1/32 Fiat G.50 – Special Hobby

23.10.2013 - 4 878 přečtení

sh32044

Jako žhavé novinky vydala firma Special Hobby dvě stavebnice Fiatu G.50 v měřítku 1/32. Jedna obsahuje díly a markingy na Fiaty verze bis italského letectva a druhá na Fiaty sloužící ve finském letectvu, podle názvu konkrétně na Fiaty finských "stíhacích ES".

Fiat G.50 - dvakrát jinak

Mirek 'Glock' Říha

sh32044

sh32056

Stavebnice: Fiat G50-II Fininish Aces a Fiat G.50bis Regia Aeronautica
Výrobce: Special Hobby
Materiál: Plast, resinové doplňky, lepty
Měřítko: 1/32
Katalogové číslo: SH 32044 a SH 32056

Obsah stavebnic

Obě stavebnice jsou uloženy v poměrně rozměrné krabici z tvrdšího kartonu s víkem. Podle verze je na ní celkem zdařilý obrázek italské nebo finské G.50. Stavebnice obsahují pět rámečků s díly z plastu (jeden z nich jsou čiré díly), pytlík resinů, malou planžetu leptů a film se "sklem“ pro zaměřovač. Poměrně velký obtiskový arch a stavební  návod (můj "italský" postrádal prostřední list a tak jsem si ho stáhnul ze stránek firmy).

Plastové díly jsou v obou stavebnicích shodné a podle toho kterou z nich budeme stavět, některé nepoužijeme. Jsou odstříknuty čistě bez otřepů a i přesazení menších dílů je minimální. Rytí na křídlech a trupu je rovnoměrně hluboké a neztrácí se. Několik nýtů naznačených na polovinách trupu vypadá pěkně.

Pravděpodobně bych rytí a nýty mírně "protáhl", pokud použiji surfacer nebo nějakou základovou barvu.

Konstrukce kokpitu a některé jeho detaily jsou vylisovány s polovinami trupu. Na jednu stranu je to zjednodušení stavby - na úkor detailu, na druhou stranu pokud neotevřete boční dvířka, není do kokpitu mnoho vidět, takže to nevadí. Jen bude třeba opatrně obrousit stopy po vyhazovačích (na každé polovině dvě).

Kokpit se sestavuje jak z plastových dílů tak z resinových, leptů a filmového dílu pro zaměřovač. Sestava kokpitu je zřejmě to nejnáročnější co vás při stavbě čeká. Škoda jen, že je palubní deska z plastu a ne z resinu, případně že stavebnice neobsahuje obtisk budíků. Vypadalo by to lépe.

Fiata je možné postavit s vychýlenou pohyblivou částí SOP i VOP, což může výsledný dojem z modelu oživit. Pevné díly VOP mají usazovací plochu, nelepí se na tupo a to je ze strany SH příjemná změna.

Kola jsou vylisována  z plastu po polovinách. Kdo by chtěl kola v celku, může zakoupit kola z resinu od CMK. Vrtule je taktéž dělená – to je u tohoto měřítka běžné a protože se jednotlivé listy budou lepit na tupo, doporučuji věnovat velkou pozornost geometrii.

Resinové díly vypadají velmi pěkně. Většina je jich určena pro motor Fiat A-74, který bude širokým krytem docela viditelný. Pak jsou zde díly výfuků, chladiče, díly do kokpitu, hlavně kulometů, chladiče do křídla a malé bouličky na alternativní kryt motoru (tyto pouze u „italské“ stavebnice).

Malá planžeta leptů je nebarevná a všechny díly použijete v kokpitu. Filmový pásek obsahuje dvě skla do zaměřovače.

Nedostatky

Mají tedy stavebnice nějaké větší chyby? Bohužel mají. Sedačka pilota je tvarově mimo, ale pokud neotevřete kokpit, nebude to moc patrné.

Na dílech SOP najdete otřepy a také jeden vetší nálitek. Nic co by neopravilo pár minut broušení.

 Tou největší chybou je u "italské krabičky" absence tropického nasávače vzduchu. Ten mají všechny nabízené kamuflážní varianty, což je pochopitelné – z výroby ho obdržela většina Fiatů verze "bis . Jde tedy o velmi závažnou chybu, která fakticky znemožňuje postavit jakýkoliv italský Fiat G. 50. Mám informace, že SH bude tuto situaci nějak řešit, ale kdy se tak stane a jakou formou není jasné.

