1/72 Tahač SS-100 od Special Hobby

22.5.2013 - 3 702 přečtení

dsc_00291

Firma Special Hobby vydala jako první doplněk k nově vydaným raketám A-4/V-2 i těžký tahač, který je přepravoval.

Nicméně jeho užití bylo podstatně širší, jak ve vojenské, tak i civilní oblasti a výrobní produkce pokračovala i po válce.

SS-100 aneb aneb Malý Gigant

Lukáš 'Luki' Novotný

Model: SS-100 Gigant (kat.č. SA 72001)
Výrobce: Special Hobby
Měřítko: 1/72

Krabička

Když jsem viděl krabici prvně a přečetl si co obsahuje, říkal jsem si, že za tuhle cenu si koupit Dual Combo je bomba. Jen jsem nevěděl, v kolika odlišných verzích by se dal model postavit, asi německou a dle názvu kořistní anglickou, takže ...

Takže vážně. Na krabičce je uvedeno: "Schwerer Radschhlepper Heavy traktor", což přeloženo z němčiny a angličtiny najednou říká, že v krabičce je asi Těžký kolový tahač a Těžký traktor. Pomlčka by to určitě vyřešila (i když s pomlčkou máme negativních zkušeností dost a dost). Na boku krabičky již lomítko vše uvádí na pravou míru.

Krabička z měkčího kartonu s bočním otvíráním je v klasické grafické úpravě série "Special Armour" a jsou v ní dva rámečky výlisků, jeden malý s prosklením, obtisky - vše v pytlíku, a návod.

Na přední straně krabičky je zdařilá kresba tahače na výseku pravidelné nezpevněné plochy. Určitě chybí nápis HANOMAG na chladiči!

Na zadní straně jsou bokorysy tří kamuflážních schémat. Podařilo–li se prokazatelně dohledat, že jeden z uvedených tahačů řídila konkrétní osoba, je to pro mě jeden z dost emocionálních zážitků i vzhledem k tomu, že se nejedná o bojový stroj, ale o pomocný, který asi moc fotografován nebyl. Podkladem asi byly soukromé vzpomínky a dokumentace.

no images were found

Návod

Návod velikosti A5 nám nabízí česko - anglickou historii typu (tentokrát kompletní), rozstřel rámečků, postupné kroky stavby, kamuflážní schémata (vždy ze všech stran) a stránku vlastní reklamy.

Opět jsou některé doplňující informace (zejména barvy) psány menšími fonty, než bych si představoval.

Návod mi připadá celkem přehledný a v logických postupných  krocích znázorňuje stavbu. Výhradu bych měl ke kroku 3, kde umístění výfuku dle plánku není jednoznačně určené (šipky kamsi mizí), ale věřím, že při stavbě bude po chvilce pokusů výfuk správně usazen.

Nikde jsem ale nedohledal zbarvení interiéru (kromě barvy anuloidu volantu), což dává volnost dětem a předpokládá znalost profesionálů. Nicméně škoda.

Vyrastrované kamufláže A a C jsou tentokrát svojí nekomplikovaností čitelné a zřetelné.

no images were found

Ale - bez zadní strany krabičky nikdo z návodu nepochopí a nepostaví variantu B. Mám na mysli kamuflážní hady v barvách Olive Grün a Rot Braun na podkladu Panzer Gelb a jejich vykreslením pouze na jedné straně bokorysu v návodu.

Tady bych si troufl fabulovat, že se jedná o kvalifikovaný odhad výrobce, který měl k dispozici podklady na jednu stranu, a ty prezentoval na zadní straně krabičky.

Výlisky

Na obou rámečcích světle hnědé barvy je uvedeno, že patří typům SS-100 a ST-100W, takže se máme do budoucna na co těšit.

Povrch výlisků je hladký, rytí odpovídající, místy je přesazená dělící rovina-např. díl 18, její oprava zbroušením bude ale určitě nutná u listových per odpružení podvozku. V mé sadě byla poničená rezerva – díl č. 61 s dvěma špatně zabroušenými, jakoby zalitými dírami ve formě.

Děr po vyhazovačích je poměrně hodně a jsou zespodu dílů, ale určitě budou vidět na dveřích kabiny a na vnitřní straně blatníků, kde se opět tmelení a broušení nevyhneme.

Interiér má naznačené sedačky, palubní desku, volant a páky řazení/redukce/ruční brzdy. Co ale prokazatelně chybí je jakákoliv struktura stěn a stropu kabiny a narytí vnitřní hrany všech čtyřech otvíravých dveří, což určitě bude vidět (ale až po úpravě prosklení - viz níže).

Na bočních dílech kapoty motoru nejsou vylisovány charakteristické držáky tvaru T, jež drží plechy v zavřené poloze.

Dost  hračkovitě působí pneumatiky, které mají po poměrně velkých rozestupech jakési nálitky, housenky znázorňující dezén, místo reality, kdy je masa hrany pneumatiky v malých taktech prořezána směrem ke středu. Navíc je na boku pneumatiky dost výrazně vystouplá linka. Byl–li by tento šev z výroby z gumy, musel by mít  průměr v řádech centimetrů.

Co je ale hodně tragické, je rámeček s průhlednými díly pro prosklení kabiny. Je na nich jasně vidět mapa, reliéf vtoku hmoty paprskovitě se rozlévající od napojení s rámečkem. Po přebroušení, a  přeleštění smirkem hrubosti 8000 se to výrazně zlepšilo, ale zkreslení je tam pořád.

Obtisky

Malý aršík vytiskl AVIPRINT a musím přiznat, že jsem již viděl lepší. Červená barva u obtisku 3 je přesazená a černá linka okolo obtisků SPZ má proměnlivou tloušťku, což je vzhledem k tomu, že lemuje bílý podklad, dost viditelné.

no images were found

Závěr

Ať chci, nebo nechci, je rozpačitý. Zbytečné chyby, i když ve valné míře opravitelné, model srážejí. Z nich jsou nejhorší pneumatiky. Prosklené díly se dají vyleštit, nebo nahradit acetátem, vyhazovače zatmelit, držáky "haubny" vyrobit, interiérovou hranu dveří vyrýt, ale ty pneumatiky ...

Prognoza, přání

Potenciál pro opravnou sadu s drobnými lepty tu určitě je.

Musíme doufat, že u druhého avizovaného modelu ST-100W dojde k nápravě dalším rámečkem. Člověk nesmí ztrácet naději.

Text: Lukáš 'Luki' Novotný

Fotky: Karel 'Kódl' Fous

Redakce ModelWebu děkuje firmě MPM Production za vzorek poskytnutý pro účely recenze.

Rubrika Special Armour, Technika - 1:72, Technika - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.