SVM 2011 Kranj, Slovinsko

19.6.2011 - 164 311 přečtení

50555_161350525197_3778_n

V naši České kotlince je tolik modelářských akcí skoro každou sobotu, že mnoho lidí nenajde  čas  vyrazit někam dál než do bližšího zahraničí. Nepočítám-li  takřka domácí akce na sousedním Slovensku, upínají se zraky modelářům k Vídni, Mošoni a anglickému Telfordu.  Rád bych se podělil  s  fotkami a zkušenostmi z mé cesty  do Slovinska.

Modelařina za Alpami
aneb
Modelářské cesty do zahraničí?
Proč ne.

Zbyněk "ponorkář" Škopán

SVM  znamená Svět v Malém  a je to skupina modelářů působící v městě Kranj, kteří pořádají pravidelně soutěž/výstavu. Se Slovinci jsem se potkal již před léty ve Vídni, kdy zvali  české modeláře do Slovinska. Letos jsem si řekl, že proč  jezdit jen na akce na západ, když jsou i jiné země. Původní plán  byl že výlet podnikneme jako malou rodinnou dovolenou a kromě modelářské akce se budeme věnovat turistice a krásám přírody které  díky Alpám a krasové oblasti v okolí města Kraś nabízí Slovinsko v míře vrchovaté. Nakonec jsem však jel  sám takřka na otočku, přesto jsem viděl kromě modelů i mnoho zajímavého.

Město Kranj  leží  asi 20 km za rakouskými  hranicemi jižně od Klagenfurtu a Villachu. Sportovně orientovaným modelářům bude známá  i nedaleká Kranjska Gora, kde se jezdí závody Světového pohárů v lyžování, nebo pořádají závody ve skocích  na lyžích. Veslaři znají jezero Bled...  Cesty z Prahy  jsem  vyzkoušel obě. V pátek jsem jel na České Budějovice, Linec, Salzburg a Villach, v neděli jsem se domů vracel přes Klagenfurt, Graz, Vídeň a Mikulov a po D1 do Prahy. Obě cesty jsou  přibližně stejně  dlouhé, ale v pátek jsem poskakoval Českými Budějovicemi a pak Lincem  v  neděli jsem se obával  možných kolon ve Vídni, ale průjezd byl naprosto v pohodě.  Určitá nevýhoda "Salzburské" varianty je mýtné St. Michalského tunelu (9,5 EUR).

V pátek jsem dorazil  do Kranje už v podvečer a stihnul  vybalit  modely... Bylo moje  velké překvapení,  když dorazila další česká  "výprava" - Aleš Chmelař (KPM Prosek), Sláva Vaňous (KPM Nymburk) a známý figurkář Pavel Pachovský.

Kranjská soutěž  byla  dvoudenní, přesto  kromě modelářů  ze Slovinka dorazili  Chorvati, Srbové, Maďaři a Italové. Prostory kde se akce pořádá  jsou velmi pěkné, vstupní aula Kranjské občiny (něco jako krajský úřad) s  absolutně bezbarierovým vstupem z parkoviště. Kromě  soutěžní části o které  se teprve zmíním,  byla součástí i nesoutěžní výstava kovových aut a formulí, dřevěných  modelů,  dvě  tabla wargamistů a stůl  pro  lepení  modelů  dětmi. Součást byly i workshopy modelářských  technik. Největší zájem budila ukázka  Slávy Vaňouse jak malovat dřevo, která pokračovala v neděli kontinuálními dotazy na vše možné z techniky stavby letadel WWI.

Soutěž

Na české poměry nebyla soutěž moc velká, přesná čísla neznám ale  modelů bylo něco ke třem stovkám. Modelářství ve Slovinsku i v okolních zemích je na vzestupu. Slovinští modeláři upřímně přiznávají,  že v Čechách jsme  o poznání dál. Na soutěžních modelech to bylo  znát. Leckterým  chybělo základní řemeslo: geometrie, čistota zpracování, práce s detaily, lepty... nicméně  k vidění  bylo i pár hezkých kousků a pěkných nápadů. Kapitolou  samo pro sebe byla  kategorie  dětí. Tady bylo vidět, že děti  mají obrovskou až explozivní tvůrčí erudici, avšak  základní abeceda stavby: geometrie, čistota, historická věrnost  kulhala. Není proto pochyby, že česká výprava odvezla cenné kovy a Slávův Caudron po zásluze cenu Best off... Já sám jsem udělil  dvě ceny:  za nejlepší model ze stavebnice Eduard  dostal  cenu srbský modelář za čistě postaveného Jak-3 a moji tradiční  cenu pro  nejlepší dětský model lodě.