Dále zde chybí alternativní vrtulový kužel pro kamufláž C. A jako poslední lze uvést, že výše zmíněné resinové bouličky na motorový kryt použijete zřejmě jen u kamufláže D. Fotky a výrobní čísla Fiatů z ostatních kamuflážních variant ukazují na hladký motorový kryt.

U kamuflážní varianty D jsem fotku a MM nedohledal a tak na použití bouliček usuzuji pouze dle varianty kamuflážního schématu. Chyby ve kamuflážích popisuji v příslušné stati.

Kamufláže a obtisky - G.50bis in Regia Aeronautica

obtisky

Tato stavebnice obsahuje 4 kamuflážní varianty. Všechny jsou zajímavé a každá je jedinečná. Dalo by se říci, že postihují postupný vývoj schémat na G.50. Ve třech případech jsem k nabízeným schématům nalezl fotografie, v jednom bokorys v knize. Obtiskový arch,  který vytiskl Aviprint, obsahuje vše podstatné.  Tedy správnou variantu křídelních znaků, typ kříže na SOP, trupové fascio, kódové označení, emblémy jednotek a výrobní čísla (pokud jsou známa). Soutisk se mi jeví dobrý.

V popisu kamuflážních barev je použita škála Gunze. A zde začínají z mého pohledu další problémy. Nejde o to jaké barvy Special Hoobby vybralo pro jednotlivé kamufláže, jako spíš o interpretaci odstínů italských barev. Tmavá zelená je všude popsána jako Verde Oliva Scuro 3. Pokud pominu, že u poloviny schémat byla použita jiná zelená, barva Verde Oliva Scuro 3 neexistovala. Zřejmě se má jednat  o barvu Verde Mimetico 3.  Proto v popisech kamufláží uvedu barvy italské škály které tvořily jednotlivá schémata a do závorky uvedu dle svého názoru nejpravděpodobnější interpretaci ve škále Gunze (vycházející ze vzorníku Federal Standart).

  • Kamuflážní schéma A: Fiat G.50 bis MM.6393
    Fiat náležel 150-té Squadrglii, 2 Gruppo Autonomo C.T. , březen 1941, základna Derna, pilot kapitán Tullio De Prato. Znám 4 fotografie na tento Fiat.
    Kamufláž  byla tvořena na horních plochách fleky tmavě zelené Verde Mimetico 3 (H303/C303) a hnědé Marrone Mimetico 2 (H 007) na pískovém základu Giallo Mimetico 3 (C039). Spodní plochy jsou natřeny šedomodrou Grigio Mimetico (H317/C317).
  • Kamuflážní schéma B: Fiat G.50 bis MM.6385
    Tento Fiat byl nalezen brity na letišti Sidi Razegh dne 29.11.1941. Náležel 151 Sq, 20 Gruppo Autonomo C.T.
    Kamufláž byla tvořena fleky tmavě zelené Verde Oliva Scuro 2  na světle hnědém základu Nocciola Chiaro 4 (zesvětlená H310/C310). Barva Verde Oliva Scuro 2 je podobná německé černozelené s velkým nádechem do olivova. Ve škále Gunze jsem nenalezl ani přibližný odstín a tak tuto barvu míchám z dvou dílů C038 a jednoho C018. Spodní pliochy s největší pravděpodobností  Grigio Azzuro Chiario 1 (C 324/H 324).  Kamufláž byla zřejmě aplikována až v polních podmínkách.
  • Kamuflážní schéma C: Fiat G.50 bis MM. neznámé
    Fiat od 357 Sq, 151 Gruppo, základna Turín-Caselle, březen 1942.
    Poslední tovární kamuflážní schéma používané továrnou Fiat i na Cr.42 (a na prototypu G.55)  nazývané "Green-lizard". Bylo tvořeno zelenou Verde Oliva Scuro 2 s fleky Nocciola Chiaro 4 (zesvětlená H310/C310). Na spodních plochách byla světle šedomodrá Grigio Azzuro Chiario 1 (C 324/H 324).
  • Kamuflážní schéma D: Fiat G.50bis MM. neznámé
    Letoun náležel ke 151 Sq, 20 Gruppo autonomo C.T, základna Martuba, květen 1941.
    Opět nejstarší typ kamufláže, ale jiný tvar fleků. Na horních plochách fleky tmavě zelené Verde Mimetico 3 (H303/C303) a hnědé Marrone Mimetico 2 (H 007) na pískovém základu Giallo Mimetico 3 (C039). Spodní plochy jsou natřeny šedomodrou Grigio Mimetico (H317/C317).  Žlutý kryt motoru byl natřen barvou Giallo Cromo 7 (H 004)

