1/72 Mig-15bis Profipack – Eduard

28.3.2014 - 5 007 přečtení

IMG_3835

Každý asi někdy slyšel pořekadlo – třikrát a dost. Tak nějak by se dala popsat stavebnice MiG-15bis od firmy Eduard.

Třikrát a dost!

Martin "Černoch" Černý

 

Model:  MiG-15bis
Výrobce: EDUARD MA
Měřítko: 1/72
Kat. číslo: 7056

 

Úvodem

Každý asi někdy slyšel pořekadlo – třikrát a dost. Tak nějak by se dala popsat stavebnice MiG-15bis od firmy Eduard. Celý projekt začal nabírat konkrétních rozměrů v roce 2012. Na výstavě E Day se očekávala velká premiéra nové stavebnice a zároveň poslední, zhotovené starou technologií.
IMG_3835
Vše dopadlo jinak, než se předpokládalo. Bylo odlisováno cca 130 kompletních výlisků (dnes rarita), poté došlo k zborcení formy a skoro zhroucení Vladimíra Šulce. Následovalo několik týdnů ticha, po kterém přišlo prohlášení do světa, že se celý projekt bude opakovat nově ve 3D. Termín nového začátku byl stanoven pro E Day 2013.

 

Tam byla opravdu v prodeji nová stavebnice, nicméně ani tehdy nebylo ještě vše 100%. Jinak ale spokojenost, trocha mlčení ze strany Eduardu a následně bylo rozhodnuto že do třetice se budou formy ještě upravovat a ladit a…

 

…začátkem roku 2014  vychází definitivní podoba Migu-15 od Eduardu. V současné době se také rozbíhá vyměňování kompletních výlisků které na sobě nemají tři "bobky".

 

Kdo čeká nějaký velký rozdíl ve vzhledu výlisků verze ED 2.1 a ED 3.1, tak si mnoho zábavy neužije. Celkovým odladěním byly spíše jemné dodělávky - lícování dílů, odstranění otřepů, dělících rovin z podvozkových noh atd.

 

Nyní přede mnou leží jedna z nejhezčích stavebnic dvaasedmdesátinové roury a navíc typ významný pro československé letectvo.

 

Stavebnice je vydána v provedení Profipack, čili samozřejmostí jsou obsažené lepty v barevném provedení, masky a obtisky tisknuté v prvotřídní kvalitě italským Cartografem. Přebal zdobí již tradičně velmi hezká kresba zobrazující vítězství sovětského soudruha v korejském Migu nad americkým imperialistou. Jiný obrázek na titul snad ani nemohl být dán.

 

Zde je k náhledu celý návod.

 

Výlisky

"Nové" nebo spíše opravené výlisky poznáme podle tří bouliček na každém rámečku. Povrch výlisků je hladký, provedení paneláže v negativu, základní nýty a šrouby kolem krytek jsou dnes samozřejmostí část šroubů zdobí také výlisky křídla. Celkové nýtování chybí, ale kdo ví, třeba se i u Eduardích 1/72 jednou dočkáme.

 

Veškerá droboť od podvozků, kol, závěsníků, pum je vylisována bezchybně. Jedna spodní polovina křídla budí zdánlivý dojem, že je navíc, ale není tomu tak. Je určena pro některé z  kamufláží a v návodu je na toto dostatečné upozorněno.

 

V rámečku nalezneme dvě různé provedení spodní části trupu kolem zbraní. Sledujte pozorně návod, kterou použít pro verzi Bis. Ostatní díly které nepoužijeme jsou barevně odlišeny v náhledu rámečků.

Paneláž je  provedena negativní linkou, dle mě dostatečně hlubokou a ostrou. Povrch výlisků je sametově polomatný. Krytky na křídle a bocích trupu jsou vylisovány ostře, pouze na spodní a horní části křídel i trupu bude lepší krytky po slepení prorýt.

Mimo standardní hlavňové výzbroje jsou v rámečku obsaženy přídavné nádrže trojího provedení, pumy a závěsníky pro verzi bis SB, které pro tuto verzi nepoužijeme. Samotné závěsníky pro nádrže s křidélky jsou řešeny velmi chytře. Nemusíme mít obavu o lepení na tři body. Součástí  připojovacích závěsů je také část potahu nádrže. Mezera mezi nádrží a křídlem není velká a případný lehký spoj nebude moc vidět. Tmelením na jistotu Surfacerem na štětci také nic nezkazíme.

 

Podvozková kola vcelku odpovídají realitě, přední je neobvykle vylisováno společně s nohou.  Nicméně náhrada v podobě Brassinu se vyplatí a sáhne po ní hodně modelářů, ale pozor, v Brassinové sadě jsou obsaženy jen kola hlavního podvozku, příďové ne.

 

Kabinka

Tenká, průhledná, prostě paráda. Při pohledu na čelní štítek se mně zdá, že zkreslení je větší než by mělo být. Odsouvatelná část překrytu je na tom lépe.

 

Součástí rámečku s čirými díly je sklo světlometu a také čirá přední část rozdělovacího klínu sacího kanálu, jenž obsahuje také světlomet. Stejný díl je i v plastovém provedení bez světlometu a volba, který použít dle konkrétní verze je napsána v návodu.

Lept a maska

Lept obsahuje alternativní díly palubní desky, upínacích pásů, bočních pultů s přepínači a několik detailů pro vylepšení exteriéru. Hodně lidí bude standardně hudrovat na viditelný rastr. Ano, je trochu vidět, ale po uzavření trupu, nalepení kabinky i v odsunuté poloze si toho všimne málokdo. Leda by si svítil baterkou přímo do interiéru.

Masky jsou vyřezané z Kabuki pásky. Pomocí nich vymaskujeme kabinku a čiré díly na spodku trupu. Masku na kola stavebnice neobsahuje, neb disky jsou zhotoveny samostatně.

 

Obtisky

Obtisky dodal italský Cartograf a víc není potřeba psát. Skvěle vytištěné jako vždy s nepatrně tlustší vrstvou krycího laku.

 

Kamufláže

V tomto Profipacku nenajdete československé zbarvení, i tak se podařil složit celkem slušný výběr.

  1. Mig-15bis, pilot plk. J.G.Pepeljajev, velitel 196.IAP,zákl. Antung, Korea 1951
  2. Mig-15bis, bývalý 64.IAK, polovina 50. let, SSSR
  3. Mig-15bis, pilot Henry Peréz, Kuba ,  60. Léta .
  4. Mig-15bis, Egypt, říjen 1956.
  5. Mig-15bis, JAG 11 , zákl. Budyšín, NDR, zhruba rok 1956. Stroj nese starší podobu výsostných znaků bez známého „kružítka a kladiva“.

Závěr

V tomto případě se na dobrou stavebnice vyplatilo počkat. Po Hobby Bossu a Airfixu s jejich variacemi na téma MiG-15 dostáváme do rukou kit, který bude určitě radost stavět, a možná i ve více kusech. Už se těším na  přislíbenou Mig-15 UTI.

 

Martin "Černoch" Černý KPM Kaznějov

 

Redakce Modelwebu děkuje firmě Eduard MA za poskytnutý vzorek k recenci.

Rubrika Eduard, Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.