Atmosféra

Slovinsko mohu doporučit i po lidské stránce. Češi jsou velmi vítáni (na rozdíl od některých  "zápaďáků" kde jsou čeští modeláři lehce přehlíženi, nebo něco jako chudí příbuzní u nedělního obědu). Velká výhoda pro je i ta že na Slovisku není potřeba ani velká jazyková výbava, pokud se mluví pomalu dá se i v našich mateřštinách  dorozumět, či alespoň porozumět obsahu.  Součastí  akce byla i sponzorská  akce - večeře v mexické restauraci. Laško  pivo číšník nestíhal roznášet a vtipy a jazykové hříčky  byly vděčné téma. V Kranji jsem prožil krásné dva dni mezi opravdovými přáteli. Doufám že Slovinci dorazí i do Čech a budu jím to moci oplatit.

Ubytování

Pořadatelé  s předstihem rozeslali informace  s ubytováním cca od 16  po 54 Eur za noc, tedy od studentských  kolejí po nedaleký hotel. Já jsem si vybral malý penzionek, který při optimální ceně nabízel velmi příjemné ubytování na dvě noci.

Historická procházka městem

Pořadatelé  zajistili  na sobotní odpoledne  průvodkyni  na prohlídku městem a podzemím Kranje. Bylo to nesmírně zajímavé. Pod masívem, na kterém stojí město Kranj je vybudovaná síť  tunelů,  které vybudovali  Němci během druhé světové války, když  vybetonovali a zpevnili slepencové podloží, procházka je tedy bezpečná. Na závěr  může návštěvník  v protileteckém krytu zažít  simulaci  náletu  včetně  zvukových, světelných efektů a a dokonce i otřesů od výbuchů leteckých pum. Jinak v Kranji nalezneme další  českou paralelu a to ve dvou stavbách od architekta Plečnika.  Ještě jednou děkujeme za zpestření programu.

Odkazy

http://svm.si/
http://makete.si/viewtopic.php?t=5665

Modelářské cesty do zahraničí?
Proč ne.

Pokud někoho zaujalo mé vyprávění o Slovinsku  a chtěl by vyrazit  někam sám, mám pár rad.

Výběr akce

Zahraniční akce lze dohledat, tedy kromě těch  co  jsou uvedeny třeba na ModelForu nebo na ModelWebu, na stránkách zahraničních IPMS. Zde bych doporučil zejména kalendář Belgického IPMS (www.ipms.be) německé stránky Modellversium ( http://www.modellversium.de/modellbau-termine/ ).

Dobrým zdrojem   informací a kontaktů je i doporučení ostatních modelářů kteří jezdí ven, případně osobní  pozvání  přímo  od pořadatelů.  Na kontaktní e-mail je  dobré  napsat si v předstihu  o propozice, informace o možnosti klubové prezentace, doporučení  ubytování atd. Někdy se může stát, že  nezareagují hned, zpravidla odpoví tak 1-2 měsíce před akcí.  Na základě  všech informací   se pak rozhodneme  kam vyrazit.  Většina  zahraničních akcí   je dvoudenních  a  tak je dobré udělat  si na akci čas tak aby to byl pohodový výlet  a né akce "stíhačka"  jak je běžné u domácích soutěží. V cizině si ty modelářské  víkendy modeláři užívají v naprostém klidu a pohodě,  takže nikam  nepospíchají, schvácení jsou většinou jen prodejci.

Cestování

Jelikož  s sebou povezeme  modely je takřka pravidlem cesta autem.  Pokud se dá  dohromady větší  parta  je dobré jet autem a to takovým,  které  je  nejen dostatečně prostorné ale i spolehlivé a má všechna potřebná  pojištění a  dobrý technický stav. Mnohdy zánovní "služebák", který je však  trvale v provozu, je vhodnější  než rodinné "fáro" s kterým se  jezdí jen do kostela a k babičce do sousední vesnice pro buchty. Podobně je to s řidičem. Ten nemusí  mít  bohaté zahraniční zkušenosti, ale měl by být dost zkušený tzv vyježděný.

Vězte, že   částá, až jednodenní jízda po Praze, či  jiném větším  městě a cesty  po D1  jsou dostatečnou průpravou na nejhorší. Větší hrůzy totiž  asi jinde nezažijete. Všude v Evropě  se jezdí  ve větší pohodě a tak jediné z čeho bychom měli mít respekt je délka cesty. Nedoporučuji lidem, kteří nejsou  zvyklí  jezdit v noci 6-ti hodinové  "laufy"  po nudné  poloprázdné dálnici, kdy spí i celá posádka, která si vynutila i vypnutí CD s muzikou. Z vlastní zkušenosti vím, že  se nejde předem "naspat",  to mohou  zvládnout jen lidi, kteří  jsou zvyklí ponocovat z pracovních důvodů, nicméně sedat do auta bychom měli dostatečně odpočinutí.