Kamufláže a obtisky - G.50-II Finish Acces

dekaly_fin

Stavebnice obsahuje 5 kamuflážních schémat (pro tři různé letouny). Fiaty byly při dodání do Finska nastříkány italskými barvami a postupně byly přestříkávány (italské barvy se  v severském prostředí rychle opotřebovávaly)  finskými kamuflážemi odstíny - černou a olivově zelenou na horních plochách a světle modrou na spodních.  Italské barvy jsou ze sady používané do konce roku 1941 (viz kamuflážní schémata A a D ve stavebnici SH 32056) . Přestože je stavebnice označena jako stroje druhé série, hned dvě kamuflážní schémata náleží ke stroji první série. Kvalita a soutisk obtisků jsou dobré.

  • Kamuflážní schéma A: Fiat G.50 MM.3614
    Stroj FA-25,  G.50 I.série, žlutá 9 od LLv 26  z jara/léta 1942 – prezentovaná kamufláž odpovídá fotkám ze zdrojů. Je zajímavá levým křídlem v původní italské kamufláži a finským znakem na boku oloupaným až na původní kamufláž.
  • Kamuflážní schéma B: Fiat G.50 MM.3614
    Stejný stroj jako v předšlé variantě, žlutá 1 od 3/LeLv 26 finského esa O. Puhakky z konce roku 1942. Z fotek je dobře vidět, že na levé straně kormidla byl zobáček čísla 1 jiný, než-li na pravé, což je správně i v dekálech k tomuto stroji.
  • Kamuflážní schéma C: Fiat G.50 MM.4743
    Stroj FA-26 , G.50 II.série, modrá 6 od 1/LLv 26 finského esa O. Tuominena z roku 1941 – stroj létal v této době v italské kamufláži ještě bez žlutých doplňků, dle podkladů však nosil vrtulový kužel v návodu přisuzovaný pouze stroji ze schématu E. Později stroj obdržel žluté doplňky, což potvrzuje fotka ze září 1941, to však již létal bez vrtulového kuželu a na ocase přibylo několik proužků označujících další sestřely dosažené na tomto stroji.
  • Kamuflážní schéma D: Fiat G.50 MM.4743
    Další podoba Fiatu MM.4743, nyní s označením bílá 5 od stejné jednotky a stejného pilota ze srpna 1942.  Fiat byl již přestříkán finskou olivovou barvou, skrz kterou prosvítala původní italská kamufláž.
  • Kamuflážní schéma E: Fiat G.50 MM.4738
    Stroj FA-1, G.50 II.série od 3/LeLv 26 z počátku roku 1943 – jedná se o vůbec první Fiat G.50 dodaný do Finska. Létal v několika různých podobách, v tomto schématu byly vrtulové listy natřeny černou barvou, přičemž jejich špičky byly žluté (návod chybně uvádí přední strany listů kovové a bez žlutých špiček), číslo 1 z kůdu FA-1 bylo na pravé straně více před žlutým trupovým pruhem. Pokud budete stavět stroj v tomto kamuflážním schématu, dávejte pozor na správnou orientaci lebky se zkříženými hnáty na vrtulovém kuželu.

Závěr

Obě stavebnice nabízí pro příznivce velkých měřítek kamuflážně zajímavý letoun. Stavebnice jako takové vypadají dobře a stavba by měla patřit k pohodovějším. Bohužel výrobce se nedržel úsloví "dvakrát měř/jednou řež" a značně zanedbal přípravu, což se projevilo hlavně u stavebnice SH32056.  Modelář si zde bude muset počkat na nějaký opravný/doplňkový set s tropickým filterm, nebo si ho vytvoří sám.

To samé platí pro Fiat s větším vrtulovým kuželem.

Chyby v kamuflážních návodech jen slabší dojem podtrhují. Z mého pohledu je Fiat promarněná šance, zvláště v době kdy MPM Production razí slogan, že "na dobrý model se vyplatí počkat".

Dobové fotografie

Za pomoc s finskou krabičkou patří velký dík Martinovi Nademlejnskému.

Mirek 'Glock' Říha

Redakce Modelwebu děkuje firmě MPM production za poskytnuté vzorky k recenzím.

Doporučená literatura

  • Ali E Colori - No.3 Fiat G.50
  • Ali D Italia - No.7 Fiat G.5
  • IBN Editorie - Nicola Malizia Fiat G. 50
  • REVI - čísla 28, 29, 30
  • Suomen Ilmavoinen Historia No.8 Fiat G.50/Caudron C.714

Rubrika Letadla - 1:32, Letadla - Náhledy do krabiček, Special Hobby | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.