poutací pásy, konstrukci sedaček, schránky na stěnách, zaměřovače kulometů a další drobné detaily, např. táhla vyvažovacích plošek.


Balení obsahuje celkem dvoje masky- zelené použijeme k zamaskování žlutých okrajů kokard, černé slouží k zamaskování čirých dílů.


V krabici nalezneme dva obtiskové aršíky-jeden barevný s kokardami a barevnými čísly a druhý s černými obtisky-taktickými a sériovými čísly a popiskami. Ten byl bohužel mírně poškozen, protože se na něj přilepila zadní strana fólie s maskami a při oddělení se barva trochu odtrhala.


Obtisky, vytištěné u AviPrintu, jsou tenké, se sytými barvami, bez přesazení a jiných nectností. Vzhledem k dosavadní zkušenosti s nimi neočekávám při jejich aplikaci problémy.


Návod

Návod je ještě ve starším nesešitém černobílém provedení. Při zběžném prohlédnutí mi kvůli velkému počtu činností v některých krocích přišel místy mírně nepřehledný. Proto je třeba být při jeho studiu pozorný.


Kamuflážní schémata

Můžeme si vybrat ze čtyř pestrobarevných strojů:

  • Airspeed Oxford Mk.I NZ1376 Air Headquarters Calibration Flight, základna Rongotai, Nový Zéland
    Celý letoun je žlutý se širokými červenými pruhy.
  • Airspeed Oxford Mk.I NZ1222, Nový Zéland
    Letoun nese standardní kamufláž tmavě zelené, zemité hnědé a sky doplněnou žlutým čumákem, boky trupu a pruhy na spodku křídel.
  • Airspeed Oxford Mk.I LW926, 1. SFTS RAAF, Port Cook, Victoria, Austrálie
    Vrchní plochy natřené listovou zelenou a hnědou doplňuje žlutý spodek, kryty motorů a pruh na trupu.
  • Airspeed Oxford Mk.I, 1510, RCAF, Central Flying School, Trenton, Kanada 1942
    Letoun je na všech plochách nastříkán žlutou barvou.

Zkušební sestavení

Poznámka na úvod: díly jsem před sestavením začišťoval pouze v minimální nutné míře.


Nejprve jsem zkusil dát dohromady trup. Jeho poloviny na sebe dobře doléhají, ta trocha rytí vzájemně dobře navazuje. V zadní části jsou půlky poněkud prohnuté, takže ke slícování bude třeba použít trochu vhodně aplikované síly.


Dobré je i lícování dílů křídel, neliší se v rozpětí ani hloubce profilu. Trochu horší partií je prostor kolem motorových gondol, řešením opět bude trocha síly a tmelu.


Trup a křídla lícují téměř bezchybně. Mezi celky je teď mírné pnutí, ale to vyřeší finální začištění před sestavením. K eliminaci cca půlmilimetrové spáry na přechodu trup-křídlo bude stačit pouze trochu zvětšit vzepětí křídel.


Relativně dobře lícují i samostatně dolepované zadní části motorových gondol a šachet podvozků. Proti ploše křídla je lícování celkem dobré, u přechodu do jejich přední části je horší, ale uvidím, jak to bude vypadat po začištění dílů. Drobnému tmelení se ale pravděpodobně nevyhnu.


Čirý kryt kabiny příliš dobře nelícuje, je o 1,2 mm užší než trup, o trošičku nižší a v přední části nedoléhá, což ale eliminuje přitlačení. Prosklení čumáku a kryt otvoru po střelecké věži lícují uspokojivě.


Závěr

Čtvrtkový Airspeed Oxford od Special Hobby považuji za celkem povedený shortrunový model neokoukané předlohy s množstvím atraktivních možností zbarvení . Některé partie jsou poněkud kritičtější (překryt kabiny či motory), ale jinak po prozkoumání obsahu krabice od modelu neočekávám nějaké další závažnější nepříjemné překvapení. Model ale nedoporučuji úplným začátečníkům, zkušenosti se stavebnicemi tohoto druhu a určitý "grif" budou při stavbě modelu třeba...


Ostatně vlastní stavbu můžete sledovat na ModelForu.


Náhledy kamufláží byly převzaty ze stránek výrobce.


Vojtěch "novakow" Novák, KPM Znojmo


Redakce ModelWebu děkuje firmě Special Hobby za poskytnutí vzorku pro recenzi.


Rubrika Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček, Special Hobby | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.