Pokud  vyrazíte  na noc a ucítíte že  začínáte "vadnout" okamžitě na nejbližší čerpací stanici nebo parkovišti zastavte a dejte si lidově řečeno "dvacet". Moje zásadní rada ale zní ... vemte si radši  den volna a jeďte "za světla". Je dobré vše naplánovat a po cestě dělat přestávky (pokud vezete kuřáky a prostatiky  určitě to ocení i jinak)  nebo si po cestě udělat  prohlídku muzea nebo města.

GPS

Dobré je mít  s sebou GPS navigaci.  K té opět několik poznámek.  Řidič nebo spolujezdec  by měl  umět takovou navigaci ovládat. Půjčená, u které nikdo neumí ani nastavit cíl cesty je k ničemu. Navigace  by měla mít aktuální mapu, pokud má vybavení přijmu RDS  dopravních informací, kterým můžete v západní Evropě opravdu věřit,  vyhnete se tak  nehodám a dopravním kolapsům, protože navigace sama najde alternativu.  Pokud máte  navigaci v telefonech  pozor  na On-line mapy.  Váš mobilní  operátor  bude mít radost až vám vystaví  účet za roomingová data, ale vy zapláčete. GPRS proto radši v telefonech vypněte.  Řidiči by měli umět jezdit s navigací,  tedy včas reagovat na informace,  některé dopravní uzly  v Evropě  jsou  opravdu dost složité a je nutné řadit se do pruhu , sjezdů a nájezdů včas,  jinak si zajedete. Navigace  Vám sice pomůže  " z toho ven" ale může se stát, že k dalšímu sjezdu to je až několik kilometrů.  Pozor na omezení pro používání GPS v některých zemích.

Náklady

Palivo je v zahraničí většinou lacinější než u nás a podle mých zkušeností i kvalitnější. Do Rakouska a některých jiných zemí je nutná  dálniční  známka, většinou je k dostání na příhraničních benzínkách. V Itálii  a Francii se platí  mýto  na  výjezdech z dálnic ale existují i neplacené autostrády a silnice I. třídy, ale mívají omezenou rychlost a často problematickou kvalitu povrchu, v některých   tunelech a mostech  v Alpách se platí extra mýtné... je dobré  mít drobné a hotovost, ale většinou  je i možnost platbou kartou.  Palivo  se dá všude platit  kartou, má to výhodu že  kurz je počítaný dle středu, ale to u všech bezhotovostních plateb. Za výběr z bankomatu  zaplatíte poplatek, je dobré  se o to zajímat u vaší banky, můžete  mít  zvýhodnění pokud použijete bankomat banky  která  je  místní "dcerou", ale tohle je opravdu  individuální.

Balení modelů

Opět promluvím z praxe. Jet několik set kilometrů daleko a  dovézt modely poškozené nebo úplně rozbité  je hloupost. Další parametr je  konečná velikost vnitřních prostor auta. Měli bychom balení modelů věnovat pozornost. Vhodné je použití typizovaných stohovatelných krabic a vyzkoušet optimální rozmístění v ložném prostoru auta. Nabízí se využití  krabic od potravin (dostupné např. v obchodních domech Kaufland), od elektroniky, skládací nebo pevné přepravky z plastu..atd.  Některé krabice  je možné i upravit například vlepením polystyrenových desek, do kterých se párátky modely dobře zafixují. Osobně  dávám přednost krabicím s jednodílnými  víky  než těm,  kde víko vznikne složením ze čtyř částí.  Při skládání modelů šetřete  místem. Je hloupé,  když většinu ložného prostoru vozidla  zaberou dvě obrovské krabice se dvěma letadly 1/32. Po dohodě "celé posádky" se myslím dají modely připravit na transport několik  dní dopředu a využít každý prostorv autě i v krabicích, soutěžní modely mají přednost, zbytek kapacity lze doložit modely na Sig nebo klubovku. K  přípravě modelů na cestu ještě jedna poznámka. Kdo lepí modely "na heslo" tedy vteřiňákem na barvu  musí počítat s tím, že se při dlouhé cestě  z modelu leccos odpadne a nevinit řidiče, že za to může.

Kvalita  silnic  ve většině západních zemích je bezvadná, ale jinde o poznání  horší (dálnici "východoněmeckého typu"  jsem zažil i v Itálii  a například některé úseky v Polsku kvalitu lepených spojů dost prověří.

Policie a kontroly.

