Kagero: Heinkel He 219 Uhu, vol.II

25.10.2013 - 4 269 přečtení

obal

Druhý díl publikace na He 219 od polského Kagera.

2. díl 3D "Sovy" ve 2D

Jan Jezl

Vydavatel: Kagero
Edice: Monographs 3D Edition
Název: Heinkel He 219 Uhu, vol.II
Autoři: Marek J. Murawski, Marek Ryś
Stran: 112
Jazyk: Anglický

Úvod

Druhý díl publikace na He 219 od polského Kagera logicky navazuje na již dříve recenzovaný díl první a doplňuje téměř vše, co si modelář od takové publikace může přát. Tedy za předpokladu, že není překážkou použitý jazyk - angličtina.

Textová část

Na 31 stranách je popsáno operační nasazení letounu až do konce druhé světové války. Bylo pro mě mírným překvapením, že po obsazení Německa a Dánska britské síly nalezly celkem 54 letu schopných strojů, z nichž ale většinu zničily na místě.

Angličtinu stejně jako u recenze prvního dílu chválím - srozumitelná a téměř bezchybná (snad jen u obrázku na str. 66 utekla správná předložka: "pohled zezadu, zepředu na zadní část trupu") .

Dobové fotografie

Text je hojně proložen dobovými fotografiemi, kterých je celkem 52. Opět vypíchnu modelářsky zajímavější fotografie:

  • 2 fotografie Heinkelu s otevřeným krytem radaru v přídi, demontovaným motorem a tím pádem viditelnou horní částí vnitřní konstrukce kapoty motorů a přepážkou za motorem (která je pak zobrazena i v renderech)
  • 1x otevřené panely nad motorem
  • 2x detailní fotografie přídě s anténami radarů
  • 3 ostré fotografie celého stroje v britských barvách vytištěné na formátu A4

Výkresy

K publikaci je přiložen velký nýtovací výkres v měřítku 1:32 se všemi šesti pohledy na verzi He 219 A-2 doplněnými jedním bokorysem trupu (tj. bez křídla a motorů). Dále je zde čtyřpohledový plánek motoru DB 603A (1:32), 5 pohledů na zaměřovač Revi 16B (1:8), 4 pohledy na kanon MK 108 (1:32) a 3 pohledy na kokpit (1:32).

Z mého pohledu maximální spokojenost.

3D

Těžištěm druhého dílu je však celkem 76 stran s renderovanými obrázky (kterých je rovných 219)

  • 11 stran pracoviště navigátora včetně samostatných renderů všech použitých "krabiček"
  • 6 stran zabírá překryt kabiny a detail zaměřovače Revi 16A/N
  • 6 stran zobrazuje veškeré antény včetně otevřené přídě s detaily radaru
  • 13 stran zabírají rendery vnitřní konstrukce. Celková využitelnost diskutabilní, za zmínku ale stojí detaily a zástavba trupových nádrží (které lze na modelu odkrytovat) a třetí provizorní sedadlo pro mechanika v trupu. U některých heinkelů bylo nad sedadlem okénko, takže sedadlo by mělo být alespoň trochu vidět i na modelu.
  • 4 strany s detaily vany podtrupových zbraní včetně detailů zabudování 4 kanónů MG 151/20
  • 5 stran povrchových detailů trupu včetně otevřených inspekčních dvířek na spodku zadní části trupu
  • 3 strany "schräge musik"
  • 2 strany s kanony MG 151/20 uložených v kořenech křídla zobrazených včetně okolní konstrukce. U příslušných zbraňových šachet ale chybí jejich stěna u trupu. To sice není problém dohledat a odhadnout odjinud, ale stačil jeden pohled navíc a bylo by vše pohromadě. Podle všeho skrz tyto zbraňové šachty prochází i nábojové pásy ke dvěma ze čtyř kanónu MG 151/20 v podtrupové vaně. Tento pás v šachtě ale není znázorněn a chybí pro něj i otvor ve dně šachty. A otázka je, jak by tato část vypadala, pokud by v podtrupové vaně byly jiné zbraně.
  • 5 stran ocasních ploch (vnitřní konstrukce, povrchové detaily, detaily zavěšení)
  • 5 stran je věnováno křídlu, včetně horní části vnitřní konstrukce kapoty motorů, přepážky za motory a naznačení poloh otevírání klapek
  • 5 stran zabírají podvozkové nohy a kryty podvozku
  • 12 stran s rendery celého letounu, užitečnost opět diskutabilní

Renderovaných obrázků je sice opravdu hodně, ale ani v jedné publikaci mezi rendery nenajdeme podvozkové šachty, motory a podstatnou část motorového lože.

Závěr

Oba díly publikace od Kagera podávají ucelený a komplexní pohled na tento bezesporu zajímavý letoun. Textová část je obsahově rozsáhlá, ne však zbytečně rozvláčná a dá se tedy přečíst na jeden zátah. V publikacích je otištěna většina dobových fotografií, která je mi známa a několik, které jsem ještě neviděl.

Těžištěm obou publikací jsou však renderované obrázky, které jsou z mého pohledu mnohem přehlednější než fotografie. Samozřejmě že rendery mohou obsahovat chyby, na druhou stranu je vnímám jako kompilát všeho dostupného, který pro mě někdo připravil. A nutno říct, že s rendery si u Kagera dali opravdu záležet.

Z modelářského hlediska mi v renderech chybí podvozkové šachty, motor a podstatná část motorového lože. Řekl bych ale, že úplně všechno ostatní v renderech najdeme.

Jako druhé, drobné negativum vnímám možná až příliš velké množství renderovaných obrázků, jejichž přínos je v některých případech diskutabilní. Poslední nevýhodou je pochopitelně potřeba zakoupit dvě publikace.

A na úplný závěr mi nezbývá, než obě publikace případným zájemcům o Heinkel He 219 s klidným srdcem doporučit.

Jan Jezl

Redakce ModelWebu děkuje nakladatelství Kagero za vzorek poskytnutý k recenzi.

Rubrika Kagero, Publikace Kagero | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.