Není potřeba připomínat,   že  je dobré zjistit si místní úpravu pravidel v příslušné zemi. Vše potřebné najdete na stránkách českého UAMK (http://www.uamk.cz/index.php?option=com_turistika&Itemid=85&a=z) .  Takřka se 100% kontrolou  počítejte na Německých hranicích, inu  "schengen neschengen" přecpané auto plné "českých modelářů"  budí  zájem, ale není se čeho bát  kontroly jsou rychlé a korektní (naposled jsem kontrolu absolvoval loni na podzim na cestě na IPMS NL)

Soutěžení

Soutěživost Českých modelářů  nemá ve světě obdoby,  čísla kolem 300 modelů v soutěži ve všech kategoriich jsou normální a na naše poměry "okresní formát", nicméně existují i v tomto ohledu vyjímky. Většinou zahraniční  modeláři a modelářské kluby berou akci jako výstavu a  možnost potkat se s přáteli. Konec konců jsem nezažil zahraniční akci kde by se neplatilo startovné (1 až 2 EUR za model) případně (2 až 7 EUR za soutěžícího) což počty modely také omezuje.  Elektronické přihlašování v našem pojetí  (přihlašování přes web, potvrzovací e-maily, editace přihlášených modelů, zveřejněné přehledy) je spíše sporadické,  standard je  ruční přihláška, kterou si můžete předvyplnit doma.  S "bodovačkou" našeho pojetí se můžete setkat  vlastně jen v sousedním Polsku (pak  je potřeba připravit i podklady). Kategorii  nebývá  moc, nicméně  je potřeba si vše prostudovat (názvy přeložit i pro kolegy méně vybavené - ale většinou jsou i v angličtině) a seznámit se s limity:  třeba omezení  v počtech přihlášených modelů od jednoho modeláře a výklady některých pojmů například pro stavby z krabičky.

Pro někoho může být trochu  nepřehledné i občasné dělení dle "výkonnosti"  začátečník, pokročilý, masters...  je dobré  se zeptat, aby bylo jasno a nebyly rozpaky na obou stranách. Zastupování tedy proxy bývá běžné, ale opět je lepší se zeptat, zejména bych upozornil na juniorské kategorie, protože práce našich  mladých  jsou tak kvalitní, že mohou být považována za práci dospělého, zejména když si pro cenu  přijde zástupce, někdo starší 18 let.  Přestože  je kategorii málo,  je hodnocení věnována velká péče a je vše pečlivě evidováno.

Zde musím upozornit,  že velkou roli ve světě hraje  atraktivita předlohy a efektnost zpracování. Nedivte se, že s modelem který vyhrál někde v ČR bodovačku  neuspějete a jste převálcováni křivě postavenými modely "domácích"  jen proto že jsou obklopeny figurkami a  stojí na atraktivní podložce. To platí zejména pro letadla a kategorii malé bojové techniky, kdy jsem  mnohdy nad výsledky kroutil hlavou,  když  jsem viděl jak se  "místní" rozhodčí  rozplývali  nad "omalovánkovým" phantomem..ale to, že jím bylo vidět skrz  sacáky až po dýzny, že měl každou VOP přilepenou jinak? to jim bylo jedno... berte tuto poznámku jen  jako upozornění,  že je dobré vzít výsledky s nadhledem a také to, že to není pravidlo pro všechny akce.

Vždycky jsem se snažil po dohodě s pořadateli udělit nějakou cenu ať už klubovou nebo osobní... co dáte záleží jen na vás, ale je to velmi kvitováno jak pořadateli tak publikem. Můžete  být požádáni o vyhodnocení a předání, ale někde si to udělí a rozdají sami, tak se nedivte.

Vyhlašování  je věnována pozornost, tady bychom si měli vzít příklad z okolí. Nikdo do toho konferencierovi nekecá, všichni tleskají, modely se balí až po rozdání ceny. Velmi  pěkné vyhlašování jsem zažil v Polsku ve Wroclawi... naopak  nejhorší v Holandsku na Euroscalemodelingu kde se ceny  rozdávaly "za lístky  jak ve školní jídelně".

Ceny jsou obvykle v našem pojetí: 1 až 3 místo, někde se udělují  medaile modelům, takže je i více stejných v kategorii tzv multi-oceněnění  více modelům stejné kvality.

Závěr

Blíží se léto,  kdy je v Česku tradičně "modelářský" klid a žádné soutěže se nepořádají. V zahraničí  naopak je běžné pořádání akcí i v letních měsících. Takže  chutě zapíchnout kružítko do automapy a  vyrazit.

Šťastnou cestu přeje

Zbyněk "ponorkář" Škopán

Rubrika Soutěže | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.